Smala barn som äter godis eller glass 3-4 gånger i veckan?
Är det ok för smala barn att äta godis, glass eller onyttigheter flera gånger i veckan?
Är det ok för smala barn att äta godis, glass eller onyttigheter flera gånger i veckan?
självklar inte ok tycker jag, det skall väl egentligen ingen människa göra, kanske någon gång om året under en semester vecka
Tycker inta att det är bra för någon, varken barn eller vuxen!!
nej kroppen mår inte bättre av allt socker bara för att det inte syns.
en smal kropp kan må lika dåligt som en "tjock"
Nej!! De får fortfarande fel vanor!
Nej, absolut inte om jag får bestämma. Jag tänker framför allt på deras tandhälsa.
Dom lär ju bli tjocka om inte annat...
Det är ju lika illa som när tjocka barn äter det...
Det är lika illa vem som än äter det, tjock eller smal. Däremot så är reaktionerna annorlunda från omgivningen. Ingen reagerar när smala Tindra får en glass en varm sommardag men om överviktiga Neo får en glss så stirras det hej vilt från okända. Folk bildar sig så lätt uppfattningar om nåt de inte vet nåt om och det är trist. Bara för att man är smal behöver man inte äta som en höna. Även pinnsmala kan vräka i sig mat eller äta onyttigt medans den överviktiga kan ha god kosthållning.
Ja, det är OK om man äter en i övrigt bra kost. Det behöver ju inte vara några mängder bara för att det blir ett par ggr i veckan. Samma tycker jag för de barnen som är överviktiga.
Ett par glassar i veckan gör ingen fet eller onyttig. Däremot att sitta stilla o inte röra på sig är onyttigt för smal som tjock.
Barns tänder är mycket känsligare än vuxnas tänder. Glass och godis en dag i veckan är fullt tillräckligt.
Bara för att de är smala betyder inte det att man kan äta godis och glass oftare, socker är inte bra för tänderna, om de är smala och behöver öka i vikt är det bättre att ge mat som är rätt för just dem.
Sen är det ju väldigt dumt att ge dom sånna vanor, det finns ju risk att de håller i ju äldre dom blir, och bara för att de är smala nu betyder ju inte det att de inte kommer att bli överviktiga i tonåren.
Onyttigheter tycker jag tillhör kalas och helger.
Lika illa!! Sockerberoende, kolhydratskänslighet, hål i tänderna och sockerberoende gör att man lättare fastnar i andra beroende som vuxen.
Jag är inte så noga. PÅ sommaren blir det glass och fika varje dag. Men godis är det bara på lördagar. Min son är mycket smal.
Det är absolut lika illa.
Om man tittar på SLVs kostråd (www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV avsnittet Hälften så mycket godis...) för barn så ser man vad ett barn som äter bra, dvs nyttigt och tillräckligt i övrigt har plats för.
Det är inte mycket de kan äta på en vecka.
När det gäller tänderna så är det bästa att ge sötsaker i samband med att man äter mat för då har man redan en attack på tänderna och det blir inte så mycket värre för att det är socker, då är småätandet mycket värre.
Jag håller med Hannispannis. Så himla noga är det inte. PÅ sommaren blir det mycket glass och fikabröd, på vintern nästan inget alls. Godis finns i olika sorter: lördagsgodis, julgodis, kalasgodis och bilgodis.
PÅ sommarlovet och runt jul så blir det ju alltid lite extra gött, men annars är det bra att hålla sig till det klassiska lördagsgodiset tycker jag.
Nej det är inte bra alls, dels lägger det grunden för hur du kommer äta under resten av livet och det är inte bra för tänderna heller.
Stora dottern får äta glass ofta på sommaren, inte varje dag men säkert 4 ggr i veckan.
Jag har inget problem med det, hon tränar 4 dagar i veckan, älskar grönsaker och frukt, är smal och har inte ett enda hål.
För mig har det varit en balans som är viktig, vi hoppas ge henne en sund inställning till att vara fysiskt aktiv och därmed hoppas vi att hon får en lagom inställning till vad en väl sammansatt kost innebär och att hon kommer fortsätta röra på sig även som vuxen!
det är väl lika onyttigt för smala som för tjocka.
Äh, det viktiga är att äta lagad näringsrik mat 2 ggr varje dag, godis och glass ett par gånger i veckan rätt så harmlöst i det läget då.