• Aquavit

Snabb/förberedd bjudmat på fredag

Jag ska ha några jobbarkompisar över på middag på fredag direkt efter jobbet och har inspirationsstillestånd.

Jag behöver tips på mat som är god och i alla fall lite festlig och antingen går väldigt snabbt att göra på fredag medan jobbarkompisarna är där, alternativt som går bra att förbereda och bara fixa till det sista eller värma på fredagen.

Har funderat på paj, men även den inspirationen är borta, så jag tar gärna emot era bästa pajrecept men väldigt gärna även förslag på annat än paj!

• Svar på tråden Snabb/förberedd bjudmat på fredag
  • mosterYster

Kopierar ett inlägg jag skrev tidigare idag, men det skulle passa för dig med!

Coq-au-vin har jag lyckats imponera med flera ggr. Smakar mer avancerat än det är, och alla brukar berömma maten när jag bjuder på detta. Jag brukar förenkla och använda kycklingfilé i st f hel kyckling. Här kommer ett höftat recept (det är _smaka av_ som gäller!)

4 pers (ungefär)

ca 500 g kycklingfilé, delas i bitar (ej för små)
    en par hg färska champinjoner, skivas eller skärs i fjärdedelar beroende på storlek
    lök - helst små steklökar, men billigare blir vanlig gul lök - i så fall klyftad
    smör till stekning
    1 pkt bacon i tärningar
    1 tärning höns-/kycklingbuljong
    3-5 dl rödvin
    vatten
    7-10 vitlöksklyftor, beroende på storlek (ja, du läste rätt! )
    Örtkrydda/-or du gillar, helst färsk, men torkad funkar, tex timjan, rosmarin etc
    lite maizena eller vetemjöl till redning

Stek kyckling, svamp och lök i omgångar i smöret och lägg i en stor gryta. Tillsätt bacon, pressad vitlök, buljong, vin och vatten så att det nästan täcker (mer vin = mindre vatten - godast blir mer vin och mindre vatten... alkoholen kokar ju bort, så man blir inte full av maten ) Tillsätt örter och koka minst 30 min. Smaka av, tillsätt salt och peppar tills det är gott. När ni ska äta värmer du på och reder av lite med maizena eller vetemjöl utrört i lite vatten. OBS! Såsen ska inte vara tjock, mer som en redd soppa!

Perfekt att göra dagen innan eftersom den blir godare av att dra i kyl någon dag! Servera med sallad och gärna varm baguette. Ris eller potatis till gör rätten ännu drygare.

Festligt för billig peng, och så enkelt!

• mosterYster

De flesta grytor blir ju bara bättre av att stå i kylskåpet över natten. Lasagne borde också funka, liksom mousakka och andra typer av gratängrätter. Personligen gillar jag inte pasta, men det är ju iaf snabblagat och Såsen kan du svänga ihop dagen innan (samma princip som grytor, blir godare av att stå och dra). Tex lax- och spenatsås, gorgonzolasås, skaldjurssås med kräftstjärtar, musslor och räkor (den sistnämnda bör du iofs göra precis före servering, annars blir skaldjuren troligtvis sega).

Sallad gör du i ordning medan maten värms upp/pastan kokar.

• Aquavit

Jo, jag har faktiskt funderat på någon typ av gryta, det är ingen dum idé alls. Och kyckling är ju ändå bra, det behöver ju inte stå och puttra i flera timmar för att bli mört...

Jag gillar pasta mycket, men jag tror att de flesta äter det ganska mycket ändå, och det kan kännas något mindre festligt. Skulle vara någon typ av cannelloni kanske som man kan förbereda dagen innan... om man köper färska lasagneplattor och gör rullar borde de ju kunna stå utan att sogga till sig alltför mycket till dagen efter... eller?

• mosterYster

Ja, Coq-au-vin har alltid framkallat suckar av välbehag när jag bjudit på det. Konstigt, för det är ju både enkelt och billigt! Varför lagar folk inte det själva, hemma?

Tipsade även i förra tråden om att ha cornichons och syltlökar vid sidan av, samt FICK tipset att smaksätta med worchestersås (låter mumma).

Egentligen tror jag inte jättemycket på pasta, men det verkar vara något alla ska bjuda på, jämt. Det värsta jag vet är att vara på en lite formellare middag och få upplagd huvudrätt - så är det en pastarätt med allt hopblandat, så man inte ens kan peta i sig köttet eller såsen. Hände mig hos makens chef... Pinsamt! Jag äter verkligen inte pasta, klarar inte konsistensen - men då var det bara att tänka på något annat och försöka få i sig så mkt som möjligt av (den lyckligtvis ganska lilla) portionen...

• mosterYster

... för att inte tala om pastasallad! KALL pasta, uäääää

• Aquavit

Det blir bra, vi kör på gryta! Ska iväg och handla nu efter jobbet, så skönt att ha det avklarat!

Ja, det måste vara jobbigt att inte äta sånt som de flesta inte ens reflekterar över att nån kan tycka illa om...det som jag ogillar är i alla fall inte så ovanligt, typ musslor, oliver och lite annat, och det är ju dessutom oftast rätt enkelt att peta åt sidan....

• mosterYster

Vad blir det för gryta?

Märks det att jag börjar bli hungrig nu???

• Aquavit

Jag kör nog på ditt förslag med kyckling och rödvin, det är ju så gott. Det var länge sen faktiskt, jag brukar göra min kycklinggryta med krossade tomater, och så massor med vitlök precis som din variant. Så brukar jag ta i bacon eller kryddkorv för god smak, och sen beror det lite på vad man har hemma, svamp, lök, kanske någon rotfrukt i småbitar.

Men som sagt, nu blev jag sugen på rödvinsgrytan... gravid som jag är och allt
    Också jättehungrig!!

Annars brukar jag göra älggryta på kokkött med ben då maken är jägare och vi har en del sånt i fryen. Liknande recept, rödvin och buljong och bacon och vad man har hemma i form av svamp, lök och rotfrukter. Så ner med hela köttbiten där den får puttra i några timmar. Plockar upp den och skär upp köttet i mindre grytbitar, slänger benet och stoppar tillbaka köttet i grytan som jag reder lite. Supergott!!

Svar på tråden Snabb/förberedd bjudmat på fredag