• Anonym (köpgalen)

Shoppingberoende

Har sökt efter gamla trådar om shoppingberoende, men hittade inga så jag startar en ny.

De senaste åren har min ekonomi gått utför. På många områden är jag duktig men då det gäller kläder och inredning köper jag allt jag vill ha. (Trots att jag inte har råd eller behöver det). Allra värst är det om det är rabatt på plagget/prylen. Säg att det är 10% rabatt i affären. Då köper jag galet mycket så det ändå blir dyrt, och trots att jag inget behöver.
    Jag känner inte längre något nöje över mina prylar/kläder, får bara en kick då jag handlar och sedan, kanske redan samma kväll kommer ångesten.

Gav mig själv köpstopp för en vecka sedan , mådde så bra i en vecka, sedan ringde kompisen och ville ha mig med på shopping, ja okej man får vara lite social tänkte jag, man BEHÖVER ju inte köpa. Naturligtvis kom jag hem fler tusen fattigare.

Vi måste vara fler shoppingberoende här som kan stötta varandra?

• Svar på tråden Shoppingberoende
  • Anonym

Vad har du för lön som kan shoppa för flera tusen på en månad?

• Anonym (köpgalen)

15000, så det är det jag inte kan, det är det som är problemet att ekonomin inte fungerar.

• Anonym (Samme)

Jag är likadan. I Oktorber köpte jag smink och borstar för 1000 kr det hör inte till vardagen precis.

• Anonym (köpgalen)

Mmm vill inte tänka på vad jag handlat för denna månad. Ca 3500 tror jag, usch!

Hade en vara som restnoterad från HM postorder som jag precis avbokat. Mina andra köp har jag ju redan betalt och går inte att lämna åter pga av att jag slängt retursedlar och lappar.

Dock känns detta som ett steg i rätt riktning.

• ekonomi

Anonym (Samme) skrev 2008-11-03 10:26:57 följande:

Jag är likadan. I Oktorber köpte jag smink och borstar för 1000 kr det hör inte till vardagen precis.
    oj hjälp jag som kände mig skyldig när jag köpte en handcreme för 30.90kr och en borste för 45kr
  • Anonym (jag oxå...)

sån är jag oxå. jag handlar mer än vad jag behöver eller kan. har jag inte fått handla på några dagar får jag abstinens. min sambo får betala alla räkningarna.
    kanske lyxfällan vore nåt för mig

• ekonomi

Anonym (köpgalen) skrev 2008-11-03 09:54:57 följande:

Har sökt efter gamla trådar om shoppingberoende, men hittade inga så jag startar en ny.De senaste åren har min ekonomi gått utför. På många områden är jag duktig men då det gäller kläder och inredning köper jag allt jag vill ha. (Trots att jag inte har råd eller behöver det). Allra värst är det om det är rabatt på plagget/prylen. Säg att det är 10% rabatt i affären. Då köper jag galet mycket så det ändå blir dyrt, och trots att jag inget behöver. Jag känner inte längre något nöje över mina prylar/kläder, får bara en kick då jag handlar och sedan, kanske redan samma kväll kommer ångesten. Gav mig själv köpstopp för en vecka sedan , mådde så bra i en vecka, sedan ringde kompisen och ville ha mig med på shopping, ja okej man får vara lite social tänkte jag, man BEHÖVER ju inte köpa. Naturligtvis kom jag hem fler tusen fattigare.Vi måste vara fler shoppingberoende här som kan stötta varandra?
    du skriver att du har en lön på 15.000.
    hur mycket räkningar har du?
    hur mycket sparar du varje månad?inget antar jag,det brukar inte shoppingberoende göra.

ställ upp din ekonomi efter den här mallen:

inkomst:
    räkningar
    sparande
    kvar till mat och övrigt

mat och övrigtposten delar du sedan upp på antalet dagar du har mellan inkomst till inkomst(oftast 31dagar) så får du fram en dagspeng.

EXEMPEL:

inkomst 15.000kr
    räkningar 8.000kr
    sparande 1000kr
    -----------------------
    mat och övrigt 6000kr/31= 193kr/dag.

fomel:
    15.000kr minus 8.000kr minus 1.000kr=6.000kr
  • Anonym

Jag hade ett liknade beteende för några år sedan. Jag hade precis slutat plugga och fått mitt första riktiga jobb. Jag gick från studiemedel till ca 17000 efter skatt och jag löpte amok. Jag handlade och handlade. Dyra kläder, skor, handväskor, smink osv för tusentals kronor. Sparade inget. Kläderna använde jag inte ens utan de hängde med prislappen kvar i garderoben i veckor tills jag gav dem till min syster.

Sen förlorade jag jobbet och insåg att jag bränt runt 50.000 på sånt som jag inte hade någon glädje av. Jag försörjde mig själv och min sambo på en halv akassa. Vi kunde inte ens ta en fika på stan om vi inte hittade en femma på gatan, då gick vi till Mc Donalds och delade på en kaffe!

