• vejj

Fp efter 1 års ålder - måste man ta ut 5 dgr/v för prematur också?

Någon som vet om man måste ta ut 5 dgr/v i föräldrapenning även när barnet är fött prematurt och man började ta ut fp när barnet var 3-4 mån gammalt (eftersom man vabbade innan)? Någon som diskuterat detta med FK?

• Svar på tråden Fp efter 1 års ålder - måste man ta ut 5 dgr/v för prematur också?
  • antispantis

Jag tror att det är så, fast du vabbade så hade du ju samma som FP, och efter 1 års ålder så måste man ta ut 5 dagar för att inte förlora sin SGI

• knäppisen

Japp, så är det. Det spelar ingen roll att barnet är fött förtidigt.

• vejj

jo, man har ju lika mkt pengar när man vabbar, så detär ju "rätt". Tycker dock det är fel utifrån barnets perspektiv för min son är ju som en åtta-månaders bebis när han fyller 1 år, vilket betyder att vi måste ta ut fler dagar när han utv.mässigt är yngre och att dagarna då inte räcker tills han är utv.mässigt mogen för att börja på dagis, så som en fullgången bebis. Hänger ni med hur jag tänker? Hur tänker ni? Tack för era svar

• Valters familj

Det där har jag med tänkt på...

Kanske skriva det på att göra listan o ringa o kolla imorgon!?
    Tycker ju helt spontant att det är ett år från att man börjar ta ut föräldradagar som det är för alla barn.

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Mylingen

Jag vill slå ett slag för vårdnadsbidraget, (det trodde jag aldrig att jag skulle skriva - den mest jämställhetsfientliga reform som införts på länge, men läs vidare om ni orkar...) för er som bor i kommuner som erbjuder det.

Vi har alltid snålat med fp-dagarna med våra två äldsta för att få dem att räcka längre. Med vårt tredje (EPT) försöker vi snabbt som ögat (dvs 7 dagar per vecka) få ut 250 fp-dagar före 1-årsdagen så att vi kan få vårdnadsbidrag. Det kommer att gå ihop sig till hennes ettårsdag. Sen tänker vi begära vårdnadsbidrag i ungefär ett år (dvs 12*3000=36 000 pix netto).
    Och NEJ, vi klarar oss inte på det, men tidigare har vi klarat oss på 4-5 fp-dagar per vecka, så vi lägger undan nu när vi tar ut 7 fp-dagar per vecka för att ha så det räcker under vårdnadsbidragstiden.

Men jag har ingen aning om hur FK ser på vårdnadsbidrag och SGI, det vore intressant att veta.

• hotten

ja det måste man, inga specialregler här, dottern var oxå 5 månader när vi kom hem å vägde ca 2 kg.. känsdes verkligen surt..

Svar på tråden Fp efter 1 års ålder - måste man ta ut 5 dgr/v för prematur också?