• Pallas

Hur löder jag ihop kablar?

Jag ska snart ta min bilstereo och knata iväg och löda på en ny ISO-kontakt (universal). Jag har fanken inte lött sedan högstadiet och tar tacksamt emot lite tips på hur jag ska gå tillväga.

Låter det vettigt att snurra ihop koppartrådarna först och sen värma dem och smälta på lödtenn? Det kommer vara krympslang över skarvarna sen.

Kom på också att jag kanske bör snurra ihop allting och gå ut till bilen och prova så alla kablar är rätt dragna innan jag löder och krympslangar ihop skiten, kan lätt bli tråkigt annars?

• Svar på tråden Hur löder jag ihop kablar?
  • Pallas

Snällarå! Nån måste det ju finnas som kommer ihåg hur man löder ihop kablar?

Jag går och skrotar lite bultar sålänge och hoppas på svar om en halvtimme eller så. om inte annat kan ni väl peppa mig lite?

• Pallas

R Frankling: Tack för tipset, men nu har jag inga sockerbitar tyvärr. Iofs kanske jag kan kolla om de har sockerbitar där jag tänkte löda. Är på jobbet och har tillgång till lite av varje och jag har URTRÅKIGT! Det var därför jag tänkte jag skulle slå på stort och löda, men en sockerbit låter ju som en enkel lösning om kablarna i bilen skulle vara feldragna. Ska ringa elavdelningen och fråga, tack för tipset!

Om du låtsas att jag ska löda, har du några tips då?

• racer x

Har du kopplingsschema? Visst det var ett tag sen jag lödade sist, men tror man först värmde upp ena tråden och la på lödtenn sen samma med andra tråden och sen värma ihop dom?

Google is your friend sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dning

• Pallas

Jag håller på och googlar kopplingsscheman nu och har hittat både för bilen och stereon. Nu återstår det att kolla så det är rätt +/--kablar osv.

Tack för lödningslänken, ska kolla på den!

• Fluppa

Hejsan!!

Jag har jobbat med lödning en hel del, varje dag i ca åtta år Gråter

Lättaste sättet att löda samman två kablar är att skala upp båda ändar ca 15mm och sedan tvinna dem samman, när de är ihoptvinnade behöver du inte tänka på att du ska hålla två kablar samtidigt som lödkolv och tenn...

Ställ lödkolven på ca 350 grader, värm där du tvinnat och tillför sedan tenn försiktigt, vär inte för länge så isoleringen smälter, krävs lite träning innan man fått in känslan för det.

Innan du tvinnar dem samman rekomenderar jag att du trär på krympslang som du efter att ha lött trär över det du lött för att undvika kortslutning (eltejp funkar oxå) Glad

Hoppas det är till någon hjälp..

/tobbe

• Fluppa

Läste visst inte allt TS hade skrivit... viss upprepning, sorry... Du har ju koll ju Flört

• Pallas

Ja... jag vet inte hur detta kommer gå. Har inte kommit så mycket längre, för jag vågade inte göra något utan kopplingsscheman och i dag har jag ägnat kvällen åt att skriva och skicka jobbansökningar. Nåt ska man ju göra på jobbet, har jag hört?

I morgon kommer iaf min kollega, som lovat hjälpa mig titta på detta. Då kan vi köra in bilen också, så vi kan stå ljust och under tak. Nog ska det bli ljud i den gamla skorven!

Tack för era tips! Det kommer nog sluta med någon sorts kabelskor, om jag känner min kollega rätt.

Svar på tråden Hur löder jag ihop kablar?