Gott & prisvärt rödvin till räkgryta?
Jag ska ha middag i helgen och har då tänkt bjuda på räkgryta & rödvin men eftersom jag inte "dricker" själv, har jag ingen aning om vad som ä gott & passande. Är det någon som har något gott & prisvärt tips?
Jag ska ha middag i helgen och har då tänkt bjuda på räkgryta & rödvin men eftersom jag inte "dricker" själv, har jag ingen aning om vad som ä gott & passande. Är det någon som har något gott & prisvärt tips?
passar rött till skaldjur?? har bara haft vitt för rött känns konstigt ihop med räkor...
Jo, egentligen är det väl så. Men i räkgrytan så är det rödvin, så jag tänkte att man kanske även kunde dricka det till eller vad tror ni? Är det bättre med vitt ändå?
Rödvin? Varför inte vitt? Det händer att jag dricker rödvin till en smakrik fisk, men till skaldjur skulle jag inte dricka det. Skaldjur innehåller en hel del umami som tar död på rödviner.
Hur smakar grytan? Vad har det för övriga smaker än räkor? Är den stark (chili)? Gräddig?
aha, var det rött i grytan?? ja då borde de gå ihop... Jag har tyvärr inget att tipsa dig om men kolla på länken. Där kan du söka röda som passar med räkor... men om du nån annan gång ska ha vitt så kan jag tipsa om chapell hill. Det kostar inte mycket men är åndå prisvärt och gott
www.systembolaget.se/SokDrycker/SokISortimentet.htm&ordinariesort=True
Det finns inga röda som passar till räkor ludenben.
nä jag brukar inte ha det heller, bara tipsade om länken så hon kun de söka
då kan man gå till startsidan och söka på vita viner och överge tanken att ha rött annat än i grytan
Kan du länka till receptet så blir det lättare att tipsa!
Här kommer receptet:
Ingredienser
1 kg oskalade räkor
3 dl rödvin
250 gram sharlottenlök
2 vitlöksklyftor
200 gram champinjoner
1 msk margarin
1 msk tomatpuré
1 tsk timjan
1 fiskbuljongtärning
2 msk vetemjöl