• Lantani

Högt blodtryck i vecka 40+1...

Var hos barnmorskan idag, hade 137/100 i blodtryck när jag satt uppe, fick ligga en stund och då hade jag 129/76, så då var det inte högt.
    Ingen äggvita i urinen och har inte heller samlat på mig massa vätska.
    Hade huvudvärk förra veckan, och var förkyld, sambon lika så så jag tänkte inte mer på det (glömde dock berätta det för henne idag)... Får jag ont i huvudet nu så skulle jag höra av mig till förlossningen eller till barnmorskan, beroende på när på dagen som jag kände av det... Nu känns det som jag känner efter alldeles förmycket...

Någon annan som haft det såhär? Vad finns det för risker?

• Svar på tråden Högt blodtryck i vecka 40+1...
  • Lady Gaga

Det kan ha varit något tillfälligt. Men det ska ju absolut hållas koll på. Som sagt får du huvudvärk och/eller flimmer framför ögonen så borde du kontakta förlossningen.

• Lantani

Hade 159/87 förra gången ja var där, så något tillfällgt är det inte. Då var trycket 120/68 tror jag när jag låg ner, så det är ju inte högt när jag väl liger ner.

• Lady Gaga

Glömde att säga att högt blodtryck kan vara en av symptomen på havandeskapsförgiftning. Men så länge de håller dig under uppsikt, kollar äggvita i urin etc så är det relativt lugnt. Man kan ha högt blodtryck ändå. Jag hade det under slutet av förra graviditeten och fick gå på extra kontroller men det var bara en engångsföreteelse med det höga blodtrycket.

Bättre bly än illa fäkta
  • Lady Gaga
    Lantani skrev 2008-11-03 12:37:03 följande:
    Hur högt blodtryck hade du då?
    oj det var en bra fråga, ska kolla om jag har gravidetshäftet kvar som barnmorskan skrev i.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Lady Gaga

oj, ser att jag inte kan stava heller

jag hittar det inte just nu (har dock sett det nånstans) är gravid och har inte bästa minnet hehe.
    Det övre trycket minns jag inte men det undre låg nog på 97 vilket skilde sig markant mot de 75-76 jag brukade ligga på.
    Jag fick även ligga ner och vila en stund men trycket sjönk inte för det. 
    Jag fick återkomma 3 dagar senare och då var det nere i det normala igen.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Lantani

okej, ja detta var ingen tillfällighet, eftersom jag hade högt innan också, men vi får väl se vart det leder. Kan ju inte säga annat än att man är orolig, blir jag för orolig får jag väl rina förlossningen och höra vad de säger

• Lantani

Nu har sambon och jag varit och handlat och har känt mig väldugt tung i huvudet nu. inte ont precis, men kännermig bara allmänt tung. Ska lägga mig i soffan och se om det blir bättre, hoppas på det.

• Lantani

men orolig är jag, känns inte alls bra, vi får se annars ringer jag kanske till barnmorskan igen imorgon på telefontiden vid 13 och ser vadhon säger.

Svar på tråden Högt blodtryck i vecka 40+1...