• Deliverance

Ikanobanken? Bolån.

Hej

Har lite småfrågor då jag undrar lite och funderar såhär på kvällskvisten.

Finns det någon här som har ett Bolån på Ikanobanken?
    Är dom bra eller dåliga?

Jag funderar på att göra ett lånelöfte, binder man sig till något om man gör det?
    Jag har försökt läsa och hitta på hemsidan men hittar ingenting som svarar på mina frågor.
    Självklart kan jag ringa dom, men jag kände att jag först kunde fråga här på fl vad folk anser om banken.

Har ni för/nackdelar så vore det toppen då jag är lite bakom flötet när det gäller sånthär med banker.

Anledningen till att jag fastnat för banken överhuvudtaget är för att dom kräver bara 5% i kontantinsats, istället för 10% som är vanligare.

Nå, berätta!

• Svar på tråden Ikanobanken? Bolån.
  • Tjoflöjt

Jag har inte bolån, men flera sparkonton där. Det funkar jättebra och dom har varit blixtsnabba att höja räntan, vilket man knappt kan säga om mitt sparkonto i SEB.

Dom har bra service och lätta att kontakta och ha att göra med.

• Spip

Hej!

Har haft Ikano-banken förr och var jättenöjd men när det var dax att skriva om huslånet fick jag lägre ränta hos Swedbank dvs det lönar sig att fråga runt hos olika banker.
    Ang lånelöfte så är det egentligen en kreditkoll på dig som banken gör för att bedömma om du har ekonomisk möjlighet att klara ett lån dvs ingenting bindande. Funderar du på att köpa bostad är det smart att prata med banken och göra ett lånelöfte innan du ger dig ut på hustittning, hittar du någonting som passar så kommer köpet att gå fortare när banken är förberedd.

• Deliverance
    Spip skrev 2008-11-04 22:01:44 följande:
    Hej!Har haft Ikano-banken förr och var jättenöjd men när det var dax att skriva om huslånet fick jag lägre ränta hos Swedbank dvs det lönar sig att fråga runt hos olika banker.Ang lånelöfte så är det egentligen en kreditkoll på dig som banken gör för att bedömma om du har ekonomisk möjlighet att klara ett lån dvs ingenting bindande. Funderar du på att köpa bostad är det smart att prata med banken och göra ett lånelöfte innan du ger dig ut på hustittning, hittar du någonting som passar så kommer köpet att gå fortare när banken är förberedd.
    Hej och tack för ditt svar.
    Anledningen till att vi fastnat just för ikanobanken är för att dom bara vill ha 5% i kontantinsats, och på andra banker vill dom ha 10%.
    Vi har även varit på andra banker men inte alls fått någon snygg respons.
    Min fästman blev t.ex utslängd direkt när han kom in på Swedbank, dom betedde sig himla illa och ja, det var ju inte direkt så att man fastnade hos dom för att dom hade så bra räntor och liknande.

Ang. lånelöfte, när jag fått reda på om det blivit godkänt eller inte, är det då bara att, om det nu blir godkänt, att söka lån?
    För om dom då godkänt det så måste jag väl kunna ta lån av dom i den summan jag skrivit i lånelöftet, utan problem?

Och ja, jag är skitdålig på sånthär med räntor och banken och lån och skit, därför frågar jag!
  • gizen

jag jobbar på bank och kan bara rekommendera dig att ställa de frågor som du känner dig osäker på! ingen fråga är fel! och om det inte känns rätt med en speciell person på en bank så kan en annan rådgivare på samma bank passa dig bättre! så om du tycker att ikano verkar bra så kolla hur kemin stämmer!!! lycka till!!!

• Deliverance
    gizen skrev 2008-11-04 23:07:27 följande:
    jag jobbar på bank och kan bara rekommendera dig att ställa de frågor som du känner dig osäker på! ingen fråga är fel! och om det inte känns rätt med en speciell person på en bank så kan en annan rådgivare på samma bank passa dig bättre! så om du tycker att ikano verkar bra så kolla hur kemin stämmer!!! lycka till!!!
    Fast, jag kan förstå min fästman t.ex. att han inte vill gå tillbaka till swedbank. Det första han fick höra när han satte sig ner var ''jaha, och hur hade du tänkt ha råd med dethär?''.
    DET sa kärringfan bara genom att se på honom, på hans kläder och så. Och ja, han kom från jobbet, och nej, det kanske inte är så smart, men behandlar man folk så? Han hade inte ens hunnit säga vad han ville eller något alls.. >_
  • Carisma95
    Deliverance skrev 2008-11-04 23:27:01 följande:
    Hur mycket beräknar banken på att en (1) person ska leva på varje månad? Alltså, hur mycket pengar räknar dom på per person?
    Som ensamstående vet jag inte. Men för två vuxna brukar det ligga på att man ska ha ca 12-14.000 kr över. Sen ytterligare ca 1500-2000 kr per barn och månad.
  • Deliverance
    Carisma95 skrev 2008-11-05 09:42:11 följande:
    Som ensamstående vet jag inte. Men för två vuxna brukar det ligga på att man ska ha ca 12-14.000 kr över. Sen ytterligare ca 1500-2000 kr per barn och månad.
    Har nu mailat med Ikano, och dom räknar;
    7500:- om det är 1 person i hushållet
    6250:- per person om det är 2 i hushållet.
    Sen 2000:- per barn.
    Dock har vi inga barn, så det går ju bort.

