• Tygtiiger

egen gröt

Jag vet at det har funnits en tråd om detta, men jag hittar den inte... är det någon som har recept på något annat än havregrynsgröt - tex gröt på majsmjöl, rismjöl, bovete eller hirs? Tänkte snart prova med gröt till min 4-mån men tycker det är onödigt att köpa sempers hela tiden.

• Svar på tråden egen gröt
  • feather

Rådet som man ofta får är att faktiskt köpa gröt, för man kan aldrig få "hemmagröt" lika näringsrik..
    Tänkte bara tala om det ifall du inte visste...

• Elfva

till smakisar kan du gott göra egen gröt, sen går åsikterna isär lite om man ska köpa p g a att den är berikad, eller om man ska göra egen. Gör du egen måste du vara lite extra uppmärksam på att ditt barn får i sig tillräckligt med järn ändå, servera t ex inte vanlig mjölk till gröten...

recept finns i många barnmatsböcer, kolla på biblan

• vårsol

Jag funderar på samma sak. Jag vill inte introducera gluten ännu så jag funderar på om man kunde göra gröt på rismjöl eller majsmjöl. Kanske polentagröt?

Industrigröt tänker jag inte ge honom, det innehåller alldeles för mycket konstigheter.

Vi var hos en barndietist och pratade om det här och hon sa att om man gör egen gröt så går det bra att tillsätta mjölk i den. Industrigröten innehåller ju skummjölkspulver så... Sen sa hon att vi inte alls behövde bekymra oss om järnintaget, en varierad och nyttig kost täcker det behovet utan tillsatser.

Och så tar ju kroppen inte upp allt järn som tillsats i industrigröt ändå så det känns lite som att företagen försöker lura osäkra föräldrar...

• Tygtiiger

Jag är inte benhårt emot industrigröt, tänkte ge det när man är ute och inte kan koka, men håller med vårsol, alldeles för mycket konstigheter (jag har fördomar mot palmolja) för att jag ska vilja ge det dagligen. Och dyrt! En påse majsmjöl kostar 13 kr...
    Dessutom kan det OMÖJLIGEN krävas en barnmatsfabrik för att föda upp en bebis! Så länge som sonen ammar är det inga bekymmer, därefter får han hålla sig till en nyttig och varierad kost precis som vårsol skriver.

Får kolla på biblioteket.

• vårsol

Usch ja, palmolja undviker vi också. Vi såg ett tv-program om hur det framställs och sen dess försöker vi undvika det så mkt som möjligt även om det är näst intill omöjligt, det finns ju i ALLT!

• Tygtiiger

Nu har jag hittat recept, skriver här om nån annan också är intresserad:

1 msk majsmjöl, 1 dl vatten, koka 3-5 min
    1-2 msk rismjöl, 1 dl vatten, koka "några" minuter
    1-2 msk hirsflingor, 1 dl vatten, koka 5-10 min
    2 msk bovetemjöl, 1½ dl vatten eller 1 dl vatten+½dl mjölk, koka 5-6 min

i boken jag hittade tyckte de att ris, majs och hirsgröt var ok för bebisar under 6 mån.

• melles mamma

det brukar stå på förpackningen

• Atena

Vårsol: hurra för dig som också uppmärksammat problemet med palmolja! Vi försöker också undvika det men det finns i nästan allt!

Om gröt: vi har gett vanlig havregrynsgröt till vår son från ca 6 mån ålder. Man kan tillsätta lite frukt för att täcka järnbehovet (t.ex. torkad aprikos som är järnrikt), men äter barnet bra med vanlig mat också är det ingen fara att ge hemlagad gröt. Havregryn innehåller gluten men i mycket liten mängd, och det finns helt glutenfria havregryn om man vill undvika gluten.

• melles mamma

tygtiger-ok vi köper oftast på ica eller hälsokost....då brukar det stå....

• Vinga1972

Nu har du hittat det du letade efter men här kommer ett boktips.

Mat för barn och deras föräldrar av Latifa Lindberg, Prisma. Vi köpte den för en hundralapp och där finns en del basfakta samt "recept" på pureér och recept på vanlig mat.

Där finns recept på gröt av olika slag också.

• Hattifnatt

För oss okunniga - vad ÄR egentligen palmolja och varför bör man undvika den?

• Hattifnatt

För oss okunniga - vad ÄR egentligen palmolja och varför bör man undvika den?

• vårsol

Tack Tyg Tiger!! Jag testade majsgröten och den blev väldigt uppskattad av vår annars så kräsne son.

Svar på tråden egen gröt