• blinkk

Någon som vet något om viabelt ultraljud?

Som rubriken lyder. Är det någon som vet vad ett viabelt ultraljud innebär? Hur mycket kan man se? Jag kommer att vara i vecka 8+4.

• Svar på tråden Någon som vet något om viabelt ultraljud?
  • skruttan85

Hmm.. nu vart jag ju riktigt nyfiken, vad är viabelt för något?? Du menar inte ett vaginalt ultraljud då?

• silver82

Du menar möjligtvis inte ett vaginalt ultraljud?

Då ska man nog kunna se ett pyttelitet foster och ett hjärta som tickar.

Wilma 25/8-07
  • silver82

har förresten en bild i mitt galleri (under starka bilder) som är från vecka 9+1
    är ju inte riktigt samma men inte så stor skillnad

Wilma 25/8-07 Bf 30/5-09
  • Jesster

Det finns inget som heter viabelt ultraljud Det är nog vaginalt ultraljud du tänker på. Det innebär att läkaren för upp en stav i slidan på dig och därigenom får en bra bild av livmodern. Det gör inte ont men kan ju såklart kännas lite utlämnande eftersom man sitter i en gyn-stol.

Den som söker han finner - www.google.se
  • blinkk

Nej, det är inte ett vaginalt ultraljud jag menar. Min barnmoska har inte ett vaginalt ultraljud, utan hon har skrivit att det blir ett viabelt ultraljud.

Och hon har skrivit ordet två gånger i ett mejl till mig så jag har inte missuppfattat :)

Eftersom jag aldrig har hört talas om det tidigare så undrade jag om någon här kände till uttrycket. Nu har jag fått svar från henne på min fråga om vad det innebär. Hon skriver att:

"Viabelt ulj betyder att man bara ser att det finns ett foster där och att hjärtat slår."

• skruttan85

ok. hmm intressant. skriv gärna sen och berätta hur man gör ett sånt, om de är på magen eller som ett vaginalt.

Svar på tråden Någon som vet något om viabelt ultraljud?