• Bonanza

Hur bra (detalj)minne brukar barn ha?

Vår äldsta son förvånar oss ideligen med sitt minne. Han minns hur mycket som helst, och noterar små detaljer som vi själva knappt ser.

Eftersom han är vårt första barn så har vi ingen aning om ifall små barn faktiskt har fenomenala minnen, eller om det är så att han har extra bra minne för främst detaljer.

Som exempel så sa han vid 2.5 års ålder att "nu kommer ormen" (syftade på sir Vääs eller vad ormen nu heter) när det var "Robin Hood" på Kalle Anka på julafton. Enda gången - och då menar jag enda gången - han hade sett det tidigare var på julafton ett år tidigare. När han var 1.5 år.

Det är inte menat som en skryttråd, jag bara undrar. Små barn kanske har förbluffande bra minnen? Upplys mig!

• Svar på tråden Hur bra (detalj)minne brukar barn ha?
  • Me o Mike

Olika tror jag.. Min son är helt galen på vissa grejer! Han har nog mest ett extremt lokalsinne. Vart vi än åker så vet han vart vi är. Vi kan åka en HELT annan väg mot vad vi åkte första gången och ändå kan han peka ut en butik vi varit på tex. Vi sitter o gapar ofta! Han blir snart 4 år.

Vid 3 års ålder kunde han i stort sett alla bilmärken. Kunde se en bil på 100 meters håll och säga: Nissan.

• Miew

Min son har också ett ruskigt bra minne. Han är snart sex och kommer ihåg saker från då han var 2. Det är nästan läskigt...

• Birgitta2

Barn har oerhört bra detaljminne. Hos vissa finns det kvar alltid, medan det hos andra försvinner ju äldre de blir. Min dotter (22) har fortfarande ett fantastiskt detaljminne i filmer hon gillar och ser om, och hon har alltid haft det. Likaså kan det varit en fläck på ett golv som länge funnits där, men som jag lyckats trolla bort. Hon reagerade direkt på sånt när hon var liten, men inte idag. Men hon har ett uruselt vardagsminne tyvärr.

• Bonanza

Men om nu barn har ett magnifikt detaljminne, varför försvinner det? Får de mer och mer saker att hålla i huvudet, eller borde det gå att hålla kvar om man tränar kanske?

• Birgitta2
    Bonanza skrev 2008-11-03 14:29:25 följande:
    Men om nu barn har ett magnifikt detaljminne, varför försvinner det? Får de mer och mer saker att hålla i huvudet, eller borde det gå att hålla kvar om man tränar kanske?
    Jag tror utvecklingen i hjärnan gör att vissa saker helt enkelt sorteras bort. Men kanske är det en träningssak också.
  • Catchie80

Min son är likadan. Han är lite mer än 3 år nu. Han känner igen ställen han varit på när han var typ 1. Han minns vart han lägger saker, exakt. Osv. Förvånande väl minns han precis allt...

• Me o Mike

Visst är det läskigt ibland!?

Här om dagen åkte vi igenom ett ställe där vi bodde förut. Han var 1,5 år då och han var och lekte med min dåvarande kollegas son 2 ggr totalt. Nu, drygt 2 år senare sa han: jag vill åka och leka med sebastian igen och pekade på deras hus!!
    Jag minns ju knappt vad den ungen hette.

Catchie80 skrev 2008-11-03 14:32:56 följande:
    Min son är likadan. Han är lite mer än 3 år nu. Han känner igen ställen han varit på när han var typ 1. Han minns vart han lägger saker, exakt. Osv. Förvånande väl minns han precis allt...
  • Birgitta2

Jag själv har ett detaljminne från när jag var 10 månader. Så visst kan det hålla i sig. Och små barns värld är liten och då är det nog lättare att hålla detaljer i minnet.

Svar på tråden Hur bra (detalj)minne brukar barn ha?