• Isabelles85

Röksanering...HJÄLP!!

Hej!

Jag och min sambo ska byta vår lägenhet till en lägenhet i Högerstens området.
    Mannen vi ska byta med har bott där sedan 1979, och sen dess har han rökt nonstop 2 paket om dagen.

Hyresvärden (en stor hyresvärd) står inte för röksaneringen, så nu vill jag veta, vad kan man göra?
    Jag har hört de olika metoderna med ättika, men jag vill ha professionell hjälp och det ska inte kosta så mycket.
    Hört om joniseringsapparat, men jag vill att en firma ska komma, någon som gjort detta och VET?
    Lägenheten är på 58 kvm, och vi ska få tillskott i Juni/juli...och röktlukt är en rökskada, man kan leva i det.

Tack för svar.

• Svar på tråden Röksanering...HJÄLP!!
  • Isabelles85

Glömde skriva att det ska målas om också, men innan dess vill vi få bort röklukten...det stinker verkligen askopp x 250...så illa är det.

• niclina

Ring till hyresgästföreningen och fråga, jag har fått jättebra hjälp där när det har varit något. Lycka till

• Isabelles85

Tror inte det hjälper så mycket o ringa hyresgästföreningen, vill ha ett nr till en billig snabb sanerare som fixar allt så slipper jag oroa mig.
    HyresG:f komemr bara ge mig råd o tips och jag vet redan allt det där.

• johandra

Men oj,att röksanera är ett stort jobb oxh ska ni inte göra det själva så lär det kosta! Ni måste skrubba allt med målartvätt,måla dit stopper och sen måla allt igen...Tänk oxå på att rök sitter i ALLT,även fönsterträ,trösklar mm mm mm..det är svårt att bli av med..

vad har hyresvärden för skäl till att inte stå för saneringen??Det är väl bara för dom att fakturera den förre hyresgästen??

Självklart ska ni gå med detta till hyresgästföreningen NU!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Isabelles85

Vi gick med på att stå för saneringen då vi ville ha lägenheten, å då betalar han för våra skador i vår lägenhet.

Ringde till vår hyresvärd, och de sa att de faktiskt står för saneringen i vissa rum då det är dags, annars får vi betala när det inte är dags, då blev det köket och sovrummet det inte var dags för, och det får vi betala 3700:- för..inte så farligt, med tanke på hur äckligt det luktar, ringde måleri firman som sköter detta, de sa att all lukt kommer försvinna, de patenterar och isolerar nikotinet...däremot får man måla inuti klädskåp och andra skåp..det står de inte för, bara väg o tak :)

tack för hjälpen, men nu är allt löst =)

• niclina

Jag tror absolut att det är hyresvärden som ska stå för detta, eller förra hyresgästen själv.

• Forget Me Not
    Isabelles85 skrev 2008-11-03 09:55:45 följande:
    Vi gick med på att stå för saneringen då vi ville ha lägenheten, å då betalar han för våra skador i vår lägenhet.Ringde till vår hyresvärd, och de sa att de faktiskt står för saneringen i vissa rum då det är dags, annars får vi betala när det inte är dags, då blev det köket och sovrummet det inte var dags för, och det får vi betala 3700:- för..inte så farligt, med tanke på hur äckligt det luktar, ringde måleri firman som sköter detta, de sa att all lukt kommer försvinna, de patenterar och isolerar nikotinet...däremot får man måla inuti klädskåp och andra skåp..det står de inte för, bara väg o tak :)tack för hjälpen, men nu är allt löst =)
    patenterar de ?
  • Isabelles85

Japp, de skulle isolera och patentera :) det skulle ta upp till 14 dagar...om det är så illa...som i mitt fall, då han rökt nonstop 2paket om dan sen i maj 1979 då han flyttade in...
    herregud. säger man bara, är det så svårt att ta ett bloss ute i balkongen?
    har själv varit storrökare,inte förstör ja min lägenhet för det.

Svar på tråden Röksanering...HJÄLP!!