• mysflikkan

Vill gärna lära mig att sticka eller brodera. Tips?!

Jag har funderat lite och skulle vilja lära mig att sticka eller brodera... Eller varför inte bägge?

Nån som har tips på vad man kan börja med och vad som behövs inhandlas?? Jag vet ju att panduro finns så sätt, men dom har ju så mkt att välja på plus att nån med erfarenhet kanske kan hjälpa mig med en start om vad som är "nödvändigt" att ha samt om de finns nått ställe med mönster m.m

När de gäller broderi skulle jag vilja brodera en sån födelsetavla till min son med namn, vikt m.m

Alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Vill gärna lära mig att sticka eller brodera. Tips?!
  • Sagofe

garnstudio.com/index_lang.php
    Där finns det mönster för stickning och virkning i alla fall. Det finns även beskrivningar på hur man gör olika saker, räta maskor, aviga maskor osv.

Jag har precis börjat sticka ett par pulsvärmare som jag sett där. Har inte stickat sedan syslöjden annars så vi får väl se hur det går

• Balehead

Gå till en secondhandbutik och köp garn och stickor billigt. Gå sedan till biblioteket och låna någon bra bok med stickmönster och beskrivningar och förklaringar. Sedan är det bara att börja med något litet och enkelt för att se om du faller för det.

(Stickor och garn finns annars till överkomlig peng på ICA Maxi och liknande ställen.)

Lycka till - det är lätt att fastna!

• Salt Groda

www.knittinghelp.com

Jättebra sida (på engelska) där man kan lära sig sticka. De har även små videosnuttar som visar hur man gör olika moment. Finns gratismönster också.

• erkiperki

www.drops.se har en jättebra "stickskola" de har även, en virkskola som jag lärde mig att virka med. Den funkar faktiskt jättebra. När det gäller borderi så är ett hett tips att börja med något litet, kanske en liten sån där liten rund jultavla. När man broderar så räknar man stygn och rutor hela tiden och det kan kännas övermäktigt om man börjar för stort. Då finns risken får man ett broderi som blir liggande i flera år,

Svar på tråden Vill gärna lära mig att sticka eller brodera. Tips?!