• Lillatindra

    Mobbad på dagis

    Behöver hjälp med en sak,en dag kom min lilla tjej som är tre år hem och säger att det är en tjej på dagis som är dum mot henne.
    Min reaktion som mamma är ju givetvis att fråga vad som har hänt och då säger hon att "hon" slår mig och säger att jag är dum.
    Den här tjejen som ska vara dum mot min dotter är två år äldre än henne. Det har gått så långt att min dotter inte vill vara på dagis längre och gråter jätte mycket när jag lämnar henne. Känner mig jätte taskig när jag lämnar henne.
    Hjälp mig,vad ska jag tro och göra åt det här?

  • Svar på tråden Mobbad på dagis
  • Hannah1982

    har du pratat med personalen på dagis? de måste ju ta tag i det!

  • Lillatindra

    Jag har gjort det,och dom sa att dom skulle hålla extra koll. Men hon vill absolut inte gå på dagis

  • Thaleia

    Prata med personalen och hör med dom vad dom har att säga om saken. Har dom inte märkt något så kan dom ju observera under ett par dagar för att se hur relationen är mellan tjejerna.

  • mHalmstadsmamma

    Gå på personalen IGEN mobbing på dagis får ju absolut inte förekomma.

    Hoppas verkligen det ordnar sig för din lilla tjej.

    Ps har du pratat med den andra tjejens föräldrar?

  • Lillatindra

    Jag har även sett denna tjej trycka ner barn ute på gården när jag ska hämta min dotter. KAnske är en överbeskyddande mamma men jag hatar att se min dotter ledsen när hon ska på dagis

  • Thaleia
    Lillatindra skrev 2008-11-04 11:52:03 följande:
    Jag har även sett denna tjej trycka ner barn ute på gården när jag ska hämta min dotter. KAnske är en överbeskyddande mamma men jag hatar att se min dotter ledsen när hon ska på dagis
    Nu vet jag ju inte hur det har sett ut när den här tjejen har "tryckt ner barn ute på gården" men i det här läget hade jag väntat och sett vad personalen kommer fram till under sina observationer. Ibland är det inte så enkelt om att ens egna barn är ett litet oskyldigt lamm och det andra barnen har små djävulshorn
  • Hannah1982

    var på personalen hela tiden! kanske kan du vara med på dagis någon dag så du ser vad som egentligen händer å sker om du är så orolig? lyssnar inte personalen så ring enhets chefen!!

  • Maijlo

    Jag tycker att man kan prata med flickans föräldrar också, särskilt om personalen inte agerar.

  • quick

    Prata med personalen om och om igen.Det finns inget annat råd och kanske att du skall tillbringa en eller två dagar där igen, om du har möjlighet, för att återskapa trygghet hos barnet och se med egna ögon vad som händer.
    Vi har varit med om samma fenomen under hösten på vår flickas nya avdelning.
    Där finns en flicka som är ett halvår äldre än min och hon behandlar min dotter väldigt dåligt. Hon ser henne som en konkurrent när hon kommit in i deras grupp och tillåter inte att hon leker med någon i gruppen. Min dotter är inte så brydd av detta men undviker henne helt och hållet, vilket är synd iof då dom skall börja samma klass till hösten.
    Droppen var i veckan då denna flicka hade sagt till min dotter att om hon inte visade stjärten på toaletten så skulle hon definitivt inte få vara med....
    Pratade med personalen om detta och kunde skönja en viss irritation trots att jag sa att detta var ingen kritik , då dom inte kan veta allt som händer men det är ändå fullständigt oacceptabelt.
    Det verkar som att mobbing finns i alla åldersgrupper och jag hävdar med en dåres envishet att detta kommer hemifrån på något sätt.

    Jag skulle inte acceptera att det här barnet, som du beskriver, gör så mot ditt barn och fråga personalen hur ditt barn själv agerar på förskolan för att få ihop pusslet vad gäller skuldfråga, för ibland är det ju så att det finns en orsak eller något annat som utmynnar i detta beteende.

    Jag är glad att min dotter har börjat förskolan först i 4 års åldern för att kunna berätta på ett bra sätt vad som händer där, och då kan man ta tag i det direkt.

  • maybe

    Min son på 3 år har ett liknande problem på dagis. Det är en kille på 5 år "som har problem" som dagis sa redan från början. I början sa Rasmus ofta att "X knuffade mig" eller "X slår mig".
    Lärarna har sagt att min son är hela tiden upp i X och stundtals leker de väldigt bra. De säger även att min son ser väldigt mycket upp till X.
    Idag var jag där på Lucia och såg hur de lekte, det var tydligt att min son tar efter X väldigt mycket vilket resulterar i att även han leker våldsamt, och då tycker lärarna att de leker bra.
    Så jag tycker att du ska vara där och titta men kolla även på när de är sams. Vad gör de? Är det samarbete eller jagar de varandra? Jag ska spendera måndagen på min sons dagis och se mera, men jag tycker att en fem åring ska man kunna säga till! Jag vill inte att min son ska bli likadan. Den här killen började för några månader och innan gick min son bra ihop med alla. Nu så är han mycket mer våldsam i leken och de andra vill då inte leka med honom.
    Har du pratat mer med personalen, varit där och kollat?

Svar på tråden Mobbad på dagis