• mirrebusan

kan man dricka ört te?

har ett ört te hemma som heter kvällsro, kan jag dricka de eller ska jag låta bli, nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 20:44
    passionsört, lavendelblomma, citronmeliss och pepparmint är de som e i kvällsro te, det innehåller inte koffein

• Svar på tråden kan man dricka ört te?
  • Charlotte87

man ska ej dricka varken te elelr kaffe,det e koffein i det som ökar risk för misfall sägs det

• Pelink

Om det heter Kvällsro gissar jag på att det är koffeinfritt och helt ok att dricka hur mycket du vill. Man får dricka kaffe och thé under graviditeten, max 3 koppar rekommenderas har jag för mig.

• sweden italy

I min graviditets bok sà stàr det att man ska inte drick, mycet kaffe eller te.. men hellre te ä kaffe.. och dà inga rödte, för dà fàr man misfall, inge grö te, eftersom man fortfarande inte hur det pàverkar kroppen, men svart te gà bra, men inte stark, sà jag làter tepàsen ligga i typ 10 sek, sà det blir lite smak och färg, me dock högst 3 koppar om dagen..

• Lunen

örtteér brukar väl inte innehålla koffein, så där borde det inte vara något problem.

Men på livsmedelsverkets hemsida står det:
    Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare.

Jag vet inte vilka örter som finns i just Kvällsro, men det kanske kan vara bra att kolla upp så att ingen av dem är skadliga för fostret.

• Frezalo

Jag dricker en halvliter kvällsro varje kväll. Nemas problemas. Sååå gott!

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Lunen
    Svar på #4
    Oj, inget rött te!
    Jag som har druckit det istället för svart te bara för att det inte innehåller nåt koffein. Nu får jag ta och rensa i min tehylla... kanske får göra som du, och dricka svagt svart te istället.

sweden italy skrev 2008-11-03 16:07:17 följande:
    I min graviditets bok sà stàr det att man ska inte drick, mycet kaffe eller te.. men hellre te ä kaffe.. och dà inga rödte, för dà fàr man misfall, inge grö te, eftersom man fortfarande inte hur det pàverkar kroppen, men svart te gà bra, men inte stark, sà jag làter tepàsen ligga i typ 10 sek, sà det blir lite smak och färg, me dock högst 3 koppar om dagen..
  • efia

Men grönt te är väl samma som svart bara att bladen är oxiderade i svart så att det får färgen och som gör att koffeinet (eller teinet) kommer fram? Vet man varför grönt te skulle kunna vara farligt?

• sweden italy

Ja, du fàr nog göra det vännen.. ag trodde jag med att röd te var bättre, men nej inte enligt min bok...
    Coffee innehàller Caffeine och The inehàller Theanine, skriver för de som inte vet...

Lunen skrev 2008-11-03 16:10:05 följande:
    Svar på #4Oj, inget rött te! Jag som har druckit det istället för svart te bara för att det inte innehåller nåt koffein. Nu får jag ta och rensa i min tehylla... kanske får göra som du, och dricka svagt svart te istället.sweden italy skrev 2008-11-03 16:07:17 följande:
  • Charlotte87

jag vet inte faktiskt hur det e men jag avstår helt från både the & kaffe man vet aldrig.

Svar på tråden kan man dricka ört te?