• lilly85

För många ägg?

Jag har ingen ägglossning och den antagande anledningen är att jag har för mycket undervikt för att få det att fungera. Men en sak blev jag väldigt funderasam över .. Min gynekolog sa något om att jag hade "för många ägg" och att det bidrog till att ägglossningen hämmades ..? Hon visste inte säkert om det var så eftersom jag ju även är underviktig. Någon som varit med om detta och kanske skulle kunna försklara lite innebörden?

• Svar på tråden För många ägg?
  • decembertös

Jag var iväg häromdagen och läkaren påpekade även för mig att jag är ju "inte så stor" som han sa, jag är väldigt smal så det kunde ha med saken att göra.
    Jag hade också många äggblåsor(heter det väl) och han sa att det kan vara en bidragande orsak till varför mensen är oregelbunden och ägglossningen uteblir. Jag tyckte han sa att det är för att de aldrig kan växa till sig för att bli stora och sen lossna. Men jag är inte säker..

• Bispan

PCO?

Sök härinne på det så kanske ni hittar något som stämmer på er.

• Lilly836

hej, för mig är det precis likadant.. har jättemånga ägg på lager men de tycks inte släppas loss. Men jag har fått börja prova Metformin för att se ifall det kan hjälpa lite på traven & förhoppningsvis snart bli gravid.. Kanske kan vara ngt för er att forska på?

• lilly85

Metformin har jag aldrig hört talas om, fick du det utskrivet av din läkare?

PCO tror jag inte att jag har .. Eftersom allt detta med kroppen fungerade bra tills det att jag tappade i vikt. Jag är ju nu nästan tillbaka på normalvikt och mensen har dykt upp en gång men sen försvann den igen.

Knepigt sånt här

• decembertös

Jag intalade ju mig själv att jag hade PCO för typ 3 år sedan, för man läser om alla olika sjukdomar det kan bero på.
    Men nu är jag trött på att intala mig allt sånt.
    Jag har tagit prover hos läkaren och ska tillbaka om en månad för provsvar så får vi väl se.
    Men läkaren sa ju att min vikt kunde vara orsaken till min oregelbundna mens, och PCO är vanligare om man är lite större har jag fattat det som?!
    Men det där med äggblåsorna beror väl på något men jag vet inte vad än.
    Har inte heller hört talas om Metformin, bara Pergotime eller vad det heter. Är det nåt liknande?

• Bispan

decembertös skrev 2009-01-26 11:20:38 följande:

Jag intalade ju mig själv att jag hade PCO för typ 3 år sedan, för man läser om alla olika sjukdomar det kan bero på.Men nu är jag trött på att intala mig allt sånt.Jag har tagit prover hos läkaren och ska tillbaka om en månad för provsvar så får vi väl se.Men läkaren sa ju att min vikt kunde vara orsaken till min oregelbundna mens, och PCO är vanligare om man är lite större har jag fattat det som?!Men det där med äggblåsorna beror väl på något men jag vet inte vad än. Har inte heller hört talas om Metformin, bara Pergotime eller vad det heter. Är det nåt liknande?
    Ja, PCO är vanligare om man är lite större. Det beror på att östrogenet "späds" ut i kroppens fett. Om man tittar på sina äggstockar med ultraljud kan man se "typiska" PCO-äggstockar på att äggen sitter som på ett pärlband längs äggstockarna.

En av mina väninnor är högst normalviktig och har PCO.
  • lilly85

Ja jag hoppas ju att jag inte har PCO, men man behöver ju nödvändigtvis inte vara "stor" för att ha det .. däremot borde väl min läkare ha sett det på mina äggstockar isf när hon gjorde ultraljudet?

• decembertös

Nej inte nödvändigtvis att man måste vara stor, men jag hade för mig att det oftare är så.
    Men mina satt inte i nåt pärlband i alle fall, utan mer i en klump tyckte jag..
    Jag säger som du lilly85, borde dom inte sett om man hade det när dom gjorde vul? Eller är det inte heller ett säkert tecken, det där med pärlbandet. Behöver det inte vara så heller?

• Lilly836

Jag är inte underviktig utan har under en längre tid försökt att bli gravid utan att lyckas & har sedan många månader tillbaka haft problem med mensen ibland har jag haft den o ibland med flera månaders uppehåll, alla inkl jag själv har trott att det har med vikten att göra men sen så började vi en utreedning och jag fick konstaterat att mina ägg inte släpps ut och att det är oxå därför mensen inte fungerar som den skall, och det har inget med vikten att göra. Nu har jag som sagt fått Metformin som jag ätit i 3 veck och de ges främst till de med diabetes eller de som kanske är lite överviktiga, men jag är inget och min gyn sa att detta ev kommer att hjälpa, hade hoppats på pergotime men tyvärr..

• Lilly836

skrev fel innan, menade att jag är inte överviktig..

• lilly85

Ja anledningen till att jag tror att mina problem beror på min undervikt är ju just för att jag inte hade några såna här problem med mensen då jag var normalviktig. Jag hoppas ju också att det är så eftersom det isf egentligen bara hänger på att jag måste upp lite till i vikt .. återstår bara att se antar jag! Det tar ju tydligen längre tid att lägga på sig än att gå av sig

• Lilly836

Ja, visst är det jättejobbigt! Min gyn sa till mig att gå upp ett par kilo innan vi skulle börja utredning, så jag lyckades nå 50 strecket men nu på bara 3 veck med metformin gick jag ner 3 kg. sorligt men sant. Det är väl bara att kämpa vidare. Lycka till!!

• decembertös

När jag var hos läkaren frågade han mig mycket om min vikt, om jag var sjuk eller så. Vilket jag inte är, har heller aldrig haft någon form av ätstörning men jag lyckas ändå inte gå upp i vikt. Så om det är ett problem, och om jag då måste upp i vikt för att få hjälp så blir det inte roligt då jag försökt med det i flera år...

Men man får väl vänta och se.

• Lilly836

Det beror väl på lite hur mkt undervikt man är & sedan är det väl kanske lite från läkare till läkare. Min läkare trodde att det berodde på vikten när det egentligen inte var det, utan det var äggen som spökade. Och sedan när jag äntligen fick det vitt på svart så fick jag medicin direkt så nu är det bara att hålla tummarna.. Jag håller med dig att vikten är jättejobbig men håll ut du skall se att det löser sig!

Svar på tråden För många ägg?