• jennica23

hur blandar jag havremust i nutramigen?

Jag har en dotter som är 9 månader som äter nutramigen. Jag fick höra att man kan blanda i havremust för att det ska bli tjockare. Det finns bara nåt som heter gyllenmust på affären, är det samma? Det står att man kan blanda det i välling. Hur mycket ska jag blanda i nutramigenet?

• Svar på tråden hur blandar jag havremust i nutramigen?
  • Viewsonic

Gyllenmust är gjort på havre. Mig veterligen finns ingen annan havremust ute i handeln.

• jennica23

Har har varit på 3 olika affärer och jag hittar inte havremust. Så jag testar väl gullenmust då, den är mjölkfri och det står att man kan blanda välling av den.

• bdmc

hej.

min dotter är iofs bara 5 månader. vi blandar med majsstärkelse för att det ska bli mer som välling så att hon ska stå sig längre. blandar 180ml vattnen, 6 mått nutramigen och 2 tsk majsstärkelse.

• Merikarvia

Änglamark hade något som hette havremust, det var Saltåkvarn som tillverkade detta för Coop. Tillverkningen av harvemusten är nedlagd då det var både dyr och krånglig process. Ringde Saltåkvarn och hörde med dom och fick tipset att skrädmjöl var samma sak, det står där mjölet finns. Doseringen är den samma som för harvemusten och den är billigare än gyllenmusten (och luktar godare). Jag brukar blanda 2,5 dl vatten med 1-2msk skrädmjöl och kokar i ca 3 min, låter sedan svalna till dricktemp och blandar i 8 mått nutramigen.

• cloudberry79

Gyllenmusten är numera mjölkfri, så du kan använda den. Så här gör vi:

Vispa ca 2 msk gyllenmust och 150 ml kallt vatten i en liten plastbunke.

Micra två minuter.

Vispa ner 100 ml kallt vatten och 8 mått nutra.

Klart!

Skillz that Killz 10k+
  • bimbomika

be om att få en bochyr av bvc dom har en om just nutramigenen=)
    Nutramigen råd och resept står det på den..en gul liten bok=)
    Annars har jag massor av recept som man kan göra på nutramigen=)

Från 6mån...
    2tsk vetemjöl
    2 1/2 dl vatten
    8 mått Nutramigenpulver
    Vispa ihop vatten å vetemjöl.låt koka 2-3minuter.låt svalna något tillsätt nutramigenpulver och vispa vällingen slät

1msk havremust/gyllenmust (mjölkfri)
    2 1/2dl vatten
    8 mått nutramigenpulver
    Vispa ner havremusten i kokande vatten.koka 1 3min .låt blandningen svalna till ättämpratur.vispa i nutramigenpulvret.

en favorit som min son älskar=)
    han äter inte vällingen men han äter maten jag tillalgar på nutramigenen...

tunna pannkakor/plättar =)

4dl nutramigenblandning
    2 1/2 dl vetemjöl
    1/4 tsk salt
    vispa samman alla ingridienserna och grädda tunna pannkakor i olja =)
    Min karl äter åsså dessa tycker dom är jätte goda=)

vill du ha fler recept så fråga på min sida=)

• fru fogeby

vart köper man nutramigen?
    jag har en son på 1,5 år som är laktosintolerant och jag har bara kört med solhavre och gyllenmust..

• bdmc

på apoteket köper man nutramigen. har man inget recept kostar en burk 190kr.

• fru fogeby
    bdmc skrev 2008-11-06 12:52:50 följande:
    på apoteket köper man nutramigen. har man inget recept kostar en burk 190kr.
    ok, hur länge räcker en burk?
  • 08bebis

PåMead J0hnsons hemsida som är tillverkare av Nutran kan man beställa hem gratis recept.

• bimbomika

Håller me "bdmc" ca 3 dagar beroende på hur mycket dom äter=)
    men när pojken åt välling flera mål om dagen så ca 3 dagar=)
    Fast vår son äter profylac som kostar ca 214 kr burken samma storlek som nytramigenen,vår son vägra äta nutramigenvälling så vi fick fortsätta att ge profylac...prata med bvc om vällig,du kan få de på livsmedelsanvisning,idag betalar vi 120kr för 8burkar profylack,och 120kr för 8 burkar nutramigen som vi lagar mat på åt han=)

fru fogeby skrev 2008-11-06 11:27:31 följande:

vart köper man nutramigen?jag har en son på 1,5 år som är laktosintolerant och jag har bara kört med solhavre och gyllenmust..
  • bdmc

man betalar alltid 120 på recept för nutramigen. sen beror det på vilken läkare som skriver ut. skriver de ut 6burkar eller 8 eller 12 så betalar man ändå 120kr.
    vår läkare skriver ut 12 burkar per gång. så då betalar man ju bara 10kr per burk. skönt att man får hjälp med det!!

• cloudberry79

Det beror inte på läkaren egentligen, utan ska motsvara en månads förbrukning för barnet, alltså ska det ökas när barnet blir större. Vi fick först 6, nu har vi 12, för Vidar är ett år och äter rätt mycket nutra.

Skillz that Killz 10k+
  • bimbomika

Jaha de visste jag inte vår son är 13månader så ja då borde vi kanske begära 12=) tack för tipset!

• bdmc

aha. det hade jag inte heller förstått..... !! fick uppfattningen av bvc sköterskan att det berodde på läkaren. *ler*

Svar på tråden hur blandar jag havremust i nutramigen?