Asperger och vill ha barn
Som rubriken säger har jag alltså Aspergers syndrom och vill så gärna ha barn men jag är rädd och osäker på om jag törs skaffa barn. Min största skräck är att barnet ska bli gravt autistiskt, typ sitta hela sitt liv och titta in i ett hörn och dunka huvudet i väggen och ärligt talat så vill jag inte ha ett barn som är så. Min andra skräck är att myndigheter ska bestämma att jag inte blir en bra mamma pga av syndromet och tvinga mig bo på något utredningshem i flera månader utan pappan eller rent av ta barnet ifrån mig när det föds.
Min Asperger är ganska lindrig, de flesta som får reda på att jag har det blir helt chockade och säger saker i stil med "det kunde jag aaaaldrig tro, du är ju precis som vem som helst" och liknande. Jag kan ta hand om mig själv, min hygien, mitt hushåll, jag klarar av att umgås med folk och jag känner själv att diagnosen inte är ett handikapp för mig. I min släkt verkar pappas sida vara "frisk", på mammas sida har jag en kusin som har ADHD och min morfar är lite stel och konstig. Min sambo är helt normal och det finns mig veterligt inga i hans släkt med bokstavsdiagnoser.
Hur ska jag göra? Jag längtar efter ett barn så mycket att det gör ont, jag vill bli gravid NU! (Och jag börjar bli lite till åren också). Vet någon hur stor risken är att barnet blir autistiskt (jag skiter fullständigt i om barnet får aspergers, adhd eller liknande, det gör inget och jag är väl rustad för att se till att ett sådant barn får ett bra liv.) och hur ska man göra med myndigheterna? Kan man kolla upp vilka kommuner som anser att Asperger är ett hinder för att bli mamma, ska man säga till på mvc för att kanske få extra stöd och hjälp eller ska man mörka det och hoppas att dom inte får reda på det?
Ska man överhuvudtaget våga skaffa barn när man har Asperger?