• mama1980

Någon som har erfarenhet eller vet nåt om hypotyreos (brist på köldkörtelhormon)?

Jag har fått provsvar av min läkare och det verkar som att jag har brist på köldkörtelhormon. Känner mig lite ledsen över detta, men jag vet knappt nåt om det hela. Ska prata mer med min läkare, tog det bara snabbt på telefon i dag.

Tror att jag har sett gamla trådar om detta men jag hittar ingen. Nån som vill berätta om sina upplevelser?

Hade du gått upp mycket i vikt? Gick du ner detta när du fick medicin?

Hur snabbt kände du dig piggare igen?

Några bieffekter av medicinen?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet eller vet nåt om hypotyreos (brist på köldkörtelhormon)?
  • Jeanette1986

har massor att skriva...vet inte riktigt vart jag ska börja..
    gick upp en del i vikt eller rättare sagt så blev jag adlrig av med gravidkilona. har inte gått ner något sen jag började med medicinen, det va snart ett år sen.
    är fortf. sjukt trött jämt, men nu kan jag oftast fungera någolunda normalt iaf, det blev bättre på några månader tror jag.
    Levaxin har inga biverkningar eftersom det är ett kroppseget hormon, men trappar man upp för fort kan man få samma syptom som vid överproduktion.

har massa mer att skriva, men är det nåt speciellt du undrar över??

• mama1980

Åh, tack för snabbt svar!

Det är precis samma för mig, har inte lyckats gå ner graviditetskilona. Och är trött trött och nedstämd jämt.. Låter jobbigt att du fortfarande känner dig trött jämt, trots behandling. Men du upplever det som att det blivit bättre i alla fall?

Ja, hjälp.. jag undrar så mycket! Min läkare pratar så dålig svenska så jag har så svårt att förstå allt han sa.

Vet du om man kan ha tillfällig underproduktion som inte kräver behandling? Jag hade tydligen brist på B-vitamin, och min läkare ville att jag skulle få injektioner med b-vitamin en gång i veckan och sen kolla hur värdena ser ut sen. Var de lika som de är nu så skulle jag få hormonbehandling. tror jag. Förstod inte riktigt...

• Jeanette1986

man kan ha inflammation eller nåt i sköldkörteln som är tillfälligt (vet inte mycket om detta), men då kan man få b-vitaminbrist tror jag. min syrra fick diagnosen underprod. sen fick hon b12-brsit och åt tabletter mot detta. sen sa hennes läakre åt henne att sluta med levaxinet för hennes värden va bra (va tydligen nån flumdoktor) men nu har det gått några år och hon fick börja med medicinen igen.
    men som sagt, det jag skrivit nu är jag inte säker på.

• mama1980

Aha.. ska försöka kolla upp detta.

Känns lite skönt ändå att man har fått provsvar som bekräftar att man varit så trött. Att det inte var normal trötthet. Jag har känns mig så "lat" och otillräcklig. Det känns som en lättnad att få höra att resultaten inte var bra.

Har du vissa dagar när du känner dig normalpigg eller är det fortfarande en trötthet för jämnan nu..?

• Jeanette1986

kommer knappt ihåg hur det är att vara "normalpigg" :P men visst, vissa dagar behöver jag inte lägga mig och sova middag och det är skönt..men då är jag jättetrött på kvällen istället. men mina värden ligger bra nu, så egentligen borde jag inte vara trött längre..
    jag kommer oxå ihåg hur jag kände mig som världens latmask när jag bara sov, och sov och sov. tur att sonen var nyfödd för då sov han rätt mycket oxå. men i den värsta perioden räckte det med att jag satte mig ner ett par minuter så hae jag hunnit somna. det va lite läskigt. många runt omnkring mig har haft svårt att föreställa sig hur fruktansvärt trött man blir. men medicineringen har jag vant mig vid nu.

• mama1980

Vilken kämpe du är! jag har inte haft det på det viset att jag somnat. Mer åt det trötta/deprimerade hållet.

Jag är jättetacksam för dina svar! Ska bli spännande att prata mer med min läkare i veckan.

• Jeanette1986

jag blev oxå väldigt deprimerad..äter medicin mot det sen i mars, har inte hjälpt direkt. är nog därför jag är så trött också.

ett tips är att skriv upp alla dina frågor på ett papper innan du går till läkaren, annars blir det lätt att man glömmer allting och så har man 1000frågor när man går därifrån istället.

vad har du haft för symptom? hur upptäcktes det att du har underproduktion?

• Suwe

Hej!
    Tänkte bifoga en jättebra länk om detta där jag fick massor av information då jag fick veta om min underfunktion.
    http://thyroid.se/

Mina symptom var ständig trötthet, energilöshet samt frös jag jämt. Gick med två munkjackor på mig inomhus t.ex. Fick veta att jag var sjuk då vi påbörjade utredning för barnlöshet (är mycket svårare att bli gravid om man har sjukdomen och inte äter Levaxin) Tog ca tre månader innan min energi började komma tillbaka. Tänker själv inte alls så mycket på att jag har en sjukdom. Blev mest väldigt lättad över att det "bara" var det som ställde till det för våra svårigheter att bli gravid.
    Har hört att det är väldigt vanligt att få den här sjukdomen efter graviditet. Är många som har den men inte vet om det tydligen. Hoppas du kommer att må bättre snart!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet eller vet nåt om hypotyreos (brist på köldkörtelhormon)?