• Disis

frågor inför resa till SYDAMERIKA!

Jag ska resa till Sydamerika i december och blir borta en månad. Ska till Argentinga, Uruguay och Chile, tillsammans med tre andra tjejer.

*Behöver jag vaccinera mig mot något speciellt?
    *Är det något viktigt jag måste vara väl medveten om när jag är där?
    *Vad ska jag absolut ha med mig i resväskan och vad kan jag lämna hemma?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden frågor inför resa till SYDAMERIKA!
  • MoReNiiTa

Har bara varit i Chile.. vaccination behövs nog inte faktiskt, ver ej de andra länderna.

Ett tips.. kolla alltid vart du har väskan, gå ej med kameran i handen t ex... finns mycket tjuvar, och de kollar alltid efter turister, detta mest i Santiago, annars är det ingen fara i resten av landet..

• Raka Pungen

Vaccin mot Hepatit A, och eventuellt B, är väl egentligen alltid rätt bra att ha utomlands, men just de länder du ska till har ganska hög standard och är mer som Europa än Sydamerika.

Svårt att säga vad du ska lämna hemma och vad din packning behöver kompletteras med när du inte säger vad du planerat ta med dig.

Viktigast är att du har med dig ett öppet sinne och en jävla massa tålamod för tyvärr är killar i Argentina jävligt påfrestande, åtminstone om du är blond/ljus.

Maten i Argentina är underbar, förbered dig på att gå upp i vikt ett antal kilo

Chile är rätt dyrt jämfört med andra delar av Sydamerika.

• försök2

Hej

vad kul att du åker till Sydaemrika
    ta inte med dig typ guldkedjor,armband osv och var försiktig med kameran o sånt o ha pengarna på ett säkert ställe och detta gäller i hela landet inte bara i Santiago
    tyvärr finns många tjuvar överallt
    lycka till o trevlig resa...

• Escher

Du bör vaccinera dig mot gula febern och du bör ta kopior av ditt pass och vaccinationsbok och förvara dessa på "säkra" ställen. Bra att ha är pengapungar som fästs innanför byxorna eller om halsen. Dukoral är bra att ha tagit om än inte alltid livsviktigt, men glöm inte handsprit och använd den innan du äter.
    Annat som är bra att ha med är penicillin, tabletter mot diarré och åksjuka, solkräm faktor 40 samt smärtstillande för även om allt detta finns att köpa på plats är det så mycket bättre att ha med sig. Skall du ut i regnskogen är Malarone ett hett tips.
    Se till att ha hänglås på alla väskor, nödpengar och nödkort (extra kreditkort eller så) samt en gammal telefon som inte är så stöldbegärlig. Räkna med att bli magsjuk oavsett hur mycket du tvättar händerna.

Utöver det, ta med dig kamera och massor av lagringsutrymme, block och penna att föra dagbok med (en av de kanske bästa sätten att minnas resan), någon form av freestyle och en konverterare till stickproppar.

Lämna allt hemma som du inte vill bli av med och som inte är absolut nödvändigt, typ smycken, datorer och ipods.

• Escher

EDIT:
    Såklart glömde jag skriva det och såklart bör du ta det med dig: dollar. Oavsett var i Sydamerika du är funkar dollar att betala med.

• Raka Pungen
    Escher skrev 2008-11-20 01:29:32 följande:
    Du bör vaccinera dig mot gula febern och du bör ta kopior av ditt pass och vaccinationsbok och förvara dessa på "säkra" ställen. Bra att ha är pengapungar som fästs innanför byxorna eller om halsen. Dukoral är bra att ha tagit om än inte alltid livsviktigt, men glöm inte handsprit och använd den innan du äter. Annat som är bra att ha med är penicillin, tabletter mot diarré och åksjuka, solkräm faktor 40 samt smärtstillande för även om allt detta finns att köpa på plats är det så mycket bättre att ha med sig. Skall du ut i regnskogen är Malarone ett hett tips. Se till att ha hänglås på alla väskor, nödpengar och nödkort (extra kreditkort eller så) samt en gammal telefon som inte är så stöldbegärlig. Räkna med att bli magsjuk oavsett hur mycket du tvättar händerna. Utöver det, ta med dig kamera och massor av lagringsutrymme, block och penna att föra dagbok med (en av de kanske bästa sätten att minnas resan), någon form av freestyle och en konverterare till stickproppar. Lämna allt hemma som du inte vill bli av med och som inte är absolut nödvändigt, typ smycken, datorer och ipods.
    För de länder TS räknade upp behövs inget vaccin för gula febern.
  • Kaprifolen

Mitt råd är att packa så lite som möjligt! Reste runt i Latinamerika i ett halvår med en 30 liter säck som jag aldrig lämnade ifrån mig (förutom i Nicaragua när det stod vakter med maskingevär utanför bussen och sa att jag inte fick gå på bussen med väskan). Skulle dock ta en ännu mindre väska om jag reste idag då jag köpt en ny kamera som inte tar upp en tredjedel av säcken... Packa INGENTING du inte vill förlora! Och kom ihåg att det inte finns någonting i väskan som är värt ditt liv! (Tullarna mellan Argentina och Chile stal mitt vin jag hade i väskan, fortfarande bitter efter 5 år).

Glöm inte att ta med en portion tålamod och de som inte pratar engelska upplevde jag som de vänligaste och mer trovärdiga (vill tillägga att jag inte pratar spanska, men man förstår det mesta ändå).

• Kaprifolen

Glömde....
    jag har alltid en lite hemmasydd ficka gömd i mina byxor (syr fast dem på insidan av linningen) där jag har mina visakort och alla pengar förutom "dagskassan" så jag lätt kan lämna ifrån mig dagskassan om jag blir rånad.

Svar på tråden frågor inför resa till SYDAMERIKA!