• gerd

Parfymfria schampo, balsam och duschcreme till dig som förälder?

Undrar hur ni gör som har små nyfödda bebisar hemma. Duschar ni i ert vanliga schampo, balsam och duschcreme eller har ni köpt parfymfria?

Väntar första barnet nu i november och funderar på att inhandla allt parfymfritt eller inte med så mycket parfym (t.ex. Eucerin på Apoteket). Eller är det bara att vara för nitisk?

• Svar på tråden Parfymfria schampo, balsam och duschcreme till dig som förälder?
  • nettan75

Vi hade allt (har fortfarande) parfymfritt till dottern som är 27 månader nu. Vi hade våra vanliga schampon och dyl men hemskt sparsamma med parfymer och dyl..

• nettan75

Nu ljög jag lite ser jag.. Dotterns tvålar och schampo är barntvålar så de har lite parfym i sig nu men första 1,5 året var allt p-fritt..

• buffybus

JAG hade allt som vanligt.. varför ska jag ha parfym fritt? man behöver ju inte spruta parfym o sen lägga bebisen rakt på.. men man kan visst ha lite parfym på sig också... 

lite skillnad för barnet som inte ska ha parfymer kanske men mamman kan väl ha vanligt.. hehe... iallafall jag... 
    hade parfym i tvättmedel också.. funkar hur bra som helst.. 
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Helene OSV

Använder bara Urtekram shampoo och balsam, både till ungarna och mig själv. Parfymfritt, även parfymfri deo från Urtekram!

Jag har blivit jättekänslig mot dofter sen jag blev gravid med första barnet, blir helt yr i huvudet om min man använt nåt med parfym! (men han undviker det också)

Förr gillade vi parfym och brukade använda det nästan varje dag.

• Miang

Jag har schampoo och balsam som är naturligt parfymerade, vet inte om det är bättre än andra men de luktar i alla fall inte så mycket. Sen använder jag deo med parfym men inte någon annan parfym och jag tänker inte använda parfym heller så länge jag ammar.

Skulle jag ha anlag för allergi eller eksem skulle jag nog vara mer strikt.

• nettan75

Vi har väldig torr hud både dottern och jag så vill inte chansa på henne.. Därför parymfritt tvättmedel också..

• gerd

Tack så mycket för alla svar. Ska ta en sväng till apoteket i veckan och se vad de har att erbjuda. Använder nu Kerastase schampo och balsam som jag tycker är väldigt bra, men det är ju ganska mycket parfym i. Se om jag hittar något med mindre parfym som ändå funkar i mitt hår.

• mapo51

Jag gjorde ingen annan förändring än att vi bytte till parfymfritt på tvättmedlet. När sonen var född så tog vi bort sköljmedlet då det finns kvar i kläderna efter tvätten och lätt fälls ut om man blir varm och sonen fick utslag över hela bröstet. När vi slutade med sköljmedel så försvann också utlagen.

Jag använde parfym som vanligt när jag ammade, jag försöker vara ganska sparsam ändå och har inte så starka parfymer. Men jag tyckte det var trevligt att inte bara lukta bröstmjölk...

• Triggerfish

Vi använder parfymfria tvättmedel och sköljmedel. De första veckorna efter födseln använde jag en oparfymerad deo. Jag använder ännu ingen parfym, men däremot använder jag mitt vanliga schampo och balsam och parfymerad dushcreme. Nu även parfymerad deo.

Till bebisen används bara parfymfri tvål. Har badat honom enbart i vatten tills nu (han är 3 månader). Men nu har han tex börjat få tåbira (hör och häpna!), så nu tvålas de små fossingarna in då och då!

Svar på tråden Parfymfria schampo, balsam och duschcreme till dig som förälder?