• En till gul

Lära sig spela fiol i Stockholm. Vart?

Någon som hört talas om en kurs där man kan lära sig spela fiol tillsammans med sitt barn, typ Suzukimetoden, i Stockholm? Jag har letat och googlat men inte hittat något...

• Svar på tråden Lära sig spela fiol i Stockholm. Vart?
  • Söderböna

Vi hade också problem att hitta en kurs via nätet, de är lite svåra att hitta.

Den jag hittade då är Södertörns Suzuki, som håller till i Flemmingsberg. Vi har spelat där sedan 2006 (jag gick föräldrakursen under hösten 2006 - pluttan började spela runt jul 2006). www.suzukisodertorn.se

Det finns också i innerstan: www.central.kfuk-kfum.se/index.asp
    När vi skulle börja hittade jag inte denna suzukiskola. Eftersom vi nu börjat i Södertörn fortsätter vi där. Vi är väldigt nöjda!

Det är fantastiskt kul att spela tillsammans! Vår plutta är nu 4,5 år och älskar att spela. Vi tog ledigt från jobb och dagis under höstlovet och hon har spelat hur länge som helst varje dag. Nu tar hon själv fiolen och spelar när hon känner för det, när hon var mindre var det oftare vi som tog initiativet. Suzuki bygger mycket på att man leker fram en lust till lärande.

Hoppas ni börjar!

• En till gul

Å tack! Jag ska kolla upp båda. Jag kommer från en fiolspelande släkt och tänkte att det kanske inte är för sent att lära sig... Min dotter verkar väldigt intresserad av musik och instrument så jag hoppas vi båda gillar det här. Speciellt som man just spelar tillsammans. Jag spelade piano hela min uppväxt på egen hand och det är inte alls samma nöje som att spela ihop med någon.

Kan man låna instrument eller hyra eller måste man köpa sig varsin fiol innan man ens vet om det funkar?
    Var din dotter 3 när hon började då? Man är inte för liten?

• Söderböna

Det är så otroligt kul att spela tillsammans! Jag hade inte spelat fiol tidigare, men tycker att det är väldigt kul. En sak som är bra är att det finns många låtar där pluttarna kan spela på lösa strängar och de stora barnen spela mer avancerade stämmor. Hur häftigt som helst att småbarnen är med och skapar stor musik (för deras stämmor behövs ju!).

Pluttan skulle fyllde tre strax efter att hon började (hon fick sin första fiol i julklapp 2006 - fyllde tre i mars 2007). Det har gått väldigt bra, pedagogiken är anpassad efter att det är små barn. Den rekommenderade övningstiden i början är satt till 5 minuter (lektionen är 45 minuter). Det är väldigt mycket lek i början, men fiolen är med. En lek är "knäpp och blundleken" där en knäpper något på strängarna och en annan skall härma. Det har varit en av pluttans favoritlekar alla kategorier (att det är en övning för att öva gehöret har ju hon ingen aning om )

På Södertörn finns fioler att hyra (om det finns någon ledig). Det kostar 200 kronor per termin. Vi köpte pluttans första fiol (1/16-del), men har hyrt den hon har nu (1/10-del).

• En till gul

Det låter mycket bra. Jag har fiol till min dotter, jag tror det är den storleken som passar en treåring, men det måste jag kolla upp. Själv har jag dock ingen utan vill helst hyra först innan jag vet om fiol är något för mig.
    Rekommenderar du att man först går själv en kurs för vuxna innan man anmäler sig till den barnanpassade varianten?

• Söderböna

På Södertörn skall alla gå en föräldrautbildning, som både tar upp pedagogiska frågor och lär föräldrarna de första sångerna som barnen kommer att spela.

För mig har det räckt med den kursen, sedan dess har jag "blivit biten". Jag har köpt mer noter och älskar att spela. Tror inte man behöver gå en kurs själv först, särskilt inte om man hållit på lite med musik innan. Jag spelade piano och gitarr som barn, så jag hade lite gratis.

Jag lånade en fiol av en kompis den första tiden, innan jag tyckte det var värt att köpa en. Du kanske har någon släkting som kan avvara en fiol någon månad eller så?

• En till gul

Tack för dina svar. Jag ska kolla om någon har en fiol att låna ut. Nu är jag sugen på att börja genast.

• Söderböna

Lycka till!

Innan ni vet ordet av står ni där och spelar tillsammans. I helgen lyckades vi till och med spela trestämmigt här hemma (jag på en lite mer avancerad fiolstämmma, pluttan på en lite enklare fiolstämma och min man på gitarr). Så häftigt! Grejen är att den stämman som pluttan spelade lärde jag mig förra sommaren - och var VÄLDIGT stolt. De lär sig snabbt!

Svar på tråden Lära sig spela fiol i Stockholm. Vart?