• Aamamman

Amning och flaska - hon vägrar ta bröstet.

Jahapp. Så sitter man här med knöliga onda bröst.

Dottern föddes i torsdags. Hon fick ersättning från dag två för att hon var så trött att hon inte orkade suga på brösten.

Igår högg hon tag direkt och det gick riktigt bra hela dagen - idag är det som fördömt. Hon blir galen av ilska när jag försöker amma henne. Hon tar tag en liten liten stund, men släpper rätt fort.

Jag har försökt härda ut, tänka att till slut blir hon så hungrig att hon tar bröstet, men det går inte.

Ska jag ge upp nu? Det känns hopplöst.

Är det någon som har erfarenhet av flaskmatning OCH amning? Som fått det att fungera?

• Svar på tråden Amning och flaska - hon vägrar ta bröstet.
  • Mårbacka

Nej, du behöver inte ge upp! Hur har det gått under kvällen? Är det för att brösten är spända som hon inte får tag? I så fall kan du testa att mjölka ur lite för hand för att lätta på trycket så att hon lättare får tag. Ett annat tips kan vara att ge ersättningen på kopp i st f flaska tills du fått fart på amningen. Kontakta amnningshjälpen för tips och råd!
    Lycka till!

• spacebeare

har du fått hjälp? bb, amningshjälp, bvc?

annars har jag ammat å gett flaska men har aldrig haft ngr problem

• Aamamman

Det har gått lite lite bättre under kvällen. Hon har tagit ett bröst flera gånger och det andra en gång. Hon är inte superentusiastisk, men det funkar ibland.

Jag ringde amningshjälpen på sjukhuset - de sa att hon inte tog bröstet för att jag gett henne ersättning i flaska...

Jag har inte gett upp ännu. Jag ska kämpa på!

• Mårbacka

Vad roligt att höra! Lycka till, ni grejar det där!

• Syth

Jag har också det här "problemet" nu, men min son är 4 månader. Han har tagit bröstet hittills, men när min mjölk inte rann till pga stress för ca en vecka sedan gav jag honom ersättning i flaska. Så nu vill han sällan ha bröstet. Jag lyckas oftast lura honom att ta bröstet på natten, för då halvsover han och tänker väl inte på vad han gör..heheh..
    Saken är den att jag inte vill sluta amma. Just nu håller jag på att pumpa och ger ersättning och utpumpad mjölk, och det är ju rätt bökigt tycker jag. Sen är jag väl självisk som tycker att amning är hur mysigt som helst, och att det skulle sluta på det här viset hade jag inte planerat! Men uppenbarligen är det ju inte riktigt jag som bestämmer...
    Fick förslaget i en annan tråd att ta bort flaskan. Att ge ersättning på något annat sätt - sked lr mugg. Ska testa det. Sen tänker jag också - är han hungrig borde han ta bröstet, han vet ju att det finns mat där. Men jag kommer nog inte kunna lyssna på honom gråta efter mat alldeles för länge, jag är nog för blödig för det...
    Hoppas det löser sig för oss båda!

• brünnhilde

Min son är tre månader och vi kämpar fortfarande med amningen.

Anledningen till att han fick flaska var för att vi gav honom bröstmjölk på sked eller kopp under en längre tid eftersom han vägrade bröstet, vilket resulterade i att han inte fick i sig så mycket som han skulle, så han blev uttorkad och hamnade på sjukhus.

Vi hade inget annat val än flaskan. Det är tråkigt, och jag tror aldrig han kommer att helammas, och pumpning är bökigt, men han får i alla fall 100% brösmjölk.

• Syth

Usch, det är så svårt det här. När han väl tog bröstet tidigare var jag alltid orolig över att han inte fick i sig tillräckligt och hade funderingar på att ge ersättning utöver amningen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag vill ju inte att han går hungrig men samtidigt vill jag inte sluta amma. Nu ger jag faktiskt smakisar och ett grötmål, så jag tror att om det var någon risk att han inte blev mätt tidigare så borde han nog bli det nu.

Förlåt om jag snodde tråden

• Aamamman

Inte snodde du tråden! Det var ju just det här jag ville. Höra andras erfarenheter, positiva eller negativa. Jag känner mig ensam som inte helammar.

Jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt om jag inte ger henne ersättning, alltså fortsätter jag med det.

Idag har tjejen tagit brösten ofta, men nu har vi ett annat problem... Nu somnar hon vid bröstet efter enligt mitt tycke alldeles för kort tid. Jag har klätt av henne, masserat "sugreflexen" i handen, men hon somnar i alla fall. Tips?

• Syth

mimosan2: min son somnade jämt vid bröstet när han var nyfödd, han hade gulsot och var hur trött o hängig som helst. Jag försökte också med alla knep, men till slut blev det bara mata mata mata. Jag matade honom så ofta jag kunde istället och när han blev lite äldre (och fri från gulsoten) blev han bättre på att äta sig mätt innan han somnade.

Vad bra att jag inte snodde tråden! Tycker också det är bra att läsa om andras erfarenheter, då känner man sig inte så ensam!

Idag har sonen endast ätit från bröstet, men väldigt få gånger och korta stunder. Så till slut gav jag honom flaskan, jag är också orolig att han inte får i sig tillräckligt. Tidigare idag tog han bröstet utan att klaga, så jag gjorde en liten segerdans - men var nog för snabb med det. Framåt eftermiddagen blev det skrik och gråt när jag försökte mata honom. Undrar om jag försöker för ofta. Är så less på allt det här, vill bara att det ska fungera och att jag ska känna mig tryggare kring maten.

• Leija
    Aamamman skrev 2008-11-04 20:28:48 följande:
    Inte snodde du tråden! Det var ju just det här jag ville. Höra andras erfarenheter, positiva eller negativa. Jag känner mig ensam som inte helammar. Jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt om jag inte ger henne ersättning, alltså fortsätter jag med det. Idag har tjejen tagit brösten ofta, men nu har vi ett annat problem... Nu somnar hon vid bröstet efter enligt mitt tycke alldeles för kort tid. Jag har klätt av henne, masserat "sugreflexen" i handen, men hon somnar i alla fall. Tips?
    Ville bara inflika, min son somnade efter kanske 2 minters sgande ibland (oftast) Och han har aldrig haft problem med vikten. Du kanske har super bra mjölk så hon inte behöver så mkt osv. Prata med BVC och väg var tredje dag så märker du ju direkt om hon går upp i vikt!
    Jag ahr lärt mig efter 4 barn att man oroar sig oftast helt i onödan och att de små bebisarna tar det dom behöver (som sagt oftast)... Försök att strnta helt i flaskan nu när hon suger bröstet bra, och det blir nog bra, trots att hon somnar, det är ju såååå mysigt så dom somnar ;o)
Svar på tråden Amning och flaska - hon vägrar ta bröstet.