• Anna7

Någon annan som har/haft en cysta på äggstockarna?

Fick reda på en vecka efter vårt missfall att jag hade en cysta på höger äggstock som var ca. 5 cm i diameter. Är lite orolig att det fortfarande ska vara kvar när jag ska på återbesök om 1 1/2 vecka. Någon som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Hemskt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Någon annan som har/haft en cysta på äggstockarna?
  • Chloe

Jag hade en cysta som sprack...Visste inte om den förrän jag fick fruktansvärt ont i magen, så ont att jag bara låg o grät. Min man förde in mig till kk där de konstaterade att det var en sprucken cysta. Hemskt ont gjorde det. Men, det är bara om cystan spricker som det gör ont. Den kan också skrumpna bort, känns ingenting eller så tar de bort den med en enkel operation ( inget farligt!)

Det är ju bra att du ska på återbesök om 1 1/2 vecka så kan du fråga allt du undrar o så kan de säga vad de tänker göra åt cystan-om de tänker göra något.

Har också hört att missfall inte behöver bero på cystan...men är inte säker. Är också en sån som har genomgått missfall. Så jag beklagar verkligen!

Stor kram

• Ida 3

Jag hade 5 st cystor på äggstockarna totalt dessa fick jag operera bort. De var ofarliga som tur var men jag hade riktigt ont innan i magen och åkte in akut på natten. Blev inlagd direkt och opererad dagen efter. Jag har haft stora problem att bli gravid och har jag blivit det har det lett till missfall både innan och efteråt. Men jag fick hjälp med detta för ca 1 år sedan. Då jag fick äta medecin och nu är jag i 7 månaden. Så du ska inte vara orolig. Det är inte alla som fått dessa problem efter cystor. ville mest dela med mig om mina upplevelser. Hoppas att det löser sig för dig!!!!
    Kram Ida

• Naijna

Hej jag har haft en som var 6 cm. När jag kollade hos gyn så sa de att den såg helt ofarlig ut och därför väntade vi. Den sprack av sig själv = ONT! Men jag är glad att de inte behövde gå in med nå instrument....åkte tillbaka på återkoll och då var den helt borta, däremot fick jag kolla med jämna mellanrum ofta halvåret efter så att det inte kommit en ny!

Lycka till den är säkert borta!

• Sammie

Vart gör det ont innan den spricker. Är det i äggstockarna ,eller vart? Sammie

• Naijna

Ja det är det ju, för mig kändes det som en hemsk huggande mensvärk från magen och hela vägen ner till benen.
    Se till att få någon form av smärtlindring...

• Ida 3

Jag hade riktigt ont i magen och kunde inte stå rakt upp utan fick gå hukande och det kändes långt ut i ryggen också

• Anna7

Hej!
    Försöker tänka tillbaks om jag har haft någon "mensvärks-liknande-värk" (förutom den riktiga mensvärken jag haft några dagar) och kan inte direkt minnas att jag haft det. Förhoppningsvis har den gått tillbaks eller i värsta fall är den kvar. Nästa vecka får vi reda på det. Försöker att inte tänka på det men ju närmre dagen D jag kommer desto mer tänker jag på det.....

• Sonora

Här är en till som har cystor, brukar få ont i äggledarna när jag har ägglossning.... Väldigt vanligt sa min svärmor som är bm.

• Sonora

Jo, glömde tala om att det känns liknande som mensvärk.

• jossan78

Hej Anna7

Jag är i nästan samma sits som du! Jag har också en cysta påäggstocken. Fick veta det förra veckan. Jag ska till min läkare nästa vecka och titta hur den ser ut. Om den inte minskat/försvunnit så ska jag operera mig på onsdag. Jag är precis som du jätteorolig!
    Ska du också opereras? Håller tummarna för att vi båda ska friskna till snart!!

Krma på er!

Svar på tråden Någon annan som har/haft en cysta på äggstockarna?