• Denim

Sova i bilstolen - nackkudde?

Vår dotter är snart ett år och vi har en Akta Graco Duoflex bilstol med sidonackstöd (fanns som tillbehör) till henne.
    Problemet är att när hon somnar i stolen så ramlar huvudet framåt och det ser både obekvämt och farligt ut. Stolen går inte att luta mer bakåt så det kan vi inte göra och de nackkuddar jag sett (typ sådana som folk har på flyg) ser så stora och bökiga ut, även de som ska vara för barn.

Finns det någon typ av kudde man kan hänga runt framsidan av halsen så hakan kan luta mot den eller skulle det vara helt livsfarligt vid en krock? Är det någon som har några andra tips? Vi ska köra ca 40 mil i sträck på semestern och jag lider av att se henne sitta och hänga med huvudet och är livrädd för whiplash skador vid en ev krock.

• Svar på tråden Sova i bilstolen - nackkudde?
  • CB72

Ett litet tips

Det ni kan göra är att "knyta" fast huvudet i stolen (vet inte hur jag skriva utan att det låter dumt ) men men jag gör ett försök

Ta en sjal, å sätt den mot pannan å sno den runt stolen så ligger huvudet fast å vilar bakåt. det behöver inte sitta så hårt..

Vet inte om du förstår hur jag menar..

Shit vad det är svårt att beskriva hur du ska göra...

• miniliten

mm vet att det ska finnas en kudde som man sätter runt framsidan o jag har sett det på nån internet sida men jag kollade runt lite nu men kan inet hitta sidan igen tyvärr, men som sagt jag vet att jag sett det.

hoppas du hittar nått

• Peztis

Det finns sådana där uppblåsbara historier som man kan sätta framför istället för bakom huvudet, har jag sett... Biltema har väl något, kan jag tänka mig.

Kolla på www.biltema.se och skriv "nackkudde" i sökrutan.

• HaltaLotta

Tycker INTE att du ska knyta fast huvudet på din dotter - krockar ni kan detta bli rena rama dödsfällan för henne!!! Man ska BARA använda godkända grejjer till bilbarnstolar, sådant som säljs som trillbehör annars kan de göra mer skada än nytta!

• Gustav04

Det går alldeles utmärkt att använda en nackkudde (de som finns i barnbutiken med Bamse på bl a ) fast bakochfram. Under hakan alltså, så att huvudet inte tippar framåt.

Svar på tråden Sova i bilstolen - nackkudde?