• anne h

Är ditt barn Höger-/Vänster-/Dubbelhänt? Som vanligt; LÄS TS först ;-)

Är ert barn med funktionsnedsättning högerhänt, vänsterhänt eller "dubbelhänt"?

(vad heter det när man är "dubbelhänt", förresten? Borde ju finnas nåt "fint" ord för det?? )

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-04 13:17
    Alltså gäller frågan för barn med funktionshinder, som redan "valt" hand/händer. Vilken hand föredrar det?
    Skriv gärna hur gammalt barnet är samt hur gammalt det var när det valt hand.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt barn Höger-/Vänster-/Dubbelhänt? Som vanligt; LÄS TS först ;-)
  • anne h
    Stumpan83 skrev 2008-11-04 09:26:53 följande:
    Heter ambidextra om man är "dubbelhänt"
    ah.. ok, tack!
  • Beckah82

Jag är ambidexter eller jag är ambidextriös är de varianter jag hört.

(jag är inte det alltså, bara beskrev ordet. Min son är det men har inget funktionshinder så jag hör inte hit, bara svarade ang ordet)

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
  • mammamadeleine

Min dotter är dybbelhänt, skiftar mellan höger o vänster typ när hon äter, tirar, skriver osv! praktiskt!

• Johanna Gunnarsson

Min äter och ritar med vänster. Men tecknar med höger.

• anne h
    mammamadeleine skrev 2008-11-04 10:26:18 följande:
    Min dotter är dybbelhänt, skiftar mellan höger o vänster typ när hon äter, tirar, skriver osv! praktiskt!
    Hur gammal är hon? Vad har hon för funktionshinder?
  • anne h
    Johanna Gunnarsson skrev 2008-11-04 13:13:48 följande:
    Min äter och ritar med vänster. Men tecknar med höger.

Här äter sonen med vänster, tecknar med både höger och vänster men skriver bäst med höger, dock tar han _alltid_ pennan i vänster hand, fast det går bättre med höger.. konstigt det där..
    Ritar gör han typ aldrig..
  • knäppisen

Min tvååring använder båda händerna men jag vet inte om det är för att han fortfarande är liten, eller om han är tvåhänt.

Han har inte fått någon riktig diagnos än, men lutar åt spastisk diplegi.

• knäppisen

Min tvååring använder båda händerna men jag vet inte om det är för att han fortfarande är liten, eller om han är tvåhänt.

Han har en cp-skada men inte fått någon riktig diagnos än, men lutar åt spastisk diplegi.

Svar på tråden Är ditt barn Höger-/Vänster-/Dubbelhänt? Som vanligt; LÄS TS först ;-)