• Foodlover

Gott & prisvärt rödvin till räkgryta?

Jag ska ha middag i helgen och har då tänkt bjuda på räkgryta & rödvin men eftersom jag inte "dricker" själv, har jag ingen aning om vad som ä gott & passande. Är det någon som har något gott & prisvärt tips?

• Svar på tråden Gott & prisvärt rödvin till räkgryta?
  • ludenben

passar rött till skaldjur?? har bara haft vitt för rött känns konstigt ihop med räkor...

• Foodlover

Jo, egentligen är det väl så. Men i räkgrytan så är det rödvin, så jag tänkte att man kanske även kunde dricka det till eller vad tror ni? Är det bättre med vitt ändå?

• k girl

Rödvin? Varför inte vitt? Det händer att jag dricker rödvin till en smakrik fisk, men till skaldjur skulle jag inte dricka det. Skaldjur innehåller en hel del umami som tar död på rödviner.

Hur smakar grytan? Vad har det för övriga smaker än räkor? Är den stark (chili)? Gräddig?

• ludenben

aha, var det rött i grytan?? ja då borde de gå ihop... Jag har tyvärr inget att tipsa dig om men kolla på länken. Där kan du söka röda som passar med räkor... men om du nån annan gång ska ha vitt så kan jag tipsa om chapell hill. Det kostar inte mycket men är åndå prisvärt och gott

www.systembolaget.se/SokDrycker/SokISortimentet.htm&ordinariesort=True

• k girl

Det finns inga röda som passar till räkor ludenben.

• ludenben

nä jag brukar inte ha det heller, bara tipsade om länken så hon kun de söka

k girl skrev 2008-11-05 07:54:54 följande:
    Det finns inga röda som passar till räkor ludenben.
  • k girl
    ludenben skrev 2008-11-05 07:55:44 följande:
    nä jag brukar inte ha det heller, bara tipsade om länken så hon kun de söka
    Jo, jag vet, men det finns inga röda viner som har räkor i sin smaknyckel och det är det man söker på på Systembolagets hemsida.
  • ludenben

då kan man gå till startsidan och söka på vita viner och överge tanken att ha rött annat än i grytan

k girl skrev 2008-11-05 07:58:28 följande:
    Jo, jag vet, men det finns inga röda viner som har räkor i sin smaknyckel och det är det man söker på på Systembolagets hemsida.
  • mosterYster

Kan du länka till receptet så blir det lättare att tipsa!

• Foodlover

Här kommer receptet:

Ingredienser
    1 kg oskalade räkor
    3 dl rödvin
    250 gram sharlottenlök
    2 vitlöksklyftor
    200 gram champinjoner
    1 msk margarin
    1 msk tomatpuré
    1 tsk timjan
    1 fiskbuljongtärning
    2 msk vetemjöl
    2 dl creme fraiche
    svartpeppar
    2 msk hackad persilja

Vad tror ni kan passa till?

• mosterYster
    Foodlover skrev 2008-11-05 08:33:38 följande:
    Här kommer receptet: Ingredienser1 kg oskalade räkor3 dl rödvin250 gram sharlottenlök2 vitlöksklyftor200 gram champinjoner1 msk margarin1 msk tomatpuré1 tsk timjan1 fiskbuljongtärning2 msk vetemjöl2 dl creme fraichesvartpeppar2 msk hackad persiljaVad tror ni kan passa till?
    Låter väldigt likt coq-au-vin, fast med räkor i stället för kyckling. Så ett franskt vin, försök med ett Côtes-du-Rhône eller ett Bordeaux. Vill du ha budgettips föreslår jag Réserve de la Condamine och Laurent Miquel (båda finns både på box och i flaska).

Lycka till och berätta gärna hur det blev!
  • Foodlover

modsterYster

Tack för tipsen. Då får det bli något av dessa. Jag litar på dig

Svar på tråden Gott & prisvärt rödvin till räkgryta?