• Lycklig82

Gravid och trög mage

Jag undrar om det är någon som har nåt tips på vad man kan göra när man är trög och nästan har stopp i magen pga graviditet?

Mvh.

• Svar på tråden Gravid och trög mage
  • strojes

katrinplommon och dricka mycket

• Mayen

För mig funkade inte katrinplommon, däremot det här:

VARJE morgon började jag dan med att dricka 3 glas ljummet vatten och sen åt jag en kiwi.

Det fick jag göra under hela graviditeten och det funkade

• miss kitty

Se till att försöka undvika mat som man blir mer hård i magen av och se till att få i dig mycket fibrer. Drick mycket vatten och käka frukt i mängder. Man kan också äta bulkmedel (finns på apoteket, t.ex lunelax) det håller magen i bra trim. Om du äter järntabletter så kan du prova att byta sort (exv niferex ska vara snällare mot magen) eftersom det ofta är stoppande.
    om du pallar att dricka kaffe kan du ju prova att hjälpa igång magen så (fast det känns mer som nödlösning om det verkligen är tvärstopp).

Usch, det är inte kul när magen strejkar - hade så under min första graviditet.

• strojes

Jag åt niferex under min första graviditet och var då rätt hård i magen. Andra graviditeten provade jag med Duoferon istället och magen mådde jättebra (bara hård någongång ibland när jag druckit för lite).

• miss kitty

och för mig va det precis tvärtom. Åt duoferon och fick problem med magen av dem, bytte då till niferex och då blev det bättre.

• 040609

Jag äter havregrynsgröt till frukost (mycket fibrer) med en matsked linfrön på (snabbar på magen), äter inget vitt bröd längre och om det inte hjälper så tar jag AllBran plus flingor som mellanmål. Jag avskyr att vara förstoppad - mår såååå illa av det! Katrinpommon mår jag bara illa av - sötsliskigt tycker jag. Hade med mig AllBran till BB oxå för dom serverar bara fiberfritt där jag har fött barn och efter förlossningen blev åtminstone jag lite trög i magen och är det nått du INTE vill göra efter att ha fött ut en bebis så är det att "ta i" på toa.

• Sunshine69

Hoppa in i traden - Hur manga katrinplommon maste man ata... Den finns under mammakroppen...

Sen sa min gyn att Magnesium har som sidoeffekt att man blir los i magen... sa det kan man ta som tillskott...

• miss kitty

ja, just det, jag har som vana att dricka fullkornsvälling varje morgon innan frukost - något jag började med efter att sonen föddes och den här graviditeten har jag varken mått illa eller blivit trög så säkert har vällingen lite med det att göra.

• Eskan

laktulos finns att köpa på apoteket.
    AS bra. ;)

• honeybunches

Min storasyster säger att detta bröd är det enda som höll hennes mage igång under hennes tre graviditeter. Hon åt två skivor varje morgon. Jag brukar alltid passa på att äta det då jag är hos henne, men nu när jag såg hur lätt det är att laga så ska jag nog börja baka det själv. :) T.o.m. jag klarar av det här så... :D

För den som är intresserad:

Lavabröd

2 dl mörk sirap
    1 liter surmjölk/filmjölk
    1 msk matsoda
    8 1/2 dl vetemjöl
    2 dl russin
    1 1/2 dl vetekli
    2 1/2 dl linfrö
    3 3/4 dl vetekross
    3 3/4 dl rågkross
    2 1/2 tsk salt

Blanda filmjölk och sirap i en STOR skål. Blanda matsoda i en del av mjölet och rör ner i filmjölken ( med elvisp). Blanda ner resten av ingredienserna. Häll smeten i två smorda brödformar (ca 1,5 liters formar) och grädda genast utan jäsning.
    Långt nere i ugnen, 150 grader, i ca 90 minuter.

• Sagakasper

"Friggs katrinplommonjuice" har jag druckit ett halvt glas av varje morgon sedan första veckorna. Min mage la av helt och inte blev det bättre av Niferex. Så det är helt nödvändigt att jag dricker juicen som faktiskt nästan är god nu ;)

Svar på tråden Gravid och trög mage