• Anonym (oroligt ex)

Smittas klamydia via kyssar?

Fick i veckan reda på att mitt ex som det varit slut med i några månader blivit smittad med klamydia. Han hävdar att han bara haft sex med mig och den som han var otrogen mot mig med. Jag hade tur och fick reda på att han vart otrogen redan dagen efter och gjorde då slut, så vi hade inte sex efter det. Däremot kysstes ju vi en del (innan jag fick reda på vad som hänt). Jag lämnade ett negativt klamydiaprov i våras så såvida han inte ljuger så borde jag ju inte blivit smittad.

Men både han och killen han var med (mitt ex är bi) säger att de bara hade oralsex. Jag vet ju att klamydia kan smittas på det sättet med och att man kan få luftvägsinfektioner av klamydia, men kan det smittas från mun-till-mun också? Borde jag gå och be dem ta ett svalgprov?

Hoppas ngn förstår mitt svammel...

• Svar på tråden Smittas klamydia via kyssar?
  • Pysen

Ja, det kan smitta från mun-mun....

Ja du bör ta ett svalgprov!

• Heahog

Oj... Har inte en aning, men det borde ju kunna smittas via kyssar?

Men.. Om jag inte minns fel, så om man smittas med klamydia i halsen via oralsex, men inte haft samlag,så har man bara klamydia i halsen & inte i underlivet?

Det här lät intressant, men jag är lessen för din skull & hoppas att du inte drabbats av klamydia i halsen.. Det vore ju verkligen att strö salt i såren...

Gå & ta en halsodling du, för att vara på den säkra sidan.

• Heahog

Fy tusan :( Jag är glad att jag fortfarande lever i "celibat"... Jag kommer nog inte våga hångla med en kille ens, när det väl är dags igen, utan att be honom kolla ALLT först :(

• Anonym (oroligt ex)

Har en tid för "vanlig" provtagning (för smittspårningens skull), kan kanske be dem ta svalgprov då med...

Heahog - jag antar att de växlade, alltså att det gick från kön till mun till kön... om du fattar? eller nåt... eller så ljuger han helt enkelt och har haft sex med fler.

• Heahog

Hur de än gjort, så hoppas jag att HAN smittats med både det ena & det andra, men att du klarat dig ;)

• Anonym (oroligt ex)

Hehe, ja min första reaktion var faktiskt att "där fick han vad han förtjänade" men jag vill ju inte behöva drabbas av hans snesteg mer än jag redan gjort :/. Nåja, vi får väl se

• Jesster

Klamydia smittar inte genom kyssar. Det smittar genom samlag och oralsex.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Pysen
    Jesster skrev 2008-11-03 14:02:48 följande:
    Klamydia smittar inte genom kyssar. Det smittar genom samlag och oralsex.
    Dör har du fel.. Har du en klamydiainfektion i halsen och kysser någon annan så kan det smitta....
  • Mylan

Klamydia kan ligga latent i upp till 3 år. Beroende på hur länge ni varit ihop kan han ha varit smittad när ni träffades.

• Anonym (oroligt ex)
    Mylan skrev 2008-11-03 14:26:06 följande:
    Klamydia kan ligga latent i upp till 3 år. Beroende på hur länge ni varit ihop kan han ha varit smittad när ni träffades.
    Vi var tillsammans i 1,5 år, men jag lämnade som sagt ett negativt klamydiaprov i våras. Det var första gången jag gjorde en ordentlig gynundersökning utan att ha ont så de passade på att ta alla möjliga prover och efter att de tagit slut så gjorde jag ett sånt där självtest man beställer på nätet som också var negativt, men det litar jag inte så mkt på, kan ju gå allt möjligt fel.
  • Jesster
    Pysen skrev 2008-11-03 14:03:54 följande:
    Dör har du fel.. Har du en klamydiainfektion i halsen och kysser någon annan så kan det smitta....
    Det är möjligt att jag har fel, jag gick efter googel.

Klamydia smittar vid oskyddat sex
    http://www.lg.se/templates/Page.aspx?id=3610

Det finns inget belägg för att klamydia smittar via munsex.
    http://nd-web1.colo.netstar.se/default.ns?lngItemID=1077&strView=show&intQuestionID=92

Klamydia smittar endast vid samlag.
    http://www.mimersbrunn.se/Koenssjukdomar_5057.htm
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Mylan

Anonym (oroligt ex) skrev 2008-11-03 14:30:11 följande:

Vi var tillsammans i 1,5 år, men jag lämnade som sagt ett negativt klamydiaprov i våras. Det var första gången jag gjorde en ordentlig gynundersökning utan att ha ont så de passade på att ta alla möjliga prover och efter att de tagit slut så gjorde jag ett sånt där självtest man beställer på nätet som också var negativt, men det litar jag inte så mkt på, kan ju gå allt möjligt fel.
    Men hans klamydia behöver inte ha brutit ut förrän efter lång tid, så även om han var smittad när ni träffades så är det inte säkert att det har brutit ut på honom förrän nu. Så sa i varje fall läkaren till mig.
  • Judy

Om klamydia skulle smittas via kyssar, borde de då inte också spåra de man har kysst de senaste halvåret? Det gör de ju inte, man måste bara uppge de man haft sex med.

• Anonym (oroligt ex)
    Mylan skrev 2008-11-05 14:02:13 följande:
    Anonym (oroligt ex) skrev 2008-11-03 14:30:11 följande:
    Men hans klamydia behöver inte ha brutit ut förrän efter lång tid, så även om han var smittad när ni träffades så är det inte säkert att det har brutit ut på honom förrän nu. Så sa i varje fall läkaren till mig.
    Fast om det bröt ut på honom nu så borde jag ju inte vara smittad nu ändå? Det har ju varit slut i nästan ett halvår.
  • Pysen

Anonym (oroligt ex) skrev 2008-11-05 18:23:38 följande:

Fast om det bröt ut på honom nu så borde jag ju inte vara smittad nu ändå? Det har ju varit slut i nästan ett halvår.
    Alltså, du behöver inte gå till läkare om du inte vill. Det är helt frivilligt!

Men hans klamydia kan ha legat latent flera år OCH då är även DU smittad....
  • Anonym (oroligt ex)
    Pysen skrev 2008-11-05 19:35:27 följande:
    Anonym (oroligt ex) skrev 2008-11-05 18:23:38 följande:
    Alltså, du behöver inte gå till läkare om du inte vill. Det är helt frivilligt!Men hans klamydia kan ha legat latent flera år OCH då är även DU smittad....
    Det är inte alls frivilligt? Klamydia hör till smittskyddslagen.

Men sjävklart hade jag testat mig ändå för att vara 100% säker, men jag är redan rätt säker på att jag är frisk, iom att de testade mig neg i våras och jag testade neg på urinprov efter att det tagit slut.
  • Anonym (man)

Jag kollade med RFSU och de sa att (hon) hade jobbat där i många år och att det skulle smitta via oralsex är MYCKET ovanligt, då klamydiabakterien inte trivs i halsen. Om det var vanligt skulle man ju alltid få ta en halsodling vid ett klamydiatest..

Svar på tråden Smittas klamydia via kyssar?