• sarahl

lös mage

hur ställer sig era förskolor om barnen är lösa i magen fast inte sjuka.
    Vi vuxna kan ju oxå ha en "lösare" dag.

Fick hämta sonen i torsdags efter att han bajsat löst. Flera andra barn hade fått gå hem med samma symptom.
    Helgen har han bajsat och visst det är löst men inte som vatten. igår gjorde han en fastare stor hög och på morgonen idag en stor men lite lösare.

I april i år hade vi problem med hans mage då man misstänkte mjölkallergi, men det var det ej. Det tog oss nästan 6 veckor innan magen blev bra igen.

om det håller i sig lika länge denna gång ska jag behöva vara hemma då?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden lös mage
  • Pysen

Glömde skriva..kan ni inte diskutera detta med BVC att ni misstänker ev allergi och få ett intyg från dom till dagis?

Och lös mage... man ska nog alltid vara hemma några dagar IFALL det är magsjuka...

• mpta

tror det är en stor skillnad på olika förskolor, när jag å brorsan var små blev han hemskickad från förskolan väldigt ofta pga hans mage, personalen hade verkligen svårt att förstå att hans mage va sådär tror jag. Nu har vi haft samma problem med dottern, hon har vart lös jätte länge, riktigt diaree och vi har vart till BVC för att kolla upp det osv men det konstaderades bara att hon hade en känslig mage, personalen på dotterns förskola har inte skickat hem henne en enda gång, dom är väl som vi van hennes lösa mage så dom har inte reagerat när hon vart lös eftersom hon har vart frisk i övrigt.

Har ni berättat för förskolan att ni besökt BVC och så? för isf tycker jag att dom borde fatta att det inte är typ magsjuka, han har ju vart lös i magen så pass länge så dom bord eju förstå att det inte är magsjuka. Så om ni inte har pratat med personalen tycker jag att ni kan berätta att så här är er sons mage och det liksom inte är något att skicka hem han för.

Dricker han fullkornsvälling? det gjorde dottern å vi fick tipset att byta ut den mot den andra vällingen och nu är det bättre, plus att dom sa åt oss att tillsätta extra smör och grädde i maten så skulle avföringen bli fastare.

Hoppas magen blir bättre!

• sarahl

Fast grädde gör väl magen lösare?

• mpta

sarahl: trodde jag också men både BVC och doktorn som vi va hos sa att vi skulle tillsätta lite extra

• mariaheterjag

Jag tycker att det beror på. Är det ett barn som ofta är lös i magen skickar man ju inte hem. Vi brukar ha "regeln" att om barnet är löst och bajsar mer än två gånger på kort tid så ringer vi föräldrarna. Då är det ändå något mer än bara en lös bajsning.

Sedan om det går magsjuka på förskolan så kan man ju vara lite hårdare. Ofta börjar det med att barnen blir dåliga i magen.

Ni kan väl avvakta några dagar och se om det blir bättre.

• fruganL

Det är en svår fråga som sagt.

Om det luktar surt och är vattnigt och slemmigt så åker barnet hem med en gång. Den magen är inte bra.
    Är det bara en mjuk bajs, så finns det dock inga skäl att skicka hem, som du säger så är magen på barn som vuxna olika från dag till dag. Och efter en tid så lär man sig hur barnens magar fungerar.

Hur löst barnet hade bajsat framgår inte och det är svårt att beskriva i en text på ett smakligt sätt. Däremot hade flera andra barn fått åka hem med samma symptom.
    Hade ett sånt läge inträffat på min avdelning, att flera barn skickats hem pga lös mage, så hade det berott på att magen var såpass lös att vi misstänker magsjuka och eftersom magsjuka är så enormt smittsamt så får barnen gå hem och stanna hemma en extra dag.
    Magsjuka är de flesta förskollärares stora skräck. (en av dem i alla fall)

• Z78

Vår son har varit lös i magen nu i tre månader. Vissa dagar kan han bajsa upp till fyra fem gånger per dag, vissa dagar kan det vara någorlunda fast. Fast nått "hårdare" bajs har han aldrig haft, han är 1,5år. I början när han började på dagis blev han hemskickad, nu har de börjat vänja sig vid hans mage och ringer inte längre eftersom de tycker han är så pigg. Vi trodde han var allergisk mot laktos eller gluten, men enligt läkaren på bvc är det småbarnsdiaree, tydligen ganska vanligt och normalt. När jag började höra mig för med bekanta så var det flera som haft eller hade sådana barn.

• Mollan

JAg tycker att personalen handlade helt rätt i TS fall eftersom flera barn hade samma symtom. Sen finns vissa barn som ofta eller hela tiden har lös mage och då är det ju svårare att veta men jag tycker ändå att det var bra att de skickade hem TS barn eftersom det verkade gå något på dagis. Jag har själv haft barn med långvariga magproblem och det är ju svårt att veta när de är friska efter en magsuka eftersom de ju kan vara lösa veckovis efter, men jag hade nog väntat 2 d efter första hyfsat fasta avföringen. Sen är det ju jätteviktigt att prata med dagis om att barnet har långvariga diarreer så de vet detta och inte tror han är smittsam. (Mycket fett och lite fibrer är bra!)

• SusannaT

vi vart hem skickade igår när vi kom till dagis o jag nämnde att våran dotter har haft lös mage sen fredags. och idag hade dom haft  gruppfotografering. dvs min dotters första gruppfoto. men hon fick inte gå dit för att hon fortfarande hade lös mage igår. idag e hon dock mkt bättre men vi ska stanna hemma veckan ut. hon går bara 15 timmar i veckan. visst att det är tråkigt att det blir så men tycker inte förskolelärarna gör något fel. jag vill inte att min dotter blir sjuk pga att nån annan lämnat ett sjukt barn till dagis. som dom på min dotters dagis sa att man vet aldrig om det  enått dom ätit som dom inte tål eller om de te magsjukan. för barn kan bajsa och spy och sen går dom o leker igen. Själv tror jag inte min dotter har varit magsjuk utan det e nog nått annat.

Svar på tråden lös mage