• MariaJL

Vad kan man göra när ens hund blivit ihjälbiten av en annan hund, och det var 2a gången den hunden bet ihjäl en hund?

Och ägaren till den hunden tar inge ansvar att ha munkorg på honom, fast att han är så aggresiv. Den hunden anfaller utan att bli provocerad. Den slet sig från henne när han såg våran hund och attackerade, vägrade släppa och skakade honom som en trasa. Och de på djursjukhuset kunde inte operera honom för att det var för illa. Han hade blivit biten rakt in och fått inreblödningar. Vad kan man göra, vi polisanmälde henne, men eftersom förra hundägarna till den andra hunden som dog inte hade polisanmält det så kunde polien inte göra nåt. Det finns ju en ny lag, men den verkar inte gälla alls.

• Svar på tråden Vad kan man göra när ens hund blivit ihjälbiten av en annan hund, och det var 2a gången den hunden bet ihjäl en hund?
  • Annsofiefi

Kan ni inte försöka få kontakt med ägaren till den andra hunden? Så kanske ni kan göra detta tillsammans. De har kanske kommit över den första chocken nu och kan tänka sig att anmäla. Det är så fruktansvärt att inte folk kan ta ansvar för sina hundar!
    Beklagar verkligen det som hönt er hund och er!!

• Carisma95

Va? Så en hund måste attackerat TVÅ gånger för att polisen ska kunna göra nåt? Det var det dummaste jag har hört!
    Nu kan jag tyvärr inte hjälpa dig med några konkreta råd, men hoppas någon vet exakt hur du ska gå tillväga.

• Prinsessan Leia

hmm låter knepigt, en hund bet ihjäl vår kanin o vi kollade upp detta. hade vi valt att anmäla så hade de fått avliva hunden

• kitto

Enligt den nya lagen ska polisen omhänderta hundar som anfallit och bitit andra hundar. Gör en polisanmälan genast så att det inte händer igen....

• DalaPetra

Polisen har fått mer muskler att ta i med ja men ALLA MÅSTE ANMÄLA händelser! jag kan inte fatta hur det kan vara så svårt att förstå (menar den tidigare hunden som dog och ägarna, inte dig MariaJL)

Kan det vara så att hunden är belagd med munkorg (men ägaren skiter i det) så har ju Polisen agerat efter nya lagen.
    De har fortfarande begränsningar men lite mer muskler iaf.

Beklagar sorgen för Er hund. RIP lille vän.

• DalaPetra

Prinsessan Leia: oj det låter oxå knepigt. För det har inte jag hört talas om att det blir sådär tvärt avlivning för en ihjälbiten klanin, katt, marsvin etc. Vad var det för omständigheter där med själva händelsen?

• Cubix
    MariaJL skrev 2008-11-05 13:23:37 följande:
    Och ägaren till den hunden tar inge ansvar att ha munkorg på honom, fast att han är så aggresiv. Den hunden anfaller utan att bli provocerad. Den slet sig från henne när han såg våran hund och attackerade, vägrade släppa och skakade honom som en trasa. Och de på djursjukhuset kunde inte operera honom för att det var för illa. Han hade blivit biten rakt in och fått inreblödningar. Vad kan man göra, vi polisanmälde henne, men eftersom förra hundägarna till den andra hunden som dog inte hade polisanmält det så kunde polien inte göra nåt. Det finns ju en ny lag, men den verkar inte gälla alls.
    borde inte polisen ta tag i DIN anmälan varesig den förra ägaren anmält eller inte. om en hund gör sådär oprovoserat och det går så illa som i ditt fall (beklagar) =( Så borde polisen ta tag i detta, göra en utredning och eventuellt kräva munkorg på hunden nrä den är ute.
  • emeliasmamma

Ring polisen igen! De ska ta tag i sådant. Nästa gång kan det vara ett barn!!! Hota med att gå högre om de inte tar dig på allvar. Här hemma var det en hund som attackerade en annan och den var tvungen att använda munkorg när de var ute och koppeltvång. De flög sen helt oprovocerat på vår hund varav jag anmälde. De tog upp anmälan men det blev inget av det. Det visade sig att polisen aldrig registrerade min anmälan! Men man ska alltid anmäla ändå, och trycka på att det inte bara är att vifta förbi.
    Om inte annat kan du stämma hundägaren för veträkning och förlust av din hund.

