Rätt till semester under uppsägningstid?
Är det någon som vet om man har laglig rätt till sparade semesterdagar under sin uppsägningstid? (om man har sagt upp sig själv) Eller kan arbetsgivaren neka till att ta ut dem?
Tacksam för svar!
Är det någon som vet om man har laglig rätt till sparade semesterdagar under sin uppsägningstid? (om man har sagt upp sig själv) Eller kan arbetsgivaren neka till att ta ut dem?
Tacksam för svar!
Jag är precis under min uppsägningstid och på mitt jobb är det i a f inga problem att ta ut semesterdagar. Man är ju fortfarande anställd och då har man ju samma rätt att ta ut semester som alla andra. Samma gäller väl då också förstås att man kan nekas semester av de vanliga skälen, det har ju arbetsgivaren rätt till men inte på grund av att du ska sluta. Annars får du väl ut dem i pengar. Det skulle jag få om jag inte hann ta ut alla.
Arbetsgivaren har som skyldighet att godkänna minst två veckors semester i följd per år har jag för mig, har man haft minst två veckors sammanhängande MEN har andra att ta ut så tror jag faktiskt inte att arbetsgivaren måste godkänna det. Många kanske skulle göra det om man har sparade dagar, men dom har alltså ingen skyldighet till det. Tror också att du får ut i pengar, om det inte passar företaget att du tar semester.