Kopierar ett inlägg jag skrev tidigare idag, men det skulle passa för dig med!
Coq-au-vin har jag lyckats imponera med flera ggr. Smakar mer avancerat än det är, och alla brukar berömma maten när jag bjuder på detta. Jag brukar förenkla och använda kycklingfilé i st f hel kyckling. Här kommer ett höftat recept (det är _smaka av_ som gäller!)
4 pers (ungefär)
ca 500 g kycklingfilé, delas i bitar (ej för små)
en par hg färska champinjoner, skivas eller skärs i fjärdedelar beroende på storlek
lök - helst små steklökar, men billigare blir vanlig gul lök - i så fall klyftad
smör till stekning
1 pkt bacon i tärningar
1 tärning höns-/kycklingbuljong
3-5 dl rödvin
vatten
7-10 vitlöksklyftor, beroende på storlek (ja, du läste rätt! )
Örtkrydda/-or du gillar, helst färsk, men torkad funkar, tex timjan, rosmarin etc
lite maizena eller vetemjöl till redning
Stek kyckling, svamp och lök i omgångar i smöret och lägg i en stor gryta. Tillsätt bacon, pressad vitlök, buljong, vin och vatten så att det nästan täcker (mer vin = mindre vatten - godast blir mer vin och mindre vatten... alkoholen kokar ju bort, så man blir inte full av maten ) Tillsätt örter och koka minst 30 min. Smaka av, tillsätt salt och peppar tills det är gott. När ni ska äta värmer du på och reder av lite med maizena eller vetemjöl utrört i lite vatten. OBS! Såsen ska inte vara tjock, mer som en redd soppa!
Perfekt att göra dagen innan eftersom den blir godare av att dra i kyl någon dag! Servera med sallad och gärna varm baguette. Ris eller potatis till gör rätten ännu drygare.
Festligt för billig peng, och så enkelt!