När jag började jobba igen så fanns inte samma shoppinglust kvar. Visst kan jag köpa dyra saker men inte som tidigare. Nu handlar jag för kanske 1000 i mån och då är det till både mig, huset och min sambo. Jag tänker alltid igenom alla köp och jag har sparat ihop ca 200.000 på banken.

Det går att bryta beteendet men man måste förstå varför man handlar. Jag fick en kick av att handla och köpte ofta när jag var lite nere. Min mamma är likadan och jag har nog ärvt beteendet efter henne. Nu kan jag ibland köpa om jag är ledsen, men om jag nästa dag ångrar mig går jag tillbaka med grejen!

Jag tycker att du ska berätta för din sambo/mamma/syskon eller någon annan om ditt problem. Ring till HM och alla andra ställen du handlar och spärra ditt konto.
    Börja använda kontanter så du ser hur mycket du gör av med.
    Går inte ut och shoppa.

• Anonym (köpgalen)

Tusen tack för alla svar.

Går det att ringa postorder-företag och få ny retur-sedel om man slängt den gamla? Så jag kan returnera lite mer varor. Såg att jag inte tagit bort etiketten på min nybeställda kappan så den vill jag returnera. Jag behöver den ju inte!!!(Speciellt med tanke på att jag köpte 2 olika samma månad)

Till dig som fick ångest av att köpa en handkräm,sådan kunde jag vara förr, snacka om att jag höjt mina gränser!
    Jag hittar på olika anledningar till att shoppa tex för att fira något, för att det är synd om mig osv.

• Anonym (köpgalen)

Jag har inte mycket räkningar alls, bara det nödvändiga som tex hyra, tele och el. Sparar försöker jag varje månad men det jag satt över till sparande nallar jag av för shopping.

• Minonna

Ja, det går att få ny retursedel. Kontakta postorderföretaget för att få reda på hur.

• ekonomi

Anonym (köpgalen) skrev 2008-11-03 13:30:37 följande:

Jag har inte mycket räkningar alls, bara det nödvändiga som tex hyra, tele och el. Sparar försöker jag varje månad men det jag satt över till sparande nallar jag av för shopping.
    nej,använd endast det som är kvar när räkningar är betalda och sparandet undansatt..
    RÖR inte sparandet.har det hamnat på sparkontot ska det stå kvar där! NALLA INTE utav sparpengarna!
  • Anonym (oslobo)

Jag har samma problem. Jag har haft en otroligt bra inkomst senaste året. Älskar det. Här kommer problemena en vännina som man verkligen kan kalla diva. En arbetsplats som är snobbar.

Detta gör att jag hittils burkt hinkvis av pengar på saker bara för att imponera på andra har fått dyrare vanor helt enkelt.
    I sminkskåpet så finns bara biotherm och Esèe Lauder och lancomè då menar jag borstar, hudkräm. har ungefär 25 tusen i badrumsskåpet. köper väskor spontant om jag shoppar för 1000kr/styck och då ska vi inte snacka om skor. Å allt i världens dyraste stad. Jag vet jag är dum i huvudet!
    Insett hur sjukt det är nu. Beräknad inkomst i år 330 000 svenska å jag har sparat? 0 innan förrförra månaden då jag insåg jag är gravid å måste spara allt. Tar tid att bryta vannor men det går!
    Är Duktig nu har sparat i två månader å sparat 8 tusen är så nöjd. Ska verkligen skärpa mej det handlar om mitt barn nu inte mej.

• jenny99

Jag är oxå helt galen i att shoppa.
    Jag växte upp halv fattig och mycket sparsam.

Men sen blev jag höginkomstagare och träffa även min man i samma veva,så vi hade/har ganska mycket.Känns inte så eftersom man spenderar mer.
    Jag har dock aldrig tömt mitt konto eller nallat från sparkontot.

Men ganska nyligen insåg jag hur mycket jag shoppar,och mycket med lappar kvar.Och heminredning bytte jag väldigt ofta (tex gardiner,köpte nya påslakan ofta,dukar,handukar,möbler).

Nu försöker jag låta bli.
    Jag har dragit ner på mitt shopping genom att minska.
    Och det som jag handlar lämnar jag snabbt tillbaka om jag inte hunnit använda det,så kvitton spar jag.

Sen har jag börjat lägga ut en hel del på tradera,och handlar ibland bara för att lägga ut där.Jätte kul.
    Min telefonräkning som alltid legat på cirka 2000 kr har jag minskat till 800 kr,känns jätte bra.
    Varje samtal frågar jag:måste jag verkligen ringa?

Jag vet en annan som är shopping beroende,hon slutade aldrig att shoppa utan började shoppa för att sälja på tradera,på så vis gick hon en hel del med vinst istället för minus.

Svar på tråden Shoppingberoende