• Juliasmamma06

Recept på bra play-do deg?

Ja som ovan, ett bra recept på play-do efterlyses!! Ska underhålla min otåliga 2-åring lite tänkte jag...

• Svar på tråden Recept på bra play-do deg?
  • missteddy

4dl vetemjöl
    2dl salt
    2msk alun

blanda det först...

Tillsätt: 4-5 dl kokande vatten
    2msk olja

• Juliasmamma06

Tack! Ska genast sätta igång!

• Juliasmamma06

Vad kan man använda för att få färg på degen utan att använda karamellfärg? Ngn som har ngt bra tips?

• Juliasmamma06

Ingen dum fråga alls. Det används för att göra degen smidig och inte kladda, finns att köpa på apoteket.

• solida

OBS! Om du ska ha i karamellfärg, ha i den i vattnet innan det blandas med mjölet. Annars får du knåda och knåda till förbannelse innan degen blir jämnt färgad.
    Varför vill du inte ha karamellfärg i? Jag vet nog inget annat man kan ha i förutom färgpulver, men det kan ju vara lite värre att få i sig om barnet har en tendens att stoppa i munnen...

• Livshlädje

Jag har ett annat recept:

Leklera - typ Play Doh
    2 ½ dl vetemjöl
    1 dl salt
    2 ½ dl kokhett vatten
    1 msk olja
    1 msk citronsyra (istället för alun)
    ev. karamellfärg, kakao, gurkmeja att färga med

Blanda de torra ingredienserna och häll vätskan över. Knåda samman till en jämn deg. Leran håller sig ett par veckor i kylskåpet.

• Sole

är någon av dessa degar ätbar för barn? (tänkte på citrónsyra + alun)?

sugen på att göra egen deg men det slinker ner i magen ibland!

• Livshlädje
    Sole skrev 2008-11-04 19:24:56 följande:
    är någon av dessa degar ätbar för barn? (tänkte på citrónsyra + alun)?sugen på att göra egen deg men det slinker ner i magen ibland!
    Citronsyra kan man äta. Min dotter har stoppat degen i munnen ex antal gånger, men den smakar så illa att det brukar komma ut lika snabbt igen!
  • Malinski79
    Sole skrev 2008-11-04 19:24:56 följande:
    är någon av dessa degar ätbar för barn? (tänkte på citrónsyra + alun)?sugen på att göra egen deg men det slinker ner i magen ibland!
    ätbar är den väl..Men det är absolut inte att rekommendera,för det är MYCKET salt i det..På mitt jobb (jobbar som förskollärare) så smakar inte barnen på degen mer än en gång,för den smakar sk*t!!!

Men attans va roligt de har med den!!!!Vi brukar ha ca 8 barn som "degar" samtidigt...UNDERBART!!
Svar på tråden Recept på bra play-do deg?