Orsaken till att man är nykterist?
Vad är just din orsak till nykterheten?"Äckelpretto" fick jag höra att jag är, därför finns det ordet oxå med som alternativ

Orsakerna för mej är många, och dom finns med i omröstningsalternativen

röstade en del av alternativen. i grund och botten är det för att jag har flera anhöriga som har spritproblem, och för att jag inte gillar smaken.
vad är ett äckelpretto??
Röstade en del av förslagen, för jag gillar inte smaken av alkohol och jag vill vara en förebild för mina (kommande)och andras barn.
Det är väl grunden, men har en politiskt sida med varför jag avstår från alkohol.
en del av alternativen, för har sett vad det gör med folk om det kan gå riktigt långt, och för min sambo inte dricker för hans föräldrar dricker mycket enligt oss och har varit på fester där sprit gör så folk bråkar och slåss, sen har jag försökt hindra en killkompis soom skulle köra rattfull, tog hans nycklar och han tog tillbaka dem. hans flickvän åkte med, han kom levadne hem men inte hon.. Finns MÅNGA ANledningar, plus nu när jag inte drukigt på ett tag så smakar det inte gott. och dricker ändå inte nu när jag är gravid, sen tycker jag inte att det ska *flöda* sprit på tex barnkalas vilket det gör inom vissa familjer.
Nu är inte jag 100% nykterist då jag kan ta en cider och ett glas vin då och då.
Men jag har aldrig varit full och planerar inte att börja dricka mig full heller.
Så jag kan svara på frågan varför jag är "nästan"nykterist!
Det är jag av dessa anledningar:
1.Jag har alkoholism i släkten
2.Jag är kristen och tror inte det är Guds vilja att jag dricker mig full
3.Jag vill inte att alkoholen ska ta över mitt liv på samma sätt det har tagit över majoriteten av alla ungdomars i min ålder som jag känner till.
Att man tillslut inte kan ha kul utan alkohol, vill inte att ska hända mig.
4.När jag får barn vill jag kunna säga att jag har klarat av att vara ung utan att supa mig full, och på det sättet vara en bra förebild.
5. När jag får barn vill jag inte på några villkor alls att de ska se mig vara full, eller lida av att jag har rejäl baksmälla efter helgens stora fest
6.Jag vill vara en bra förebild för mina kusiner
7.Jag vill inte göra mina föräldrar besvikna, då de är så stolta över mig eftersom jag aldrig börjat dricka mig full
8.Vill inte riskera att skämma ut mig inför en hop andra människor.
9. Är ett kontroll freak, klarar inte av tanken att inte kunna kontrollera mig själv.
är juh en fattig bond dräng =P
"Vad är ett äckelpretto? - En nykterist."
Fel. Ett äckelpretto är en människa som dömer och ser ned på andra utan att ha någon förståelse för varför de gör de val de gör. Ett äckelpretto saknar helt och hållet ödmjukhet, insikt och förmåga att se nyanser, perspektiv och andra dimensioner och ställer sig över andra, trots att det i många fall borde vara tvärtom. Ett äckelpretto lever i en fantasivärld och bedrar sig själv, genom att sakna förmåga att tänka längre och bryta ny psykisk mark.
Att vara ett äckelpretto har verkligen ingenting med nykterhet att göra.