• Anonym (skinkan)

Spänner skinkan, höften knakar.

Någon annan som känner igen sig? Om jag suttit länge vid datorn eller i soffan och spänner ena skinkan knakar hela min höft till. Som att kotorna lägger sig på plats längst ner i ryggraden, låter SKITHÖGT och känns lite konstigt. Men det är ganska skönt (?). Som att gå till kiropraktorn typ, dem känslan som infinner sig när allt hamnar på plats igen.

Samma sak händer om jag sitter men benen i kors i soffan, alltså med fötterna under knäna (hajjar ni hur jag menar?) så att ländryggen är böjd framåt. Rätar jag ut benen och lutar mig bakåt knakar min ryggrad till från svanskotan och uppåt mitten av svanken. Också högljutt, men ingen smärta.

Min sambo blir tokig på allt mitt knakande, säger att jag kommer bli puckelryggad när jag blir äldre. jag har varit hos läkare som säger olika. Min massör säker att jag är överrörlig och kan knaka loss mig själv, mao slippa gå till kiropraktorn, medan en annan läkare säger att jag inte ska hålla på och knaka. Svårt och låta bli när det känns bättre i ryggen efter att jag "brakat loss".

Någon annan som upplever samma sak? eller är jag bara konstig?

• Svar på tråden Spänner skinkan, höften knakar.
  • Anonym (skinkan)

misstänker att det bara är jag som är konstig......

• mortilltre

Jag kan ha precis som du. Det knakar kanske inte så det hörs, men jag känner ju det. Tror det är fogarna sedan graviditet och förlossning. Vet att jag hade MYCKET knak som faktiskt också hördes precis efter förlossningen. Gick med tvillingar sista gången. Kramar från en som oxå knakar ibland ;0)

• Sommar2009

Ha ha, jag har precis likadant! Kankar och brakar som bara attan. Har aldrig kollat vad det är men känns onekligen inte som om man borde fortsätta men som du säger är det ganska skönt.

• Anonym (knakobrak)

hej

har själv ett knakande ljud men det sitter i ryggen.
    Detta beror på överrörlighet..det är ju lätt att man kanske sitter lite mysko i soffan eller så..
    =)

• Anonym (skinkan)

men tror ni att det kan vara farligt på något sätt?

• Anonym (skinkan)

ingen annan som varit med om liknande. Ibland knakar min ryggrad loss så det låter som en riktig brakmök.. kan bli pinsamt.

• Mellanmjölkens land

Min rygg knakar en del, samma sak med axlarna. Om jag inte "knakar loss" så känns det stelt och konstigt.

Axlarna vet jag är överrörliga så antagligen är det samma sak med ryggen. Tror det blir bättre ju mer jag tränar men det är inget jag är säker på.

• Emzas

jag knakar i höfter, svank, bröstrygg o nacke... det senaste (som dock är lite kusligt) är att det smäller till HÖGT mitt framtill på bröstbenet! Det känns nästan som att något legat helfel och plötsligt hamnar rätt men man blir ju hyfsat chockad!!! Ryggknaken har man vant sig vid. Ibland har jag jätteont och lägger mig på golvet, gör en sakta curl upp och då "halkar" alla kotor på plats med små knak och efter e det bra. Bröstkorgen däremot känns jätteskrajsigt!

• Anonym

Å jisses jag som trodde jag var nästan ensam med mitt knakande...hmm Tycker ingen innom sjukvården gett mej ett svar på vad det är. För mej är det såååå typiskt att när jag ska visa det för en läkare eller liknande så kan jag inte framkalla "knaket" Det låter som mest när jag går och viker av åt ena hållet liksom går och viker av åt vä eller hö. Hoppas ni förstår. Men jag har väldigt svår värk i bäcken (efter foglossning 7 -år sedan) ländrygg, bröstrygg, skulderblad, axlar, nacke. Min sambo han har enbart knaket i bröstbenet och då lättar det när han sprakat till. Men jag tycker det låter himla otäckt.

• Anonym (skinkan)

Åh jag är inte ensam, så härligt. =) Jag upplever att det har blivit värre med tiden, och då undrar man ju hur långt det kan gå?

Eftersom jag då verkar vara överrörlig är jag lite orolig för vad som kommer att hända när jag blir gravid. jag kommer förmodligen drabbas av foglossningar från typ vecka 10. Någon med knakerfarenhet som genomlevt en graviditet utan större problem?

• Anonym
    Anonym (skinkan) skrev 2008-11-09 22:07:26 följande:
    Åh jag är inte ensam, så härligt. =) Jag upplever att det har blivit värre med tiden, och då undrar man ju hur långt det kan gå?Eftersom jag då verkar vara överrörlig är jag lite orolig för vad som kommer att hända när jag blir gravid. jag kommer förmodligen drabbas av foglossningar från typ vecka 10. Någon med knakerfarenhet som genomlevt en graviditet utan större problem?
    Undrar detsamma jag med...hmm...
  • Emzas

Kan nog bara säga att när jag blir gravid så behöver jag inget gravtest... får foglossning DIREKT. Minns när jag stod på ICA mitt i julhandeln och kände foglossningen... mycket riktigt, när jag kom hem så tog jag ett test och voila! ett plus...

• Anonym (skinkan)

Åh herregud... då vet jag vad jag har att vänta då.... jag kommer bli sängliggande och fet när jag blir gravid.. buhuuu. jäkla knakande!

förresten, hur känns en foglossning? är det som ett jätteknak som håller i sig?

Emzas skrev 2008-11-09 22:17:36 följande:
    Kan nog bara säga att när jag blir gravid så behöver jag inget gravtest... får foglossning DIREKT. Minns när jag stod på ICA mitt i julhandeln och kände foglossningen... mycket riktigt, när jag kom hem så tog jag ett test och voila! ett plus...
  • Emzas

För mig var det som om någon tog en stor grilltång, spände den MELLAN ligamenten i höfterna och drog utåt...

• Anonym

Foglossningen kändes/känns som en skärande smärta från nedre ländryggen ner i skinkorna och en smärtutstrålning ibland ut i ena benets baksida. Mkt muskelkramp i skinkorna och ländryggen känns som stum ocjhjag blir stel framför allt vid sidoböjning. Kort beskrivning.

• Anonym (skinkan)

låter härligt.... usch.

• Jayamila

HEJ JAG KNACKAR OCKSÅ ÖVERALLT. Jag är så överrörlig att detr inte går att inte knacka.  men tänk efter folk går till en kiropraktör för att "knacka" då kan det ju inte direkt vara farligt att "knacka" det är väl bara att göra det för ofta och medvetet göra det. det är också ganska vanligt

Var tionde svensk lider av överrörlighet.Ofta leder detta till värk i nacke, axlar, rygg, höfter och knän.

Till smärtmottagningen vid Västerviks sjukhus i norra Kalmar län kommer patienter från olika delar av landet för bedömning. Här finns nämligen Nordens enda vårdprogram för patienter med hypermobilitetssyndrom. Varje år utreds drygt 70 patienter med denna sjukdom på mottagningen.

jag tycker också det känns bättre efter att man knäckt till lite, har också problem med en höft som lätt blir stel och krampar och sendrag i armar och vader

Svar på tråden Spänner skinkan, höften knakar.