• Prinsessorna

Framåtvänd i framsätet?

Hejsan!

Ser fler och fler föräldrar som sätter sina barn framåtvända i framsätet i bilen. Trodde inte att man fick göra det. Vad gäller egentligen? Vet att det finns riktlinjer ang barn utan bilstol i framsättet, då med airbag. Man ska vara över en viss längs osv.
    Vet att barn ska sitta så länge dom kan bakåtvända vilket mitt ena barn gör.
    Men även om man inte har en airbag på passagerarsidan kan man sätta ett barn runt 2-5 år framåtvänd i framsätet.
    Ser det nämligen på dagis.

Mvh Jenny

• Svar på tråden Framåtvänd i framsätet?
  • mapo51

När det är ok att barnet sitter framåtvänt i baksätet så tycker jag att det är ok att barnet sitter framåtvänt i framsäte utan airbag.
    Men jag skulle inte vända ett barn före 4 års ålder.

• Fru Korpamo

Vad jag har hört så är det iaf skolåldern som är rekomenderat.. Jag har jämt själv åkt bak. (mamma var med om en bilolycka.)Varför ska de åka fram? iaf tills de kan sitta utan bilkudde tycker jag iaf.

• Trassellock

småbarn sitter säkrare i baksätet vid frontalkrock väl....tänk hur mycket som kan komma in genom framrutan...och där sitter barnet helt oskyddat...nää...min son får allt sitta bak bra länge han!=)

• Joico

Bakåtvänd ska man sitta tills man är minst 4år, och man ska absolut inte vändas framåt innan 15kg (ålder går före vikt & längd).
    Framåtvänd i framsätet med airbag får man inte sitta innan man är 140cm (längden utan bilstol)!
    Dessutom är det lag på att använda bilstol till man är 140cm .

Nu krånglade jag till de tror jag

Svar på tråden Framåtvänd i framsätet?