• Jeessiicaa

Betalningskyldig?

Hej
    Min pappa bor i Italien och ajg själv bor här i Sverige. Han har inte under hela mitt liv betalt stöd, varken till mig eller min mamma. Därför har mamma betalat allt för mig såsom kläder, mat osv. Trots detta har jag träffat honom varje år, åkt ner till italien och liknande.

Nu är min fråga; Finns det lag inom EU att han är betalningskylldig? Jag tänker på underhållsstöd som finns här i Sverige. Om så är fallet, hur mycket är han skyldig att betala per månad? Jag är 18 år, går sista året på gymnasiet, bor ej hemma och jobbar utanför skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 15:32
    Glömde lägga till att det dessutom var han som var otrogen och förhållandet slutade just av den anledningen. Han gifte sig sedan med den nya kvinnan, fick en son, och nu är sonen 8 år. Dock har min pappa ännu en gång varit otrogen och därför ska dom nu skilja sig, och hans fru ska få 12000 kr i månaden. (Om detta kan ge några fördelar)

• Svar på tråden Betalningskyldig?
  • Pysen

Men din mamma har väl fått underhållsstöd (1273 kr/mån) från försäkringskassan?

Den summan ska du få tills du har gått ur gymnasiet...

• Jeessiicaa

nej inget sånt alls.

Pysen skrev 2008-11-03 15:35:22 följande:
    Men din mamma har väl fått underhållsstöd (1273 kr/mån) från försäkringskassan?Den summan ska du få tills du har gått ur gymnasiet...
  • Pysen
    Jeessiicaa skrev 2008-11-03 15:45:55 följande:
    nej inget sånt alls.
    Varför har hon inte ansökt om det? Det har alla mammor rätt att söka! Fråga henne!

Kan bli lite svårt att begära att din pappa ska betala nu när du är över 18 år....
  • Jeessiicaa

fasen också. men borde han inte bli återbetalningsskyldig? Alltså att jag borde få något slagt skadestånd eller vad som helst

Pysen skrev 2008-11-03 16:00:15 följande:
    Varför har hon inte ansökt om det? Det har alla mammor rätt att söka! Fråga henne!Kan bli lite svårt att begära att din pappa ska betala nu när du är över 18 år....
  • Pysen
    Jeessiicaa skrev 2008-11-03 16:05:11 följande:
    fasen också. men borde han inte bli återbetalningsskyldig? Alltså att jag borde få något slagt skadestånd eller vad som helst
    Nej, varför ska du få det? Det är din mamma som skulle ha stridit om detta när hon blev ensam med sig...
  • Jeessiicaa

men är han inte åtminstonde skyldig att betala tills jag ågr ut gymnasiet eller något?

Pysen skrev 2008-11-03 16:05:57 följande:
    Nej, varför ska du få det? Det är din mamma som skulle ha stridit om detta när hon blev ensam med sig...
  • Pysen
    Jeessiicaa skrev 2008-11-03 16:11:25 följande:
    men är han inte åtminstonde skyldig att betala tills jag ågr ut gymnasiet eller något?
    Om han bor i Italien så vet jag inte hur reglerna ser ut..din mamma får ringa försäkringskassan och fråga...

Men din mamma kan ansöka om underhållsstöd via försäkringskassan till du går ur gymnasiet....

har du frågat din pappa själv om han kan hjälpa dig ekonomiskt??
  • Jeessiicaa

Ja alltså, jag har pratat med honom. Och han har lovat att betala 4000kr varannan månad. Men i stort sätt får jag alltid tjata på honom för att han ska skicka det han lovat, och det känns verkligen inte bekvämt för mig. Känner mig som en utsugare, men jag har stort behov av pengarna då jag inte bor hemma. Pengarna kommer i stort sätt alltid för sent, och ibland kommer dom inte alls. Mamma har bett honom skicka en summa varje månad på ett visst datum istället, det gick tydligen att fixa det på något sätt. Men han har valt att inte svara henne alls nu. Saken är ju att jag ser ingen anledning att hålla kontakt med honom om han inte betalar pengar, eftersom jag faktiskt inte känner några band till honom. Han har aldrig hjälpt mig när jag haft svårt med pengar, och när jag och hälsat på honom har han för det mesta klankat ner på mig och berättat för mig hur tjock jag blivit. (Jag är 178 och väger 63kg.) Vi bråkar i stort sätt alltid när jag är där, och vanligtvis är inte jag personen som bråkar.

Pysen skrev 2008-11-03 16:13:25 följande:
    Om han bor i Italien så vet jag inte hur reglerna ser ut..din mamma får ringa försäkringskassan och fråga...Men din mamma kan ansöka om underhållsstöd via försäkringskassan till du går ur gymnasiet....har du frågat din pappa själv om han kan hjälpa dig ekonomiskt??
  • Pysen

Då får du mer än vad FK hade gett....

• Jeessiicaa

Ja, dom gånger jag får

Pysen skrev 2008-11-03 16:24:38 följande:
  • Jeessiicaa

Han började betala för ca 8 månader sedan, och jag har inte fått alla betalningar.

Pysen skrev 2008-11-03 16:24:38 följande:
  • hotten

om det verkligen är så att mamman din inte ansökt om underhållstöd från fk, så har hon själv avstått från de pengarna. det är en sak mellan mamman å pappan, inget DU skall lägga dig i överhuvudtaget!

• Cattapult
    Vilket otrevligt svar Hotten. Det är ju uppenbart att TS inte fatt underhallsstöd som hon är berättigad till och dessutom behöver eftersom hon är självförsörjande. Sen VEM av föräldrarna som detta beror pa är ju en annan sak.
  • hotten

fast det är ju inte TS som är berättigad till det (iallfall inte varit under alla år, hon har definitivt inte kunnat vara självbesörjad sen hon var babis) utan hennes mamma. å hennes mamma har tydligen valt att ha det på ett visst sätt.

• Aaglars
    hotten skrev 2008-11-10 11:59:07 följande:
    fast det är ju inte TS som är berättigad till det (iallfall inte varit under alla år, hon har definitivt inte kunnat vara självbesörjad sen hon var babis) utan hennes mamma. å hennes mamma har tydligen valt att ha det på ett visst sätt.
    EXAKT!!!!
Svar på tråden Betalningskyldig?