• BubbleOfBlue

    Medborgarskap till sitt barn?

    Kan man som adopterad ge sitt barn medlemskap till det land man själv är adopterad ifrån?
    Hur tar man reda på det hela?

  • Svar på tråden Medborgarskap till sitt barn?
  • Biene

    Jag skulle ringa konsulatet/ambassaden till det land där du har medborgarskap. De kan svara på dessa frågor. I Sverige kan man ha dubbelt medborgarskap, så det borde inte vara något hinder för ditt barn att ha både Svenskt och ditt ursprungslands medborgarskap (om det landet tillåter dubbelt förstås).

    Lycka till!

  • Biene

    Nej, det tror jag ej.

    Jag ställde en fråga en gång ang vårt barn. Innan vi fått BB så undrade jag ifall det skulle bli en pojke om han då skulle löpa risken att bli inkallad till millitärtjänst även till ditt födelseland, om medborgarskapet behållits. Men det var inte så i vårt fall.

    I vårt fall har barnet automatiskt medborgarskapet från födelselandet kvar till sin 18-års dag och kan därefter välja själv om h*n vill behålla det. I andra länder har jag hört kan reglerna vara annorlunda.

  • Biene

    Jag menade förstås "bli inkallad till millitärtjänst även till sitt födelseland, om medborgarskapet behållits."

  • Namaste72

    Nackdel och nackdel, det enda är väl om man begår ett brott i tex det andra landet så gäller medborgaskapet där och man får inte svensk rättshjälp. Så har jag fått det förklarat för mig iaf. Och det med militärstjänstgöringen då...


    {} So, Lord Helmet, at last we meet again for the first time for the last time {}
  • BubbleOfBlue

    Ok,så ni har fått dubbelt medborgarskap då till era barn i alla fall?

    Men...hur går det där med militärtjänst till? Kan de tvinga någon som också är svensk medborgare att komma och göra det egentligen? Tänk om sverige med kräver det? Stackars pojkar...
    Nu har jag ju en dotter såslipper tänka på det denna gången i alla fall.

  • BubbleOfBlue

    Wickz - men om man vägrar, kommer militären från både sverige och det andra landet och slåss om rätten till vem som skall få han eller

  • Thalis
    BubbleOfBlue skrev 2008-11-04 01:00:21 följande:
    Kan man som adopterad ge sitt barn medlemskap till det land man själv är adopterad ifrån? Hur tar man reda på det hela?
    Nu är varken min man eller jag adopterad MEN vår dotter är det.
    Jag kommer från Dominikanska republiken och medborgarskapet där är så kallad "ouppsägbart" du kan alltså vara medborgare i ett annat land men har du haft dominikanskt medborgarskap en gång så har du det livet ut.

    Det betyder att mina barn både adopterad och biologiskt har rätt till dominikanskt medborgarskap och därmed även deras barn, alltså mina barnbarn.
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Thalis

    Glömde skriva att det finns flera länder som har "ouppsägbar" medborgarskap...


    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Biene

    Det är vår dotter som är adopterad, men vi båda föräldrar har också olika medborgarskap.

    Det där med militärtjänstgöring lät som oroväckande i början, men vi fick förklarat för oss att det teoretiskt skulle kunna vara möjligt att bli inkallad, men i praktiken sker det aldrig om barnet adopterats bort till utlandet och inte bott i födelselandet sedan dess. Men kan nog vara bra att kolla upp för respektive land iallafall.

  • BubbleOfBlue

    oj lite rörigt, får hoppas ambassaden svarar snart, nått annat ställe man kan vända sig till annars som kan veta här i sverige?

  • Thalis
    BubbleOfBlue skrev 2008-11-05 20:53:58 följande:
    oj lite rörigt, får hoppas ambassaden svarar snart, nått annat ställe man kan vända sig till annars som kan veta här i sverige?
    Ambassaden är den enda som kan ge dig rätt svar.
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
Svar på tråden Medborgarskap till sitt barn?