• tjosandosan

timmanstäld och dagis...

sitter och lurar lite...jag har haft vikariat i 8 månader nu. och vi har ansökt om dagisplats (min sambo jobbar heltid) men det är inte säkert jag får förlängt efter årsskiftet..=/

men jag kommer definitivt ha jobb som timanställd och har 2-3 ställen till som jag kan hoppa in som timanställd..men man vet ju liksom aldrig hur mycket man får jobba..jag skulle kunna uppskatta att jag får jobba minst halvtid, säkert mer men hur funkar det med dagsi? hur många timmar har man rätt till? eftersom min smbo jobbar heltid..och jag blir ju inte arbetslös.

nån som har några svar? =)

• Svar på tråden timmanstäld och dagis...
  • miababia

prata med ditt barns förskola. jag har satt sonen på 40tim/v. jobbar jag inte så går han tis, ons, tor 9-14. men får jag jobb så är det bara att ringa och säga till så får han komma. vissa dagar ringer jag samma dag på morgonen och säger att nu kommer han omca 1 tim. 

• Mammas lilltroll

är en förälder hemma så är de 9-14 som gäller där jag bor.och om man ska jobba ska man helst säga till dagen före om de går men de går inte alltid som tim,anställd. men säga till så tidigt som möjligt..
    vet inte hur de är där du bor dock men borde inte skilja så mycket åt.

• Smurflovve

jag har varit timanställd på dagis under ett år.
    När din sammbo jobbar heltid så får du ha ditt barn på dagis den tiden du jobbar, antingen om du vet schema eller så kan du ringa dagis samma dag som du får reda på det, när du ska jobba och hur länge.
    Du får även tala om för personalen att du kommer att vara timanställd och du vet inte när...
    Men så länge du är hemma så ska barnet också vara det, när du jobbar är den på dagis...
    Men detta är ju lite luddigt för på vissa förskolor säger de att barnen ska vara MINST 15 tim i veckan medan andra (så som vi har det på våran) Så får man bara ha barnet på förkskolan när man jobbar. Även om det är 1 dag under en 2 veckors period (vilket jag inte gillar)
    Det får du ta med personalen eller rektorn.

lycka till

• Mammas lilltroll

på min dotters dagis så får hon va där även fast ingen av oss jobbar(vi är separerade). men hon får bara gå mellan 9-14.

• miababia
    Smurflovve skrev 2008-11-03 20:37:19 följande:
    Så får man bara ha barnet på förkskolan när man jobbar. Även om det är 1 dag under en 2 veckors period (vilket jag inte gillar)Det får du ta med personalen eller rektorn.lycka till
    vad jobbigt för barnet när det är så, svårt att komma in och få någon rutin om h*n kanske inte får gå på några veckor.
  • Smurflovve
    miababia skrev 2008-11-03 20:52:05 följande:
    vad jobbigt för barnet när det är så, svårt att komma in och få någon rutin om h*n kanske inte får gå på några veckor.
    ja jag vet, men det är som sagt upp till varje rektor att avgöra och det enda de tänker på oftast är ju att ha så lite barn som möjligt för att spara pengar...
  • Rilliana

Hos mig får dottern gå 15h/vecka minst även om jag är hemma.
    Är timanställd så dem timmar jag jobbar får hon självfallet vara på dagis också men vi har tillsammans kommit fram till att oavsett så har hon rätt till dagis i 15 timmar/vecka.

• Rilliana
    Smurflovve skrev 2008-11-04 08:56:26 följande:
    ja jag vet, men det är som sagt upp till varje rektor att avgöra och det enda de tänker på oftast är ju att ha så lite barn som möjligt för att spara pengar...
    Om man nu inte får ha barnen på dagis när man är arbetslös även om man enligt reglerna har rätt till 15 timmar/vecka, hur ska man då kunan söka jobb eller gå på arbets intervjuer ??
    Man har ju dessa 15 timmar för att kunna ha chansen att ta sig ut i arbetsmarknaden.
  • Smurflovve
    Rilliana skrev 2008-11-04 09:14:28 följande:
    Om man nu inte får ha barnen på dagis när man är arbetslös även om man enligt reglerna har rätt till 15 timmar/vecka, hur ska man då kunan söka jobb eller gå på arbets intervjuer ??Man har ju dessa 15 timmar för att kunna ha chansen att ta sig ut i arbetsmarknaden.
    att jobba som timanställd och vara arbetslös är två helt olika saker...
  • Rilliana
    Smurflovve skrev 2008-11-04 14:26:50 följande:
    att jobba som timanställd och vara arbetslös är två helt olika saker...
    Jo klart men jag reagerar på att hon inte får ha barnet på dagis även dem tiderna hon inte jobbar.
    Jag går ju som timanställd och har rätt att ha min dotter på dagis minst 15 timmar i veckan oavsett om jag jobbar eller inte.
    Är ju elakt mot hennes barn om hon då kanske bara har 1 dag inplanerad jobb under en vecka och resten arbetslös... ska hon då vara tvungen att ha barnet hemma resten av veckan bara för att rektorn vill spara pengar ? Och med tanken på att det kan bli otroligt jobbigt för barnet att gå så hackigt så anser jag att barnet bör ha rätt till 15 timmar bara för att det ska komma i rutiner.
  • Smurflovve
    Rilliana skrev 2008-11-05 08:59:58 följande:
    Jo klart men jag reagerar på att hon inte får ha barnet på dagis även dem tiderna hon inte jobbar.Jag går ju som timanställd och har rätt att ha min dotter på dagis minst 15 timmar i veckan oavsett om jag jobbar eller inte.Är ju elakt mot hennes barn om hon då kanske bara har 1 dag inplanerad jobb under en vecka och resten arbetslös... ska hon då vara tvungen att ha barnet hemma resten av veckan bara för att rektorn vill spara pengar ? Och med tanken på att det kan bli otroligt jobbigt för barnet att gå så hackigt så anser jag att barnet bör ha rätt till 15 timmar bara för att det ska komma i rutiner.
    Ja så är det på vissa förskolor, och det är upp till rektorn att avgöra tyvärr.
    Visst är det tråkigt
Svar på tråden timmanstäld och dagis...