• LadyInRed

2-åring med ont i benet/benen...

Min dotter på 2 1/2 har en period nu klagat flera gånger om dagen på att hon har ont i benet eller benen.

Det är så svårt att veta vad hon menar tycker jag. Hon säger att det gör ont i hela benet. Ibland t.o.m gråter och halvt haltar hon. Men ibland är det "Jag vill inte äta upp min mat- / Jag vill ha tutten för jag har ont i benen", vilket kan kännas som bara en ursäkt för att få som hon vill. Men samtidigt börjar jag känna mig orolig för det har varit så länge nu.

Var till VC med henne av annan anledning och tog då upp benvärken, men fick inget svar vad det kan vara. Kan det vara bara växtvärk? Finns det fler som klagar på detta? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 2-åring med ont i benet/benen...
  • Dax för syskon

En varm vetekudde eller värmedyna på det onda benet. Tycker oxå att det låter som växtvärk.

• LadyInRed

Kan tillägga att hon haft hög feber för några dagar sedan och därför fick ipren/alvedon men klagade ändå på ont i benet.

Kan prova med vetekudde och se om det hjälper.

Fler tips?

• Pingulina

Nellie klagar också ofta på ont i benen, vi brukar massera och tydligen hjälper det för hon har börjat be oss massera benen när hon har ont. Oftast säger hon att det är i knät som det gör mest ont men jag vet inte. Nångång har vi gett alvedon till natten när hon har haft jätteont på kvällen och varit ledsen.

Jag tror att det är växtvärk och jag rekommenderar värme (typ sova med hel pyjamas och strumpor), lätt massage och alvedon vid behov.

• sleepygrodis

Min dotter som är två år klagar också på att hon har ont i benen och jag gissar att det är växtvärk. Hon tycker att det blir bättre om hon ligger ner med benen på några kuddar och att man masserar lite. Det verkar mest vara vaderna som gör ont på henne.

• PrinsArthur

Min son på 2,5 år har vaknat ledsen på natten några ggr o sagt att han har ont i knät,sedan har han sagt att han har ont i benet.
    Jag ringde bvc o tog även upp det på barnmott när jag var på astmakontroll med honom,de sa att det kan vara växtvärk,hon förklarade att det blir som kramp.
    De gånger det har hänt efter det har vi gett ipren o massage,det hjälper.

• swala

Min 2,5 åring har haft två perioder med hälta och hade då även feber den första gången. Den andra gången haltade han bara lite och hade ingen feber. Hade höftledsinflammation båda gångerna. Inget farligt, kommer ofta i samband med förkylning. Förkyld höftled.... Går över av sig själv, ska vila och inte springa eller klättra för mkt.

Svar på tråden 2-åring med ont i benet/benen...