• joasia

Förlossningsrädda i Stockholm, vilket MVC/aurora/BB har vi bra erfarenheter av?

hej,
    jag var livradd hela förra graviditen och då vi bytte MVC i kring v18 så fick jag ingen remiss till aurora (skulle fatt tid ungefär två veckor efter beräknad förlossning, och då har man ju jättemycket nytta av det, haha). Min BM var jättesnäll och tog med mig till förlossningen så jag fick titta och vi fick skriva special förlossningsplan tillsammans med läkare.
    Men när allt kom till kritan, så tror jag att ingen läste vår plan och allt som jag varit livrädd för hände och mer därtill... allt slutade med akut kejsarsnitt. Jag mådde psykiskt jättedåligt efteråt och tom nu nio månader senare när jag och min man åker förbi SÖS så får vi båda magknip och mår dåligt...
    Nu är det så att vi vill gärna ha ett till barn snart och vi har börjat försöka - vilket är så underbart! Men rädslan smyger sig på och jag blir gråtfärdig då jag tänker på en kommande förlossning.

Ni som har bra erfarenheter - var har ni fått bra hjälp och stöd?
    Jag känner mig verkligen desperat... vill så gärna ha en bebis till men är så rädd att vara med om samma sak igen...

• Svar på tråden Förlossningsrädda i Stockholm, vilket MVC/aurora/BB har vi bra erfarenheter av?
  • joasia

ingen med bra erfarenheter alls?

• Skogsbloss

Jodå!
    Vad tråkigt att höra att du fick en sådan negativ förlossningsupplevelse. Jag kände samma sak för Danderyds sjukhus när jag hade fött första barnet - det var jobbigt bara att åka förbi på motorvägen utanför.

När jag var gravid med andra valde jag trots det Prima Liv MVC på DS. Det var läskigt att vara där men det hjälpte lite bara att göra lite kul saker på det sjukhuset, som att lyssna på hjärtljud och så. Jag fick en jättebra BM där som tyvärr jobbar någon annan stans nu (SöS tror jag).

Gick på Aurora och fick superbra hjälp där. Jobbade mycket själv också med bearbetningen.

Hade sedan förmånen att få en mycket positiv andra förlossning, även om den var dramatisk på sitt sätt. Men viktigast av allt var att det var en positiv upplevelse.

Du gör rätt som är beredd att ta itu med din rädsla. Det finns hjälp att få. Stort lycka till!

• joasia

gick du pa primaliv aven under forsta graviditeten? starkt av dig att ga dit aven en andra gang - jag kanner verkligen att jag inte vill till samma stalle denna gang... Vill borja pa en ny kula - sa att saga, dar jag inte har nagra negativa kanslor fran borjan.

Skont att hora att du fick bra hjalp pa Aurora - jag hoppas verkligen att de kan hjalpa aven mig. hur arbetade du sjalv med bearbetningen - fick du lara dig nagra bra tekniker att bearbeta radsla?

Underbart att du fick vara med om en positiv forlossning andra gangen

• Skogsbloss

Hej, nej jag gick på Munkbrons MVC första gången (heter typ barnmorskorna i Gamla Stan nu).

Att komma tillbaka till DS var en slags bearbetning för mig. Jag kan inte förklara varför men det var viktigt att komma tillbaka dit.

Aurora hjälpte bl.a. för att BM där fick mig att se sådant som var bra med min första förlossning och hon byggde upp mitt förlossnings-självförtroende jättemycket och hjälpte mig att inte känna mig så värdelös som jag gjorde efter första förlossningen. Hon lyssnade verkligen på mig och vi skrev tillsammans in i min journal hur jag ville bli hjälpt och bemött under den kommande förlossningen. Jag fick även inskrivet i journalen att jag inte skulle hänvisas till ett annat sjukhus och det var mycket viktigt för mig. Personalen under min andra förlossning läste verkligen journalen och gjorde som jag ville. Jag blev verkligen tagen på allvar och det var superbra.

Sedan gick jag och maken en profylaxkurs också. Där hade jag mycket hjälp av den mentala träningen med målbild osv. Jag jobbade också mycket med att föreställa mig en positiv förlossning. Sista veckorna övade jag profylaxandning varje dag. Och varje kväll innan jag skulle somna låg jag och visualiserade en positiv förlossning, tänkte mig hur jag fick värkar osv och jag då kände mig trygg och det gick bra m.m. Jag tror att det hjälpte mig att verkligen känna mig trygg när förlossningen startade på allvar.

Och vi tog med en doula på förlossningen också, det var väldigt bra.

• stinagreta

Ja går hos barnmorskorna gamla stan och har blivit helt fantastiskt bemött. Jag är livrädd och ser snitt som min enda utväg. Vi pratade om detta nästan hela första besöket (hon pratade, jag hulkade) och hon sa att jag kommer få all hjälp som finns och känner jag lika dant på slutet så FÅR jag snitt. Så skönt att veta! Nu i v 21 har hon skickat remiss till samtal på SöS (pysykosocial enheten tror jag det heter, det är de som bestämmer om man får snitt sen) och jag förbereder mig samtidigt mentalt på förlossning - så finns båda vägarna liksom öppna. Jag har blivit rekommenderat boken "innan du föder" som handlar om hur man håller sig lugn och trygg, typ. Sen ska jag gå profylaxkurs som också är bra för detta. Jag tror ju det blir snitt ändå, men jag får verkligen bra hjälp!

• joasia

va skont att du far bra hjalp... Vet du om man hamnar automatiskt hos SoS om man gar hos barnmorskorna gamla stan? Vi fodde pa SoS forra gangen och vill verkligen inte tillbaka dit.

• stinagreta

Jag hör dit eftersom jag bor på söder, så jag hamnar där om det blir snitt. Vet inte hur/om det går att påverka, men det tycker jag att det borde. Om man ska föda vaginalt blir man erbjuden att föda på bb stockholm - som tydligen (förutom att vara en trevlig miljö) är jättebra för förlossningsrädda. Jag har en plats bokad där redan, utifall jag vill föda "vanligt".

Svar på tråden Förlossningsrädda i Stockholm, vilket MVC/aurora/BB har vi bra erfarenheter av?