• Zaria

För oss hände det inte ett jota när vår hund blev ihjälbiten,och detta var inte första hunden de attackerande hunden bet ihjäl.

• GälskarG

Gå in och polisanmäl igen å hoppas på att du får en trevligare polis den här gången.

• DalaPetra

and here we go again, "nästa gång kan det vara ett barn" det är ett JÄVLA stort steg och skillnad från hund biter hund till hund biter barn....

• Carisma95
    DalaPetra skrev 2008-11-05 19:45:45 följande:
    and here we go again, "nästa gång kan det vara ett barn" det är ett JÄVLA stort steg och skillnad från hund biter hund till hund biter barn....
    Varför är det ett stort steg? Kan den attackera hundar oprovocerat, varför skulle det inte kunna hända med andra (barn, katter, vuxna människor) osv..?
  • Myror i brallan

I sverige gäller strikt hundägaransvar och det betyder att du alltid är skyldig som hundägare till du kunnat bevisat motsatsen... Det gäller även om du har hunden kopplad!

Polisanmälan är såklart det enda rätta och de som äger den aggressiva hunden skall använda munkorg eller ta bort hunden... De ska dessutom ersätta er för er förlust...
    De kan du anmäla till kronofogden... där måste de också bevisa sin oskuld annars är det bara att betala!

Blir så förbannad när jag läser om sånt här.... onödigt!!!

• skåne tjej
    Prinsessan Leia skrev 2008-11-05 13:29:58 följande:
    hmm låter knepigt, en hund bet ihjäl vår kanin o vi kollade upp detta. hade vi valt att anmäla så hade de fått avliva hunden
    Riktigt så enkelt är det inte att man blir tvungen att avliva sin hund för att den t.ex. bitit ihjäl en kanin. alla sådana här situationer prövas från fall till fall.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • DalaPetra

Carisma: de flesta hundar ser en jävla stor skillnad på ett barn och en annan hund när det gäller att attackera. Även om en hund är extremt aggressiv mot andra hundar kan den vara världens underbaraste med barn och människor öht.

Den här händelsen TS har varit med om är hemskt, det finns inte ord nog och något måste göras åt denna hund som attackerar andra hundar och faktiskt dödar. Om den nu dödar med meningen eller inte måste utredas och då kan man nog fatta ett ganska snabbt beslut om den hunden ska få leva vidare. En hund kan faktiskt döda utan att mena det och jag skulle vilja påstå att det oftast gäller stora hundar som blir arga på mindre och av misstag tar i för hårt när de egentligen menar något annat.

Men det jag reagerar på är att man säger att nästa gång kan det vara ett barn. Det ÄR SÅ FEL att göra sådana uttalanden. En hund kan vara enormt aggressiv mot andra hundar men vara helt underbar med barn och människor öht. Kommer däremot ett barn emellan i ett HUNDSLAGSMÅL kan det blir skador, oftast skulle jag vilja påstå av misstag från hundens sida. Just för att det var ett hundslagsmål och barnet inte var målet men kom emellan. Hundars beteende och drifter är mycket djupare och outredda än vad vi människor någonsin kommer att ha kunskap om. MEN... en vanlig normal hund biter inte barn med mening, undantagen är sjuka hundar och andra hundar med tex aggressivitet.

Nu ska jag inte förstöra tråden mer.
    Det viktiga är att förmedla till "offer" att ANMÄL!!! ANMÄL! ANMÄL! Genom att anmäla ger ni polisen muskler att agera med.

• Carisma95
    PetraE:
    Självklart är det så (att de inte behöver vara aggressiva mot barn/människor). Men vad är det som säger att det alltid är så...? Det kan ju vara så, det vet vi ju inte i detta fallet.
Svar på tråden Vad kan man göra när ens hund blivit ihjälbiten av en annan hund, och det var 2a gången den hunden bet ihjäl en hund?