• Carro W

Man ska ju frysa gravat kött - både innan och efter gravning?

När man ska grava kött och fisk så ska det ju frysas i 3 dygn innan gravning oavsett om man är gravid eller inte.

Men menar SLV att man ska frysa det gravade köttet ytterligare 3 dygn innan man äter det (alltså efter gravning) eller räcker det med de tre första dygnen?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Man ska ju frysa gravat kött - både innan och efter gravning?
  • Carro W

en liten puff

• Skrik och Panik

Ja du, det undrar jag med!

• Anke

bra fråga. undrar jag med.

Nån som har koll på det här med frysning rent allmänt. Om man har varmrökt lax tex, försvinner baktierierna om man fryser det, som det gör vid tex lufttorkad skinka eller salami?

¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090503¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Carro W

Jaha, då behövde jag inte känna mig så dum för att jag frågade då vi får se om det kommer in någon som vet.

Anke skrev 2008-11-04 11:33:07 följande:
    bra fråga. undrar jag med.Nån som har koll på det här med frysning rent allmänt. Om man har varmrökt lax tex, försvinner baktierierna om man fryser det, som det gör vid tex lufttorkad skinka eller salami?
    Varmrökt lax ska väl inte vara några problem. Välj en nygjrod förpackning
  • Anke
    Carro W skrev 2008-11-04 14:32:30 följande:
    Jaha, då behövde jag inte känna mig så dum för att jag frågade då vi får se om det kommer in någon som vet. Varmrökt lax ska väl inte vara några problem. Välj en nygjrod förpackning
    jo, men om man inte har nygjord, vi köper ofta fryst varmrökt lax hemifrån, och då ligger den ju ett tag (och smakar jättebra ändå) törs man äta den då?
  • Carro W

Ja är den fryst så ska det inte vara några problem. Hoppas jag.

• Anke

ja, det är just det. att man inte riktigt riktigt vet. för allt dör inte i frysen nämligen.

• Aquavit

Om jag har förstått saken rätt så är det olika saker man är orolig för.
    När man ska frysa gravat kött eller lufttorkad skinka tex så är det för att få bort risken för Toxoplasma, en parasit som dör vid nedfrysning. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Det spelar alltså ingen roll om du fryser köttet före eller efter gravningen.

När man fryser gravad lax normalt sett är det för någon annan typ av parasit som om jag har fattat rätt inte är densamma som toxoplasmos men som alltså ALLTID finns risker med, oavsett gravid eller ej.
    Angående gravad och rökt lax och typ sushi vid graviditet så är det listeria man är orolig för. Denna dör inte vid frysning utan upphettning vilket är skälet att du kan äta "bubblande varm" brieost tex men bör avstå färsk.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Carro W
    Aquavit skrev 2008-11-04 15:01:21 följande:
    Om jag har förstått saken rätt så är det olika saker man är orolig för.När man ska frysa gravat kött eller lufttorkad skinka tex så är det för att få bort risken för Toxoplasma, en parasit som dör vid nedfrysning. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...Det spelar alltså ingen roll om du fryser köttet före eller efter gravningen.När man fryser gravad lax normalt sett är det för någon annan typ av parasit som om jag har fattat rätt inte är densamma som toxoplasmos men som alltså ALLTID finns risker med, oavsett gravid eller ej.Angående gravad och rökt lax och typ sushi vid graviditet så är det listeria man är orolig för. Denna dör inte vid frysning utan upphettning vilket är skälet att du kan äta "bubblande varm" brieost tex men bör avstå färsk.www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Så borde jag kunna äta vaniljgravad kalvfilé med gott samvete (om vi bortser från kalven då...) till förrätt på nyårsafton? Eftersom filén ändå fryses innan gravning.
  • Aquavit

Det lär du kunna göra.

Jag mailade själv till slv för ett tag sen med en fråga angående att äta rött kött. Det rekommenderas ju att man ska genomsteka köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt, men detta behövs alltså inte om köttet varit fryst innan.

Hittade förresten till slut en länk om lite info om frysning av till exempel gravad lax:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Carro W

Nice

• Anke

tack akvavit. jag tycker det är jätteförvirrande på slv att hitta överallt. det är så mycket information på så många olika ställen.

• Aquavit

Verkligen! Vi har frysen full med älgkött, och det känns som en hädelse att behöva genomsteka det!!

Svar på tråden Man ska ju frysa gravat kött - både innan och efter gravning?