• Anonym

kan hjärtat stanna och sen starta?

Satt och åt på jobbet. Helt plötsligt känner jag en olustig känsla i bröstet och hjärtat slår dubbelslag/konstigt och svagt (känns det som), blir helt varm och får panik, blir yr och hjärtat bultar sedan på utav bara helvete och pulsen slår rekordfort.

Är ju undersökt (frisk och kry)och satt inte och oroade mej när detta inträffade.

Andra gången nu. Vad kan det vara? Är AS SKRAJ!!!
    Panikångest? Njaaa????? Jag får ju panik för att hjärtat slår konstigt.

• Svar på tråden kan hjärtat stanna och sen starta?
  • Anonym

ni som lider av extraslag,
    hur känns dom?

för mina brukar kännas. dock kännde jag inte av det här som jag brukar känna av dem.

• Sikus

Antingen panikångest eller så har du förmaksflimmer eller extraslag bara. Extraslag är mkt vanligt och ofarligt. gå till doktorn och beskriv dina symtom så får de ta ett EKG och se att allt är normalt.

• Anonym

Min syster har extraslag. Det är jättejobbigt för henne för det händer ofta på jobbet eller när hon ligger och ska sova. Hon kan så klart inte sova då. Hon har försökt få hjälp jättelänge men alla säger att det inte finns något att göra. Vi hoppas ju naturligtvis att det inte är något allvarligare än så, men hon lider verkligen av det.

• Solskensmor

Så känns det för mig, jag har en släng av magkatarr. Jag trodde också att det var hjärtklappning, men efter en del tester och uteslutningsmetoder så har det framkommit att det är magsyra som orsakar så det känns som hjärtklappning, inget farligt men väldigt obehagligt...

• Anonym

Jag lider också av det här. Man blir verkligen deprimerad eftersom det påverkar ALLTING.

nu talar ju allt för att det var ett par extraslag som triggade igång oron som blev till en panikattack MEN, jag kan fortfarande inte släppa att det känndes som hjärtat höll på att sluta slå för gott. var en väldigt olustig känsla i kroppen som jag fått en gång förut.

jag är 19 år och har en vilopuls på 44. tagit 5 EKG och ultraljud och tränat hela livet. inga hjärtsjukdomar i släkten. har mycket problem med ångest/hypokondri dock.

• Muchi83

Jag har också det där ibland. Dom säger att så länge det inte kommer hela tiden så är det ofarligt. Men klart läskigt jag vet.

• Anonym (A4)

Haft så där i perioder i över 20 års tid.Skitjobbigt och skrämmande....hjärtat hoppar över ett eller flera slag och sätter liksom plötsligt igång igen och då bankar det till rejält i bröstet.

Men på ett sätt har jag blivit van så jag försöker att inte få dödsångest när det händer, för då skenar hjärtat ännu mer.
    Så brukar jag också tänka ibland att okej då om hjärtat stannar, då var det väl min tur nu då och dessutom slipper jag plågas för det går säkert fort att dö så:O)

Det är ångest, stress och även båda sakerna samtidigt som gör hjärtat oroligt, i alla fall för min del.
    Men det är ofarligt, men mycket skrämmande!

• Anonym
    Muchi83 skrev 2008-11-05 16:00:20 följande:
    Jag har också det där ibland. Dom säger att så länge det inte kommer hela tiden så är det ofarligt. Men klart läskigt jag vet.
    Hur menar du?? hur ter det sig för dig?
  • Eisa

Extraslag kan kännas olika från gång till gång. Låter som att du kanske fick 2-3 extraslag på rad TS. Då känns det lite läskigare.

• Anonym

Eisa: Okej... dom gångerna jag har haft 2-3 extraslag har jag ju kännt av dom tydligt.
    Det gjorde jag inte den här gången, och inte heller gången innan den här. Tror du verkligen att det var extraslag?

Ytterst diskreta men ack så märkbara isåfall!!
    :'(

• Muchi83
    Svar på #8
    Det typ som stannar i typ en sekund och sen så tokdundrar det på och man får som en ångest. Usch.
    Anonym skrev 2008-11-05 16:01:26 följande:
    Hur menar du?? hur ter det sig för dig?
  • Anonym

Orolig som jag är har jag självdiagnostiserat mig med att det INTE var extraslag den här gången. Vad det var vet jag inte men det var så jävla otäckt att att jag nästan ville dö.

Sen så drar jag och gör ett EKG om en vecka och allt är OK, sen så kommer det igen. Vilken jävla cirkel alltså.
    Tappar ork, lust och allting pga. det här.

• Muchi83

Jag gjorde också ekg och inget fel på mig. Men det skadar aldrig att dubbelkolla =9

• Anonym

Alltså jag kan inte släppa att det verkligen inte känndes som extraslag. Känndes helt konstigt.

Kommer inte våga träna nåt mer :S

• Muchi83
    Svar på #14
    Gå och kolla med en läkare tycker jag. Du ska ju inte stanna ditt liv helt för en sån sak.
    Anonym skrev 2008-11-05 17:48:50 följande:
    Alltså jag kan inte släppa att det verkligen inte känndes som extraslag. Känndes helt konstigt. Kommer inte våga träna nåt mer :S
  • Rosenöga

Så gott som alla människor har extraslag ibland. Om man är stressad eller druckit mycket kaffe eller cocacola brukar det bli mer pga koffeinet.

När man lagt sig på kvällen eller sitter stilla känner man av det, men extraslagen kan finnas då och då hela dagen. Men man märker det inte när man är i full fart.

Extraslag när man är i vila brukar vara normalt och inte farligt på något sätt. Då beror de inte på att man anstränger hjärtat utan kommer ändå.

Att det känns som att hjärtat rusar efteråt beror nog på att det kompenserar för extraslagen som kanske inte var lika effektiva som när det slår i vanlig jämn takt.

• Anonym

Men kan extraslag verkligen vara så olika varann?

• Anonym

Fick ett extraslag nyss och så var känndes det inte på jobbet idag.
    fan jag vet inte vad som är fel :'(

• Rosenöga

Kanske var det som någon sa tidigare här att det blev ett par på rad. Det kan kännas som att man vill hosta, man gör ofta ett hostande. Att hjärtat rusade sedan kan även bero på att du blev rädd av dubbelslaget som du upplevde. Man får panikkänslor när man blir riktigt rädd.

Helt säkert har inte hjärtat stannat och gått igång igen. Skulle hjärtat stanna tuppar man av. Man kan svimma då trycket blir för lågt men du har inte svimmat så trycket kan inte varit mycket lågt pga detta. Du säger inte ens att du blev yr.

Har du inte symtom som bröstsmärtor eller blir mycket andfådd utan att du anstränger dig nämnvärt, så tycker jag inte du ska vara orolig. Kolla med läkare men oroa dig inte. För det allra mesta är detta vanligt och oskyldigt.

Svar på tråden kan hjärtat stanna och sen starta?