Tårta som går att förbereda /frysa
Hej, jag har dop om 2 veckor men skulle gärna vilja hitta någon tårta som man kan förbereda och frysa in innan.
Vore skönt att förbereda så mycket som möjligt.
Har ni något förslag på tårta?
Hej, jag har dop om 2 veckor men skulle gärna vilja hitta någon tårta som man kan förbereda och frysa in innan.
Vore skönt att förbereda så mycket som möjligt.
Har ni något förslag på tårta?
cheesecake kanske?
Ett annat förslag är daimtårta. Vi ska också ha dop om två veckor och ska ha daimtårta just eftersom man kan göra dem i förväg. Och eftersom det är så GOTT förstås.
Glömde skriva: säg till om du vill ha recept.
It takes two: jag tar gärna recept Hoppas det går bra även om det inte är jag som är ts
Lät jättebra o gott med daimtårta som går att förbereda..
Hallonsvisstårta lätt att göra och god:
www2.arla.se/Default____17653.aspx
cheesecake skulle jag göra. Gjorde det till min mammas 50 års fest och då gjorde vi med digestivekex både i båtten och ovanpå och sedan dekorerade vi med vindruvor. Man kan ju dekorera med lite olika saker och göra fina mönster. Och sen är ju cheesecake sååå gott....
Här kommer recept på daimtårta:
Botten:
3 st hårt vispade äggvitor
1,5 dl socker
1,5 dl malen mandel
Blanda och häll i en pajform (typ en sådan med veckade kanter). Grädda i ugnen, 175 grader, i 20 minuter. Låt botten svalna något.
Fyllning:
3 st vispade äggulor
3 dl vispgrädde, ej för hårt vispad
1 dl socker
3 st krossade daimbitar (man kan hacka dem med en matberedare)
Blanda och häll på botten och frys in.
Om man vill kan man garnera med daimkulor också.
Sedan tar man upp dem en liten stund innan det är dags att äta dem, de är godast när de är lite tinade.
Lycka till!
Själv har jag en i ugnen just nu! (till vårt dop 16/11)
Tack så mycket för receptet, den ska jag testa!
Hur många personer är daimtårtan till?
En form räcker till 6-10 pers beroende på hur mycket man tar. Jag har gjort 5 st nu som jag tror räcker till 30 gäster. (Fast det gör ju inget om det skulle bli en över som vi kan mumsa i oss efteråt...)
marängbotten o så ovanpå det glass o bär som du mosar ihop. förvara i frysen. Ta fram så den halvtinar o lägg på grädde o dekorationer.
Tänk på att bären måste mixas för annars blir de som isklumpar i glassen, inte så gott.
En fråga till It takes two:
När du fryser in daimtårtan, hur fryser du in den då?
I pajform? Hur förvararar du den i frysen? Tar du ur den ur formen, eller har du engångspajformar?
Ska testa tårtan imorgon tänkte jag, en månad kvar till dopet nu nämligen