• WochE

Premiebefrielse och Ersättning vid sjukdom

Är det någon som vet något om Premiebefrielse och AGS om man är sjukskriven fram till BF. Trodde jag hade kunskap om detta efter en del fackliga kurser men nu verkar min hjärna ha fått stillestånd helt och hållet... Verkar ha tappat hälften av hjärncellerna någonstans.....

• Svar på tråden Premiebefrielse och Ersättning vid sjukdom
  • WochE

När man är sjukskriven kan/ska man anmäla det till AFA ( om man har den försäkringen vill säga) Det står i blanketten att man ska skicka med Läkarintyg, arbetsgivarintyg och beslut om sjukersättning. Jag har ju inte fått veta något beslut kunde som jag sa ta från 4-6 veckor innan man fick svar. Ska jag vänta med att skicka in de papprena tills jag fått reda på ifrån Försäkringskassan hur de beslutat??

• Smultronet12

Mmm, du kan inte skicka in papprerna till AFA förrän du fått godkänt sjukskrivningen från FK, för AFA betalar inte ut några pengar OM inte sjukskrivningen blir godkänd, men du får ju pengar från AFA retroaktivt.

• WochE

Det var så jag misstänkte att det var. Var inne på deras hemsida och laddade hem blanketterna och även brochyren och då läste jag igenom det hela och misstänkte att det var så. Då får jag vänta tills jag vet hur det blir med sjukskrivningen.

Vad det gällde Premiebefrielsen läste jag därmed att man kunde söka i efterhand. Jag vet ju på ett ungefär från när jag tänkt ta ut FP men jag kan ju inte fylla i den lilla rutan med barnets namn och personnummer den lille krabaten har inte något sådant än ....

• Smultronet12

PB (premiebefrielseförsäkringen) går att ansöka om ganska länge efteråt, kommer ej ihåg hur länge. Men jag har just ansökt PB för min yngsta, hon är idag strax 2,5år.. Bättre sent än aldrig!
    Förresten ganska smidigt att göra det i efterhand. Man begär bara en blankett, kommer ej ihåg numret på den, från FK. Skickar in den tillsammans med AFA blanketten och så räknar AFA ut allt själv. Slipper man göra sånt själv..

• WochE

Ja det fanns något för uttagna föräldrardagar typ förteckning och det kändes ju ganska så smidigt för just nu vet jag ju inte riktigt exakt hur det kommer att se ut. Väntar nu bara på FK beslut om sjukskrivningen blir jag inte det får jag ta ut FP istälet gud vilket bestyr...

Svar på tråden Premiebefrielse och Ersättning vid sjukdom