• strongenough

Ska man inte få med pruduktnyckel till word med en ny dator??

Jag köpte en dator för en månad sen ny på media markt. När jag kom hem och öppnade word stod det att man var tvungen att ange pruduktnyckel annars skulle det endast fungera 24 ggr. Jag hittade ingen produktnyckel! Ska man inte få med det? Word slutade nyss fungera och jag måste bli klar med min tenta. Panik!!!!

• Svar på tråden Ska man inte få med pruduktnyckel till word med en ny dator??
  • Maggan78

Fick du inte med en massa böcker och grejor? Annars kanske det står på undersidan av datorn, en sån där grön klisterlapp. Ser likadan ut som den till vista eller vilket OS du nu har.

• Meduziz

Word ingår inte. Då måste du köpa ett Officepaket.
    SÅ vitt jag vet iaf.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Maggan78

works brukar ju vara med, men du har rätt meduziz!

• janne j

Ibland får man bara med sig en testperiod med officepaketet när man köper datorn då måste man senare betala för att få fortsätta använda programmet.

Pluggar du på universitetsnivå och har mecenatkort så kan man köpa hela officepaketet för 500-900kr se vidare på www.mecenat.se

Annars kan man använda sig av open office som är gratis att ladda ner och använda

sv.openoffice.org/

• strongenough

JAg hittade en under datan men när jag skriver in den på word står det att den är ogilitg!!!

• janne j
    strongenough skrev 2008-11-03 12:00:16 följande:
    JAg hittade en under datan men när jag skriver in den på word står det att den är ogilitg!!!
    Den koden är förmodligen för operativsystemet, alltså xp eller vista och inte för officepaketet
  • Thursday

Ingick Officepaketet eller inte? Det är inte självklart att det gör det om man "bara" köper en dator.

• Mrs Ray

janne j har rätt. Följ hans råd ovan helt enkelt!

• inze

Du har nog som sagts innan bara fått med en testversion av Word. För att den ska kunna fungera vidare måste du betala.

Men testa OpenOffice. Där ska du kunna fortsätta med ditt Worddokument (ev kan det strula om du sparat i i nya .docx formatet som jag inte vet om OpenOffice stöder än.)

• Senap

Pluggar du på universitet kan du få Word gratis genom dem - universitetslicens.

My sugar is raw
  • soozii
    Shoegirl skrev 2008-11-03 12:44:26 följande:
    Pluggar du på universitet kan du få Word gratis genom dem - universitetslicens.
    Jasså? På vilket universitet då?
  • Senap
    soozii skrev 2008-11-03 12:54:43 följande:
    Jasså? På vilket universitet då?
    De flesta har universitetslicenser. Alla universitet har ju Word på skoldatorerna. Det finns då även möjlighet att få sådan på sin egen för hemuppgifter.
    Jag jobbar på ett universitet så jag har själv sådana licenser.
    My sugar is raw
  • znozy

Vill tipsa om hur du kan tjäna 5000:- eller vad nu MS tar för office, använd open office istället.
    Finns att ladda ned här sv.openoffice.org/get/ gratis o på svenska fullt kompatibelt med "5000:- office".

• Nilsfar

Open office stöder även de senaste typerna av worddokument så det är inga problem med att byta till denna. I mitt företag har vi helt skippat microsoft office till förmån för open office.

• inze
    Nilsfar skrev 2008-11-03 23:50:51 följande:
    Open office stöder även de senaste typerna av worddokument så det är inga problem med att byta till denna. I mitt företag har vi helt skippat microsoft office till förmån för open office.
    Så de klarar .docx formatet nu också. Gjorde de inte sist jag kollade.
  • PetterL
    znozy skrev 2008-11-03 23:47:18 följande:
    Vill tipsa om hur du kan tjäna 5000:- eller vad nu MS tar för office, använd open office istället.Finns att ladda ned här sv.openoffice.org/get/ gratis o på svenska fullt kompatibelt med "5000:- office".
    En hem- och studentlicens kostar 1000 kr och gäller för tre datorer.
  • essarf

Office ingår sällan i nya datorer som sälja till "budgetpris".
    Alternativt är att använda googledocs. Enkelt och smidigt utan installation.

Universitet har inte per automatik licenser till office. Inte mitt iaf. Däremot till lite annat smått och gott. Kan vara värt att kontrollera iaf. Eller lösa problematiken via piratbukten.

• suzzit

Varför använda köp applikationer, när det finns helt gratis i som precis många säger Open Office. Många förtag börjar inse att det är en bra applikation och man kan spara enorma summor på att byta ut microsofts dyra program.

• lia76

Det följer ned en testversion av Office i de flesta nya datorerna.
    De är gratis men kan bara utnyttjas i ca 1 månad sen måste man ange en produktnyckel.
    Och då får man själv köpa en licens

Ida 080901, Stella 060923
Svar på tråden Ska man inte få med pruduktnyckel till word med en ny dator??