• Hella28

Hoppa av högskolan..hjälp önskas!

Jag har bestämt mig för att hoppa av min utbildning & funderar på hur det blir med studiebidraget.. Om jag hoppar av nu mitt i mellan 2 bidrag får jag halva eller nåt då eller hur blir det? Är det kke bättre att vänta tills man fått nästa utbetalning?
    Det tar ju ändå ett tag innan man får några andra pengar i form av lön & så tänker jag på..

• Svar på tråden Hoppa av högskolan..hjälp önskas!
  • Hera78

Lättast är nog att ringa CSN och fråga, de borde kunna ge det bästa svaret.

• Honeymother

Jag tycker att du ska ringa till csn och kolla exakt också, för i vissa fall kan man ju bli återbetalningsskyldig på det man fått ut hittills om man inte klarat poäng osv. Då är det ofta ett återkrav, som ska betalas direkt.

Jag vet inte hur det är när man hoppar av, men för säkerthets skull så tycker jag att du ska ringa dem, så att du inte får en smäll i slutändan.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • Hella28
    Kommandomamman skrev 2008-11-04 09:35:27 följande:
    Du kan ju anmäla avbrottet först till nästa termin.
    Men vet du hur det blir då med pengarna så jag inte blir återbetalningsskyldig eftersom jag inte har klarat poängen som det skrivits om innan här?
  • Mossagti
    Hella28 skrev 2008-11-04 09:51:39 följande:
    Men vet du hur det blir då med pengarna så jag inte blir återbetalningsskyldig eftersom jag inte har klarat poängen som det skrivits om innan här?
    Återbetalningsskyldig blir du bara om du har fått pengar du inte skall ha. Du blir inte återbetalningsskyldig för att du misslyckas med studierna.

Så länge du är kvar på kursen men misslyckas med proven/tentorna så har du rätt till studiemedel. Gör du ett officiellt avbrott till skolan men fortsätter att ta emot pengar från CSN blir du återbetalningsskyldig.
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.kommandomamman.blogspot.com ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hella28

Ok tack för det lugnande svaret

Jag har mailat csn & väntar på svar därifrån..

• fie86

Dock måste du ta ett visst antal poäng varje termin för att vara berättigad till studiemedel. Kolla på CSN mer info =)

• Mossagti

Ska man ändå hoppa av spelar det ju mindre roll...

fie86 skrev 2008-11-04 10:27:24 följande:
    Dock måste du ta ett visst antal poäng varje termin för att vara berättigad till studiemedel. Kolla på CSN mer info =)
  • jummie

Du kan bli återbetalningsskyldig om du inte klarar vissa poäng! Ditt studiemedel är ju beräknat på ett visst antal poäng per termin o klarar du inte dom så är du inte berättigad till studiemedlet o kan därmed få betala tillbaka.

Om du inte har för avsikt att ta igen dom poängen så antar jag att du inte har rätt till pengarna som var avsedda på dessa heller...

• bipsiebop

Om du har släpande poäng så kan du komma i kläm ifall du senare bestämmer dig för att plugga igen för då är du inte berättigad studiestöd förrän du uppfyllt deras krav.Å då kan det bli tufft!

• Hella28
    SofiaD skrev 2008-11-04 10:36:13 följande:
    Bara nyfiken, vad pluggar du?
    Ssk
  • Mossagti
    bipsiebop skrev 2008-11-04 10:38:43 följande:
    Om du har släpande poäng så kan du komma i kläm ifall du senare bestämmer dig för att plugga igen för då är du inte berättigad studiestöd förrän du uppfyllt deras krav.Å då kan det bli tufft!
    Fast påbörjar man en utbildning med ett annat innehåll är det sällan problem att få beviljat studiemedel trots att man inte klarat poängen på exempelvis SSk-utbildningen.

Har TS dessutom klarat av sina tidigare terminer så kan det vara så att hon inte behöver ta några poäng alls den här terminen. Det beror lite på hur hon har ansökt om studiemedlet så jag orkar inte dra alla villkor här och nu.
  • Mossagti
    jummie skrev 2008-11-04 10:32:39 följande:
    Du kan bli återbetalningsskyldig om du inte klarar vissa poäng! Ditt studiemedel är ju beräknat på ett visst antal poäng per termin o klarar du inte dom så är du inte berättigad till studiemedlet o kan därmed få betala tillbaka.Om du inte har för avsikt att ta igen dom poängen så antar jag att du inte har rätt till pengarna som var avsedda på dessa heller...
    Så länge man fortfarande är registrerad på kursen är det helt ok att misslyckas med sina studier. Gör TS däremot ett avbrott från skolan (till skillnad från att inte klara av poängen) har hon inte längre rätt till studiemedel.
Svar på tråden Hoppa av högskolan..hjälp önskas!