• Medsyster

Älska-Tycka jättemycket om. Samma betydelse?

Behöver era tankar...

Sällskapat med en kille som jag verkligen älskar sååå mycket! Vi säger ofta till varandra att vi "tycker om" den andra. Vilket känns bra! Men ibland känner jag för att säga att jag "älskar honom" till honom. Vilket jag gör! Han är jättegullig mot mig och bjuder mig på middagar, lagar mat till mig, köper små presenter, massage osv.Vi har varit tillsammans i snart 1 1/2 år nu.

Jag har gett honom rosor flera gånger för att jag vill och känner för det! Har varit tillfällen då det varit naturligt för mig. Men jag har aldrig fått en ros av honom...Han har heller aldrig sagt att han "älskar mig"...Han säger ofta att han tycker om mig, tycker jättemycket om mig...Ibland kan han svara så tillbaka så då jag sagt att jag "älskar honom".

Det känns viktigt för mig att veta om han verkligen "älskar mig". Om han gör det..varför vågar han inte säga det??? Samtidigt vill jag ju inte "pressa" honom då allting kan bli fel om vi gör det till en "stor grej"...Jag känner oerhörd kärlek från och till honom. Men jag kan inte sluta tänka på detta.....Analyserar jag "sönder" mig till ingen nytta?? Någon som har lite tankar kring detta?

Tack snälla!

Kramar

• Svar på tråden Älska-Tycka jättemycket om. Samma betydelse?
  • Pumpan81

tror inte ordet tycker jätte mycket om har samma betydelse men däremot tror jag itne det ligger så långt ifrån, men eftersom ni varit tillsammans så länge skulle iaf jag fråga honom om han inte älskade mig för jag hade gått på väggarna om han inte sagt det till mig på så långt tid men det är iaf mina åsikter

• Medsyster

Ja, tack! jag "kättrar inombord" på väggaran...men inte vill inte "fördärva" något om att "tvinga" honom att säga det...Men visst blir man osäker ...

• Pumpan81

tycker nog inte att du tvingar honom att säga det om du frågar hur han verkligen känner för dig

• immali

Jag vet att det är svårt att ha tålamod när man så gärna vill ha bekräftelse på vad killen egentligen känner. Jag tror att det tyvärr inte kommer att komma ett "jag älskar dig" från honom förräns han är mogen för det. Om det är så att det dröjer för att han är för blyg/ovan att uttrycka sina känslor eller för att han helt enkelt inte är "där" än spelar nog ingen roll, det är inget någon annan kan mana fram.

Det är nog så som du själv säger, att det kan bli helt fel ifall du frågar honom och gör en grej av det... Många killar har jääättesvårt för att säga de tre magiska orden, men när de väl kommer är de väl värda att vänta på!

Det verkar ju som att ni har ett gott förhållande rikt på romantik och ömhetsbetygelser. Det där med att köpa rosor kanske bara inte är hans grej, små presenter och massage låter ju inte helt illa det heller?

• Medsyster

Tack tjejer! Glad att ni vill "bolla" det med mig! Betyder mycket!

• Flox

Jag känner inte att det har samma betydelse, och jag vet precis hur du känner det, för min sambo var precis likadan, om än lite mer återhållsam även med att säga att han tyckte jättemycket om mig. Tänkte jättemycket och länge på att jag verkligen ville säga det till honom och var på väg så många gånger, men eftersom han var så återhållsam så kom jag mig aldrig för. Först efter drygt ett år slapp det ur mig en kväll på fyllan, bara för att jag tänkt så mycket på det, analyserat hit och dit (precis som du) och trissat upp det så grymt mycket. Likadant blev det andra gången och mig veterligen fick jag inget svar alls på detta, minns ju dock det hela aningen suddigt...

Till slut när jag sagt att jag älskade honom för tredje och fjärde gången och dessa gånger helt nykter och allvarlig och inte fått något svar alls (han sade inte att han tyckte om mig som svar, utan ignorerade mig bara och började praktiskt taget bara att prata om vädret) var jag för min egen skull tvungen att ifrågasätta det faktum att han inte svarade eller ens bekräftade. Det hela blev ett ganska jobbigt samtal, tror vi grät en skvätt båda två, men hur som helst så älskade han mig otroligt mycket, han var bara så rädd för att uttrycka det, för han vågade väl inte till 100 % tro att jag ville leva med honom, han var rädd för att bli sårad helt enkelt. Första gången han spontant efter detta sade att han älskade mig kommer jag nog aldrig att glömma, vilken känsla!

Så mitt tips till dig, är att även om det känns jobbigt och man inte vill tvinga fram det, så kan det, för din egen skull, vara dags att ventilera det ändå. Du behöver ju inte anklaga honom, utan utgå från dig själv och berätta hur jobbigt det känns när du inte får bekräftelse på det. Det kan ju vara så enkelt att han inte förstår nyansskillnaden mellan tycker om och älskar och anser det vara likställt, fast då borde han ju vid det här laget lika gärna kunnat sagt älskar som tycker om... Fråga i alla fall, även om det blir jobbigt så är det värt det! Lycka till!

• Miss Magica

Nja, tycker jättemkt om är inte det samma som att älska.
    Tycker jättemkt om är mer som lite förälskad för mig- älska är steget längre.

• vigdis

Flox har skrivit ett jättebra inlägg och jag vill bara göra ett litet tillägg. Det här med män och romantiska gester - som att köpa rosor... Det ligger inte natrurligt för de flesta av dem. Förvänta dig inte det spontant. Det finns två vägar att gå: 1. Tala om vad du vill ha och när ex. på Alla Hjärtans dag förväntar du dig rosor eller likn. 2. Börja se de omtänksamma saker han (förhoppningsvis) gör. Ex. min man som kan säga åt mig att sitta ner i soffan i godan ro när jag kommer hem, servera mig ett glas läsk och säga att han tar hand om att laga middagen för att jag ser så trött ut. Det är också romantik.

• Medsyster

Tack snälla föra tankar och goda tips!! Jättebra inlägg från er! Supergulligt. Det väcker många bra tankar som är värda att fundra över. Både vad gäller att säga "ordet älska" så även vad gäller romantik. Ni har många bra poäng som jag känner kan hjälpa! Svårt...men jag ska verkligen fundera och ser hur jag ska göra samtidigt om och när..Tacksam och glad över att ni delar med er av era egna erfarenheter. Det kan hjälpa mig att se det ur lite olika perspektiv.

Funderar över detta jättemycket! dagligen.

Kramar
    Medsyster

• Flox

Lycka till, Medsyster, och hör gärna av dig om hur det går eller om du behöver fler rekflektioner.

Svar på tråden Älska-Tycka jättemycket om. Samma betydelse?