• Mamma Zara

Vad kan man använda el göra för att inte glaset ska bli svart hela tiden på vår kamin?

Hej.. vi har en äldre kamin och vårt problem är att glaset blir svart och jag menar SVART såman knappt kan se en eld när vi eldat i brasan ett tag ..suck!
    Vi rengör varje dag och det sitter verkligen fast...
    Finns det något man kan spraya på el göra för att slippa detta..jätte störigt!
    Kanske något husmorsknep?
    Mvh Zara

• Svar på tråden Vad kan man använda el göra för att inte glaset ska bli svart hela tiden på vår kamin?
  • Luddvar

Jag vet inte. Vill också veta Vårt glas blir svart fort. Vi skrapar rent med en glashällsskrapa när vi sotar ur.

• Mimmi P

Vad eldar ni med? Papper och kartong olikn sotar mer än ved så stoppar ni in mycket sånt i kaminen, dra ner på det. Annars vet jag inte, maken brukar rengöra glaset.

• Joonas

Hur rengör ni glaset? Jag brukar ta en sida ur sydsvenskan med lite vatten och doppa i askan från kaminen. Sedan gnider jag glaset med det, då blir det helt rent snabbt och vi gör det inte särskilt ofta...

• DreamSmurfan

Finns ett superbra medel som heter Spisrent (har köpt det där de säljer kaminer) www.kombikemi.se/ (dessa tillverkar dem) Spraya på och låt verka en minut sedan är det bara att torka bort allt sot.

• Mamma Zara

Men borde det inte finnas så man sprayar på så det går jätte lätt att få bort igen närman väl städar..hmmtypsom sätter sig som en hinna
    Testade att gnida in med en potatis, och banne mig nästa gång var dte m,yckey enklare att städa.. men dock störigt att dte blir svart..

• DreamSmurfan

Spisrent som jag skrev om förrut, gör att det går lättare för varje gång, sedan fastnar det inte sot lika lätt som innan (känns det som i alla fall)

Vi eldar dagligen under vintern och behöver nu göra rent max en gång per månad.

Så vilken bygghandel som du har närmast dig typ Woody eller Beijer säljer dessa flaskor.

• milla2

vi försöker inte elda papper å kartong det sotar jätte mycket jag har köpt tändningskuber att tända med i stället för papper

• Thursday

Jag undrar också lite vad ni eldar med? Vi har en lite äldre Keddy-insats, men inte behöver vi göra rent glaset varje gång vi eldat?

• johandra

Har ni för blöt ved??Veden ska vara ordentligt torr och ligga inne ett dygn ungefär innan ni eldar,annars sotar det bedrövligt mycket!Är spjället för lite öppet kan det oxå sota en hel del...

Och inget papper o annat nej....

Vi använder oxå askan att göra rent med,doppar lite hushållspapper med vatten på o gnider bort det,superenkelt!

Och vi behöver sällan göra rent vårt glas...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Millakilla
    DreamSmurfan skrev 2008-11-03 07:53:55 följande:
    Finns ett superbra medel som heter Spisrent (har köpt det där de säljer kaminer) www.kombikemi.se/ (dessa tillverkar dem) Spraya på och låt verka en minut sedan är det bara att torka bort allt sot.
    Det medlet är jättebra! Jag köpte det på ÖB
  • Mamma Zara

Hmmm ok jag ska testa det där sprayet papper har v iju bara lite i början när vi ska få igång det men försöker använda lite mer bark osv.. tack för alla tips..

• MINA GOA BARN

Jag har faktiskt ett tips, inte för att jag själv äger någon kamin (tyvärr), men ett par vänner till mig äger en äkta Tulikivi, den är jättefin.

I alla fall, även dem hade problem med att glaset sotade igen, dem fick då lära sig att rikta elden mot glaset. Den nya elden eldar upp den gamla soten. Sen ska man ju som flera har påpekat ha torr ved osv.

Men i alla fall så var det något som just mina vänner visade mig för några år sen, att just när det brinner som intensivast så ska man rikta lågorna mot glaset. Dem häftiga lågorna äter då upp det gamla sotet. prova o se! Tommy (mina vänner) visade mig minns jag och det funkade!

• Kenzie

Vad har ni för ved? Gran sotar t.ex väldigt mycket.
    Annars är det superlätt att få bort sotet med lite hushållspapper och en köksspray typ ajax.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Abrakadabra

Jag testade Joonas tips, med aska på tidningspapper. Det blev hur rent och fint som helst. Busenkelt

• Mitcha15

Hej när min lucka blir svart tar jag en bit kol gnor på det svarta sen tar jag en trasa med lite yes diskmedel torkar av sen därefter torkar jag torrt med en bit av ett gammalt lakan.blir som nytt.Cathrine

Svar på tråden Vad kan man använda el göra för att inte glaset ska bli svart hela tiden på vår kamin?