• Linakinn

Hatar vantar!! Tips på bra vantar?

Min 2-åring och jag har en (!) sak gemensamt. Vi hatar vantar!! 2-åringen för att de är i vägen när han ska greja med allt ute, jag för att de bara åker av hela tiden!! Tidigare har jag haft P.o.P vantar, de var ju suveräna, men i finanskrisens spår tänkte jag hitta några billigare. Det har nu slutat i att jag köpt 4 par sista veckan, alla är värdelösa!! Jag vill att de ska vara vattentäta, varma och inte åka av!! Någon som har tips?

• Svar på tråden Hatar vantar!! Tips på bra vantar?
  • cici3

Sy ett band mellan vantarna som är bara något längre än barnet från fingertopp till fingertopp. låt bandet gå genom ärmarna och över ryggen innanför overall/jacka. Vantarna sitter kvar något bättre. Funkar för oss iaf.

• Linakinn
    cici3 skrev 2008-11-03 05:55:15 följande:
    Sy ett band mellan vantarna som är bara något längre än barnet från fingertopp till fingertopp. låt bandet gå genom ärmarna och över ryggen innanför overall/jacka. Vantarna sitter kvar något bättre. Funkar för oss iaf.
    Ja, det kanske är en idé... Såna hade man ju själv när man var liten...
  • Nattalina

Nja, jag vet inte om det är det tipset du vill ha, men min tvååring hatar också såna där tjocka vattentäta vantar. De åker av på en gång eftersom han inte kan röra händerna fritt och göra det han vill med vantarna på. Jag har sett att alla på hans förskola gör likadant, de drar av sig vantarna och lägger dem i vagnarna ute.

Därför resonerade jag så att tunna vantar är bättre än inga vantar, och hans trivs jättebra med såna där töjbara tygvantar (brukar kallas "magic mittens"). De sitter kvar och ger full lekfrihet, i tex sandlådan och konstigt nog är hans händer för det mesta varma med dem på, även om de blir blöta.

• Pajsarn

Svårt att få tre önskningar i en...
    Men de klart bästa vantarna jag har hittat är Hestras lite kortare modell med resår runt handleden och dragkedja.
    De sitter jättebra på handen!

• Linakinn

Det kanske är en bra idé... Jag har ett par tunnare stickade vantr, de har han faktiskt på sig då och då... Kanske skulle prova det!

• LitenIsa

Här har vi också vantproblem. Resonerar precis som Nattalina. hellre tunna vantar som hon låter sitta kvar än tjocka som hon drar av sig på en gång. Hon har 5 par tunna vantar på förskolan så de kan ta på henne torra om/när de blir blöta.

• oändligt

samma sak här..nu har vi tunna stickade ..men de blir blöta annars är de bra.de skulle behöva vara i typ skin eller liknande
    gummi kanske hahaha....

• FIAPIA

Vi gör också som Nattalina skrev. Tunna "magic mittens" i tummvantemodell är det som gäller här. Jag köpte flera par från "Name it". De var billiga. Ett tips är att köpa flera par som är likadana för då gör det inget om man råkar tappa en eller två, bara att para ihop igen. Inför denhär vintern har jag laddat upp med flera nya par så är det bara att byta när de är våta.

• minnapinna

Jag rekommenderar ändå de från polarn, med långt skaft. Går att hitta billiga på tradera. Köpte själv ett par i nyskick för 50 kr.

• vivianne

Vi har också haft tunna vantar som man kan leka och pyssla i. Bättre med tunna vantar som sitter kvar än fina tjocka varma om de åker av direkt.

HM brukar sälja tunna stickade tum- och fingervantar i trepack för typ 39:-. Om de gör det i år också så köp ett gäng så att man kan byta ofta när de blir våta.

Vill du ändå ha varmare vantar har jag köpt ett par på Stadium med dragkedja. Precis som Hestras men för 79:- istället för 199:- Lätta att ta på! Lite högre "skaft" (eller vad det nu heter) så om man sätter på vantarna innan jackan kläms de på plats av jackärmen.

Svar på tråden Hatar vantar!! Tips på bra vantar?