• Fantaci

Byta köksluckor, Nån med erfarenhet?

Vad har ni för erfarenhet av att byta utseende på köket i fprn av byte av luckor och frpnter. Hur dyrt är det eg. Blev det bra och snyggt?

Berätta allt och ge gärna företag som ni vet är bra!

• Svar på tråden Byta köksluckor, Nån med erfarenhet?
  • vilda12

jag klädde in mina köksluckor med tapet och kontaktplast och bytte knoppar. blev skitsnyggt och billigt!

• Samsonia

Var tidigare inne på att byta luckor. Kollade med flera företag. De skulle ha ca 30 000 kr för ett normalstort kök=svindyrt. För ca 20 000 skulle vi få ett helt nytt kök på ikea (utan vitvaror förstås)...

• 242

luckor till ett normaltstort kök får du på IKEA för mellan 5000-10.000 (detta beroende på färg och material val)

jag har precis kollat då det är första prioritet i en lgh vi ska flytta till...

mina föräldrar har gjort det,och syrran har gjort det..behöver inte alls bli så dyrt!men man får ju fixa upp det själv!

pysseltokig
  • Dundermamman

Håller fullkomligt med Samsonia och 242, det kostar mer att bara byta luckor än att byta hela köket till ett Ikea-kök! Låter konstigt, men så är det faktiskt!

Vårt Ikea-kök gick på 27 500:- inkl. måttanpassade bänkskivor och diskho. 
    Grannarna intill oss bytte bara luckorna och handtagen på sitt 60-tals kök för en månad sedan och deras byte gick på 35 000:- Förvånad!! Då ingick ingen diskho och inga bänkskivor men däremot så gjordes det om ett underskåp till stora lådor. Visserligen var där en kille som skiftade luckorna men jag tycker det var förskräckligt dyrt! Ägarna själva blev också chockade när de fick höra vad vi gett för hela inredningen och de ångrar sig något fruktansvärt nu!

• Fantaci

Oj det låter inte som en bra idé att byt luckor med andra ord. Vårt kök är en mycket gammalt ikea kök så måtten passar inte. Idag kommer en man som ska ge oss ett pris på vad det kostar med att fixa luckor och handtag. Normalstort kök har vi. Jag meddelar senare vad jag fått för pris.

• I Love M
    vilda12 skrev 2008-11-02 21:30:09 följande:
    jag klädde in mina köksluckor med tapet och kontaktplast och bytte knoppar. blev skitsnyggt och billigt!
    Kontaktplast? Vad är det? Det lät intressant, har ett gammalt 60-tals kök...
  • Marie IE B

Vi kontaktade ett snickeri- och lackerarfirma som gjorde alla våra luckor i mdf, 22 luckor och 2 x 5 st lådhurtsar. Vi betalade ca 9 000 kr. Innan hade vi kontaktat ett "luckbytar-företag" som skulle ha 32 000 kr för att byta luckor i vårt kök.
    Jobbet att sätta upp luckorna i befintliga gångjärn tog ca 2 tim.
    Är luckorna i ok skick så lämna iväg dem på lackering.

• 242
    dundermamman:

du missförstod nog mitt inlägg, vad ja har kollat upp ska de inte bli så dyrt!
    mor å far samt syster har precis gjort sina kök...

kit,me bara luckor på ikea går på 5000-10.000 till normalstor kök.

tycker de låter hel mysko att de skulle kosta så mkt som ni andra säger....??

vi får se vad fantaci säger:)
    pysseltokig
  • Dundermamman
    242 skrev 2008-11-03 14:12:25 följande:
    dundermamman: du missförstod nog mitt inlägg, vad ja har kollat upp ska de inte bli så dyrt!mor å far samt syster har precis gjort sina kök...kit,me bara luckor på ikea går på 5000-10.000 till normalstor kök.tycker de låter hel mysko att de skulle kosta så mkt som ni andra säger....??vi får se vad fantaci säger:)
    Ahh, jo då missförstod jag digGenerad!

Visst är det helsjukt att det är billigare att byta hela köket!

Ska bli kul att höra vad TS får för kostnadsförslag, det finns ju så många olika firmor som byter luckor så nån kanske är billigare
  • Fantaci

Nu har han varit här och gett oss ett pris. 16300:- för allt men om vi monterar upp luckorna själva blir det 3000kr mindre. Det är väl ok pris?

Tycker ni att jag ska kolla med ett annat företag också bara för att se vad dom säger?

Svar på tråden Byta köksluckor, Nån med erfarenhet?