Följdfråga; Vad ingår i dessa 7500:- resp. 6250
    Är det endast mat/hushållsvaror?
  • NickiA

Det brukar vara så att summan ska finnas kvar efter att boendet och övriga lån (även CSN) är betalda. Summan ska alltså räcka till ALLT (mat, kläder, tandläkare, telefon, internet, bil, busskort, presenter, semester osv) som inte är boende eller lån.

Observera att det är en väldigt låg summa och att man måste göra sin egen budget för att se att man verkligen klarar av lånet. Det är inte bankens skyldighet att göra den uträkningen utan de ser bara till så att de får betalt för sitt lån.

• Deliverance
    NickiA skrev 2008-11-05 12:19:37 följande:
    Det brukar vara så att summan ska finnas kvar efter att boendet och övriga lån (även CSN) är betalda. Summan ska alltså räcka till ALLT (mat, kläder, tandläkare, telefon, internet, bil, busskort, presenter, semester osv) som inte är boende eller lån.Observera att det är en väldigt låg summa och att man måste göra sin egen budget för att se att man verkligen klarar av lånet. Det är inte bankens skyldighet att göra den uträkningen utan de ser bara till så att de får betalt för sitt lån.
    Okej, så jag kan ungefär räkna såhär; efter att alla mina räkningar är betalda, såsom hyra, billån, A-kassa, bilförsäkring osv, ja alla räkningar jag har, så ska jag ha minst låt oss säga 7500:- kvar till mat, papper, tandborste, tvål, bensin osv?
    Eller har jag missförstått?
  • Carisma95
    Deliverance skrev 2008-11-05 12:32:20 följande:
    Okej, så jag kan ungefär räkna såhär; efter att alla mina räkningar är betalda, såsom hyra, billån, A-kassa, bilförsäkring osv, ja alla räkningar jag har, så ska jag ha minst låt oss säga 7500:- kvar till mat, papper, tandborste, tvål, bensin osv?Eller har jag missförstått?
    Inkomster efter skatt - den kalkylerade bolånekostnad & drift (- ev andra lån) = minst 12.500 kvar (om ni är två stycken).
  • Deliverance
    Carisma95 skrev 2008-11-05 12:53:44 följande:
    Inkomster efter skatt - den kalkylerade bolånekostnad & drift (- ev andra lån) = minst 12.500 kvar (om ni är två stycken).
    Japp, men vi är inte två, utan det blir en.
    Det är min kille som får flytta hemifrån, jag får bo kvar hemma för jag har inget jobb och pengarna räcker inte till.
  • Prinsessan Leia

kolla nordea de tar inte 10% in konta´tsats o jag tycker de är toppen
    haft ikano förr men tyckte det va krångligt att man inte kunde gå in t dem

• Carisma95
    Deliverance skrev 2008-11-05 13:29:58 följande:
    Japp, men vi är inte två, utan det blir en.Det är min kille som får flytta hemifrån, jag får bo kvar hemma för jag har inget jobb och pengarna räcker inte till.
    Ah ok. Men räknesättet är ändå som ovan...
  • Deliverance
    Carisma95 skrev 2008-11-05 13:33:16 följande:
    Ah ok. Men räknesättet är ändå som ovan...
    Vad trevligt, för jag förstod nog inte så mycket
  • bisektris
    Svar på #14
    De beloppen visar vad man ska ha kvar när boende och eventuella lån är betalt. Pengarna ska alltså räcka till alla övriga räkningar, mat, nöje, sparande mm.
  • Carisma95
    Deliverance skrev 2008-11-05 14:08:36 följande:
    Vad trevligt, för jag förstod nog inte så mycket
    Du har ju en viss inkomst efter skatt. Säg 12.000 kr.

Om du får en beräknad månadskostnad på ett lån på 800.000 kr = 4000 kr i ränta + 2500 kr i drift.

Kvar har du då 5500 kr (12.000 - 4000 - 2500) = för lite alltså.
    Har du däremot en inkomst efter skatt på ca 14-15.000 kr så kommer du upp i bankens krav på 7.500 kr över.

Det är så mycket som spelar in. Hur mycket du tänkt låna? Hur mycket du har i inkomst? Om du har någon kontantinsats. Vilken ränta du kommer få av banken. Topplån/bottenlån osv...

Men fråga gärna om du undrar nåt mer, så kanske jag kan hjälpa till lite...
    Annars är det bästa att prata med banken! (Kanske inte lika lätt med icke-kontors-banker som IKANO..?)
  • Deliverance
    Carisma95 skrev 2008-11-05 14:13:36 följande:
    Du har ju en viss inkomst efter skatt. Säg 12.000 kr.Om du får en beräknad månadskostnad på ett lån på 800.000 kr = 4000 kr i ränta + 2500 kr i drift.Kvar har du då 5500 kr (12.000 - 4000 - 2500) = för lite alltså.Har du däremot en inkomst efter skatt på ca 14-15.000 kr så kommer du upp i bankens krav på 7.500 kr över.Det är så mycket som spelar in. Hur mycket du tänkt låna? Hur mycket du har i inkomst? Om du har någon kontantinsats. Vilken ränta du kommer få av banken. Topplån/bottenlån osv...Men fråga gärna om du undrar nåt mer, så kanske jag kan hjälpa till lite... Annars är det bästa att prata med banken! (Kanske inte lika lätt med icke-kontors-banker som IKANO..?)
    Jag inboxar till dig istället.
Svar på tråden Ikanobanken? Bolån.